AAARRRRRRRRGGGGGGGHHHHHHHH!!!! giver snart~
Fra : Henrik Schwarz

Dato : 25-04-01 14:23

Problemet er den er så sjov
Jeg havde lige invisteret i 2 neon gubby 1 diamand gubby de alle døde!!!
Diamanden fik pludselig svamp men jeg gav den medicin.Dagen efter:DØD
Neon gubby han døde for et par dage siden, ved ikke hvorfor,den sidste er
lige død i dag ARGH!!!
Jeg har brug for hjælp.
Her er en beskrivelse af mit akvarium:
Jeg har 3 planter, et spotlys, en ilt-pumpe, et lille slot, en muslinge
skal, en lava sten, og i bunde ligger der sten jeg har fundet ved stranden
som er skullet utallige gang MINDST 10 gange!!
HVAD GØR JEG FORKERT HHHHHJJJJJJJJJJJJJÆÆÆÆÆÆÆÆLLLLLLPPPPPPPPP!!!!!!!!!!!

Fra : Munk

Dato : 25-04-01 18:59

Hvor stort er dit akvarium?

Fra : Henrik Schwarz

Dato : 25-04-01 20:34

25 liters

Fra : Madsen

Dato : 25-04-01 21:48

"Henrik Schwarz" <henseman@hotmail.com> skrev:

> HVAD GØR JEG FORKERT HHHHHJJJJJJJJJJJJJÆÆÆÆÆÆÆÆLLLLLLPPPPPPPPP!!!!!!!!!!!

Selvom du har et problem med dit akvarium, så behøver
du vel ikke ligefrem at råbe og skrige, gør du?

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Kent Christensen

Dato : 25-04-01 22:34

"Henrik Schwarz" <henseman@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:9c6iq5$ds6$1@sunsite.dk...

UDDRAG:
> [...]
> Diamanden fik pludselig svamp men jeg gav den medicin.Dagen efter:DØD
> Neon gubby han døde for et par dage siden, ved ikke hvorfor,den sidste er

Hej Henrik

Tjaae, man er jo næsten nødt til at svare på et indlæg, der har en
så højrystet overskift, ikke...

Din beskrivelse er ikke helt grundig nok til, at jeg kan sige noget bestemt,
men der er da nogle muligheder. Svampen kan jo have bredt sig til dine to
andre fisk, det er én mulighed. Det er da også meget tænkeligt, at du er kommet
til at overdosere medicinen, og så kan det virke som den rene gift for dine fisk.

Kunne du se tegn på sygdom på de to fisk, som døde sidst? Svømmede de
fx. "tungt" og dovent?

Nu er dit akvarium jo heller ikke specielt stort (25 liter), og i en så lille
vandmængde skal der kun meget lidt til at gøre vandkvaliteten dramatisk
dårligere! Hvis du fx. fodrer rigeligt nogle få gange, kan det være nok til
at gøre vandkvaliteten så dårlig, at dine fisk kan dø af det.

HUSK: Når du kun har guppyer i akvariet, skal du fodre så lidt, at fiskene
kan nå at spise foderet, inden det når bunden. Intet foder må lægge
sig på bunden!

Vh
Kent

Fra : Henrik Schwarz

Dato : 26-04-01 07:47

> [...]

kommet
> til at overdosere medicinen, og så kan det virke som den rene gift for
kunne være en mulighed
> Kunne du se tegn på sygdom på de to fisk, som døde sidst? Svømmede de
> fx. "tungt" og dovent?
de svømmede meget nede ved bunden og var ikke så "vilde" som de "plejede at
være",og de gemte sig meget i slottet...

i'll do that,sir :)

Vh
Henrik

Fra : Stefanos Jensen

Dato : 26-04-01 10:33

Hvis du vil være helt sikker på at dit akvarium kommer til at køre
ordentligt, skal du først og fremmest investere i et filter. Selv et lille
indvendigt filter ville være bedre end en luft pumpe. Luft pumper løfter kun
ilt indholdet i vandet. Filteret fjerner afaldstofferne og forvandler dem
til gødning til planterne. Dernæst skal du tjekke temperaturen. Hvad ligger
den på.?? Der er en risiko for at din spot lampe få temperaturen til at
stige om dagen og falde drastisk når du slukker for lyset (specielt når dit
akv. er så lille.).
Musling skallen og de sten du har samlet op kan også afgive forskellige
stoffer der ikke er alt for sunde for fiskende. Selv om de er skyllet
utallige gange kan de stadig afgive stoffer......
Hvor tit skifter du vand i akvariet???
Uden et filter skulle du skifte en smule (ca. 1/5 del) vand hver 4-5 dag. Du
burde overveje at købe et større akvarium da de er meget meget nemmere at
have med at gøre...
Held og lykke......
mvh Steph
www.firben.dk

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 30-04-01 20:14

> [...]
> som er skullet utallige gang MINDST 10 gange!!
> HVAD GØR JEG FORKERT HHHHHJJJJJJJJJJJJJÆÆÆÆÆÆÆÆLLLLLLPPPPPPPPP!!!!!!!!!!!

Jeg tror ikke at du gør så veldig meget forkert, men husk at koge ting du
finder ude i naturen, før du stapper det ned i akvariet.
Hvor stor er akvariet? Er det bare nogle få liter, er der jo ikke plads til
mere end tre planter, men er det stort, må du nok ud for at finde nogle
flere planter.
Angående at dine fisk er døde, er måske at du har været dødsuheldig at have
fået nogle som har været syge fra forretningen. Læste faktisk i en god
akvariebog at flere transportører fyller transportvandet med masse medisin
for at holde fiskene friske under transporten (Det er temmelig stressende
for en fisk at blive transportert - også bare det at flytte den fra et
akvarium til et andet)
I tillæg er det vist mange akvariebutikker som har medisin i vandet, for at
ungå at fiskene bliver syge mens de er i butikken. Det er derfor en god ide
at isolere nye fisk i nogle dage og observere dem grundig mens de er i
karantæne. Dette er en god forholdsregel som gør at hvis du er uheldig at
have købt en syg fisk, så bliver hele akvariet ikke sygt.
Håber at du finder ud af hvad som er årsagen så du slipper problemerne igen
senere.
Hilsen Ditte Cecilie