Hvalpen kan ikke lide at køre bil
Fra : Birgit Nielsen

Dato : 05-03-04 17:46

Hej
Kan nogen her i gruppen give et godt råd om hvordan man får sin hundehvalp
til at synes om at køre i bil uden at gø hele tiden? (Westie 11 uger) Den
sidder i transportkasse på bagsædet og bjæffer fra vi starter til vi
stopper. Vi vil gerne at den skal lære det, så vi kan tage den med på
camping rundt i DK når den bliver lidt større og klogere.
Har andre her haft det problem?og hvordan fik i løst det.
På forhånd tak
Fam. Nielsen Odense

Fra : Jytte

Dato : 05-03-04 17:38

Birgit Nielsen wrote:
> [...]
> og klogere.
> Har andre her haft det problem?og hvordan fik i løst det.

Efter min erfaring er der ikke andet at gøre end at køre så meget som muligt
gerne lange ture, så vænner den sig til det.
Hvis I kun kører korte ture, når den ikke at falde til ro.
Hvis den bliver køresyg og kaster op, skal I ikke give den mad inden I
kører.

Held og lykke med det.

hilsen
Jytte

Fra : qfha

Dato : 05-03-04 18:47

"Birgit Nielsen" skrev d. 05-03-04 17:46 dette indlæg :
> [...]
> camping rundt i DK når den bliver lidt større og klogere.
> Har andre her haft det problem?og hvordan fik i løst det.

Nå, det var en ny variation. De plejer at kaste op, -ikke gø.
Prøv at sætte transportkassen i bunden ved siden af førersædet, så
hunden kan se dig.
Eller, hvis den skal stå på bagsædet, daglig træning, hvor I sætter
hunden ud uden at starte bilen, øg herefter tiden. Ros den bagefter, og
giv evt. en godbid. Når den er tryg, start med at køre korte ture, som
herefter gøres længere og længere. Det skal nok komme.

http://www.kandu.dk/

Fra : fam. Ager

Dato : 05-03-04 18:54

"qfha" <qfha.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> hundehvalp
> Den

Hej Birgit!

Jeg har haft gode erfaringer med at give hunden noget lækkert at tygge på,
så den forbinder turen med noget godt, og det kan aflede hundens
opmærksomhed.
Det kan også være en form for frustration, hvis den sidder i en kasse, og
ikke kan følge med i hvad der sker!
Marie.

---
T-man

Fra : Jytte

Dato : 05-03-04 19:12

qfha wrote:

> [...]
> og giv evt. en godbid. Når den er tryg, start med at køre korte ture,
> som herefter gøres længere og længere. Det skal nok komme.

Min erfaring er at det med korte ture duer ikke. Hunden når ikke at vænne
sig til at køre og man kan hele tiden starte forfra.
Jeg har godt hørt det med at sætte hunden i bilen uden at køre og så starte
med korte ture. Min erfaring siger jo længere jo bedre. På en lang tur
opgiver hunden at protestere og slapper af.

hilsen
Jytte

Fra : qfha

Dato : 05-03-04 23:29

"Jytte" skrev d. 05-03-04 19:12 dette indlæg :

> [...]
> med korte ture. Min erfaring siger jo længere jo bedre. På en lang tur
> opgiver hunden at protestere og slapper af.

Du har bestemt ret i noget af det du siger. Selv havde jeg en stor hvalp
som vedblev at være køresyg,...også i et omfang som ville noget. Han
skulle med på en tur til sydfrankrig. Da han nåede derned havde han ikke
længere tendens til køresyge, og fik det heller aldrig mere.
Det er blot for hård kost generelt, mener jeg, den langsomme facon kan
også give pote, og er lidt mere human.
Det drejer sig i bund og grund om usikkerhed.

http://www.kandu.dk/

Fra : x Vuf x

Dato : 05-03-04 21:24

Fri, 5 Mar 2004 17:46:03 +0100, Birgit Nielsen wrote:

> [...]
>camping rundt i DK når den bliver lidt større og klogere.
>Har andre her haft det problem?og hvordan fik i løst det.

De fleste hunde kan ikke li' at være spærret inde under kørslen.

--
Mvh Sonja http://www.sonpet.dk sonpet***@pc.dk fjern salamien

Dejlige Papillonhvalpe. 2 piger hvid/zobel.

Fra : Ragna

Dato : 06-03-04 09:48

Birgit Nielsen skrev:
>Den sidder i transportkasse på bagsædet og bjæffer fra vi starter
>til vi stopper.

Hej Birgit!
Jeg tror, ligesom Sonja, at det er indespærringen i transportkassen, som
hvalpen reagerer imod.
Nu ved jeg jo ikke, hvilken slags bil I har, men vi har altid haft vores
hund i det åbne rum bag bagsæderne ( i en bagklap-bil!).
Der har de kunnet være helt fra de var små, og de har været glade for
friheden til at bevæge sig lidt rundt -eller lægge sig ned og sove på
længere køreture. Ingen af vores hunde har været kede af at køre bil unde de
forhold.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Susanne Andreasen

Dato : 05-03-04 22:28

Hej.
Ja! da jeg selv har en lille hund også en " Cotton de tulear" som bestemt
ikke syntes det var ok! at sidde i transport kassen når vi kørte, han gøede
og pev som en vild, da gjorde jeg det at når vi kørte så kørte vi et sted
hen hvor han kunne løbe frit og havde det herligt, så han til sidst forbandt
det med at komme i kassen og køre en tur var lig med en dejlig
oplevlelse.Prøv det!!!.
Da Han/ hun ikke er så gammel enu, så prøv det og ellers ignorerre når den
gør og piver , det skal nok komme i orden er jeg sikker på, men!!! lad for
guds skyld være med at " ynke" når den gør det.
Held og lykke med det.
Jeg ved at det kommer til at lykkeds på et tidspunkt, men som sagt gør
køreturene til en " dejlig" oplevlse for den.
Hilsen susanne.

Fra : LS

Dato : 06-03-04 12:49

> Har andre her haft det problem?og hvordan fik i løst det.
> På forhånd tak
> Fam. Nielsen Odense

kære Fam. Nielsen Odense

Jeg kender en der løste problemet ved at tage en mere og køreglad voksen
hund med på nogle ture. Hvalpe lære jo meget af andre hunde og når den ser
at det er dejligt at køre bil og slet ikke farligt falder den somregle til
ro.

Måske du kender en med en voksen køreglad hund (som hvalpen kender og er
glad for) som du kan låne til et par køreture.

Held og lykke.

Kærlig hilsen Lene Sørensen

Fra : x Vuf x

Dato : 06-03-04 13:00

Sat, 6 Mar 2004 12:48:58 +0100, LS wrote:

> [...]
>Måske du kender en med en voksen køreglad hund (som hvalpen kender og er
>glad for) som du kan låne til et par køreture.

Ja, det har jeg også brugt, og bruger det, når jeg skal vænne hvalpe
til at gå i snor. Så er det deres mor, der kommer med, men det er jo
samme princip.

Fra : Birgit Nielsen

Dato : 06-03-04 14:24

"x Vuf x" <nospam@***sonpet.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> --
> Mvh Sonja http://www.sonpet.dk sonpet***@pc.dk fjern salamien
>
> Dejlige Papillonhvalpe. 2 piger hvid/zobel.

Mange tak til alle der er kommet med gode ideer, vedr. vores hvalp som ikke
kan lide at køre bil. Vi har selv tænkt på at han skal med på en længere
tur, for at finde ud af at det ikke er farligt. Med hensyn til
transportkassen skal vi lige oplyse at han er glad for at være i den.
Inden vi satte ham ud i bilen i den, havde han lige et par dage hvor den
stod åben på gulvet i stuen, hvor han frit kunne gå ud og ind og lægge sig,
hvilket han også gjorde,han tog også legetøj med derind. Måske er det lyden
fra bilen? Eller det at han ikke kan se hvad der foregår, men kun kan mærke
bevægelse?
Med venlig hilsen og tak
Fam. Nielsen Odense

Fra : Benny Mortensen

Dato : 06-03-04 15:05

Hej Birgit

Husk lige at checke, at du har en strip under bilen, til at aflede statisk
elektricitet. Det kan jo give hunden ubehag. Hvis i har en under, så prøv
at fjerne den.
Hvis ingen af delene hjælper, så bare et lille forsøg, hvis i kører i en af
disse nymodens biler, så prøv en tur med hunden, bare i en gammel bil. Det
kan jo være noget af al den nymodens elektronik, der kan være noget af det
som hyler, det kan hunden jo høre, vi kan ikke.

M.V.H.....Benny..

Fra : Benny Mortensen

Dato : 06-03-04 14:20

> [...]
> camping rundt i DK når den bliver lidt større og klogere.
> Har andre her haft det problem?og hvordan fik i løst det.

Hej Birgit

Prøv at tage hunden ud af kassen, så den har frit udsyn. Jeg har mistanke
om, det mere er det at være indespærret, den protesterer over, og ikke det
at køre bil.

M.V.H.....Benny..

Fra : Keld Nygaard

Dato : 06-03-04 23:05

> Kan nogen her i gruppen give et godt råd om hvordan man får sin
hundehvalp
> til at synes om at køre i bil uden at gø hele tiden?

Jeg satte transportkassen ind i stuen, og smed fra tid til anden lidt gnask
ind i den. Der gik ikke lang tid før hunden (labbe) lå der inde hele tiden.
Så satte jeg kassen ud i bilen (lastrummet på en Transporter), og de første
par ture sad jeg omme hos ham med hånden inde i buret. Efter ganske få ture
er han næsten ikke til at lokke ud af buret igen, og mens vi kører hører vi
ikke en lyd fra ham.

/Nygaard

Fra : Ann Nielsen

Dato : 07-03-04 11:27

Hej Birgit

Jeg har en hvalp på 20 uger nu (på 4,5 kilo). Vi havde problemer med at han
pev og græd når vi kørte, og ville så absolut IKKE ind i den dumme
transportkasse! Vi havde også altid transportkassen stående fremme, så den
ikke var et skræksymbol når vi skulle bruge den. Han kunne skam også sagtens
"hygge" sig i det, men når vi skulle køre, så var det MEGET svært at få ham
ind. Det virkede også håbløst, men begyndte at smide godbidder derind i
kassen, og idag hopper han selv op i bilen MED GLÆDE og hopper ind i kassen
selv. Det er SÅ skønt! Jeg har altid siddet ved siden af ham når vi kørte,
eller han sad på forsædet, hvis jeg kørte alene. Det har vi vænnet ham af
med, så jeg kan sidde lidt mere behageligt foran, og han sidder i sin
transportkasse på bagsædet. I starten peb han lidt, men ignorerede det og
han fandt ud af at det ikke var så farligt. Ros din Westie når han ikke
bjæffer, evt med ynglings godbidderne, når I kører. Stik evt. en finger ind
til den, så den VED at du er der, og ellers ROS som en sindsyg når han ikke
bjæffer...

Jeg håber, at I får løst problemet.

Med venlig hilsen

Gizmo og Ann :)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-03-04 11:14

> [...]
> stopper. Vi vil gerne at den skal lære det, så vi kan tage den med på
> camping rundt i DK når den bliver lidt større og klogere.

Går I til hundetræning ?
Hvis ikke, så er det faktisk meget god køretræning til hunde, den finder ud
af at der tit sker noget sjovt når den skal ud at køre. Den skal ikke kun
til dyrlægen.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Poul Kaas

Dato : 17-03-04 15:17

Christian B. Andresen <nobody@domain.country> skrev:

> [...]
>
>Går I til hundetræning ?
>Hvis ikke, så er det faktisk meget
>god køretræning til hunde, den finder ud

Det du skulle prøve er at sætte dig ude i bilen uden at køre
samtige du rose hunde og snakker med den, efter et par dage/ eller
timer prøver du at køre en lille tur, mens du snakker med den.

Grunden til den gør er den bliver utryk, og ikke ved hvad der sker

Hilsen Poul