Pudsigt fiberproblem
Fra : Martin Orvad

Dato : 04-03-04 23:37

Jeg har netop udskiftet en 24 ports 10mbit hub med en 24 ports
10/100mbit switch på vores netværk.

Vores gamle, velfungerende, men sløve 10mbit opsætning ser sådan ud, til
een af vores afdelinger:

Hovedswitch -> Allied Telesyn MC13 10mbit konverter -> fiberkabel ->
ATMC13 10mbit konverter -> lokal hub

Hvis jeg udskifter sidste punkt med en switch, så virker det ikke.

Men (og her kommer det rigtigt pudsige):

Vi har een anden slags konverter ud af 38 stk. Allied Telesyn MC13
konvertere, nemlig en Transition Networks J/E-CF-01, og når jeg putter
den ind mellem den sidste switch og fiberkablet så virker det fint.

Så ser det således ud:

Hovedswitch -> ATMC13 10mbit konverter -> fiberkabel -> Transition
Networks J/E-CF-01 konverter -> lokal switch.

Jeg har prøvet tre forskellige switche, flere forskellige Allied Telesyn
konvertere og flere forskellige fiberforbindelser.

Jeg håber ovenstående er forståeligt.

Mit konkrete spørgsmål er så:

Hvordan kan det være, at den ene konverter virker med en switch og den
anden kun med en hub?

Vores største problem er, at det bliver meget dyrt for os at udskifte
vores hubs med switche, hvis vi også skal købe nye konvertere samtidig.
På grund af øget trafik, vil jeg gerne have udskiftet alle hubs med switche.

Jeg vil gerne have det til at se sådan ud:

Hovedswitch -> AT MC13 konverter -> fiberkabel -> AT MC13 konverter ->
lokal switch

Håber virkelig at der er en fiberhaj, der kan hjælpe. Jeg har ikke meget
forstand på fiber, så skriv endelig, hvis du har en idé til et eller
andet jeg kan afprøve/ændre. Jeg er ved at gå ud af mit gode skind...

--
Martin Orvad

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-03-04 00:13

On Thu, 04 Mar 2004 23:37:04 +0100, Martin Orvad <no@way.net>
wrote:

> [...]
> ATMC13 10mbit konverter -> lokal hub
>
> Hvis jeg udskifter sidste punkt med en switch, så virker det ikke.

Prøv at beskrive lidt mere præcist, hvad du mener med, at det
ikke virker. Kommer der slet ikke link på? Hvilken type kabler
bruger du (krydsede/lige igennem)? Hvordan har du sat Link Test-
knappen?

AT-MC13 kan køre både fuld og halv duplex, og et gæt kunne være,
at det ikke matcher mellem de to ender (de to switche). Når du
har en hub på, tvinger det mediekonverteren til at køre halv
duplex.

Har du konfigureret hovedswitchen til at køre halv duplex? Det
skal du ikke med en switch i den anden ende.

> [...]
> vores hubs med switche, hvis vi også skal købe nye konvertere samtidig.
> På grund af øget trafik, vil jeg gerne have udskiftet alle hubs med

Jeg går ud fra, at de fleste af brugerne på den lokale hub
snakker med centrale servere? I så fald vil en udskiftning fra en
hub til en switch kun give en fuldstændig marginal forbedring af
hastigheden.

Du bør skifte til lokale switche med 100 Mbps uplink (eller
gigabit, nu du er igang). Så kan du også ved samme lejlighed
skifte til udstyr med indbyggede fiberporte i stedet for at bruge
eksterne mediekonvertere, der blot giver flere fejlkilder og gør
løsningen dyrere.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin Orvad

Dato : 05-03-04 00:36

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
> ikke virker. Kommer der slet ikke link på? Hvilken type kabler
> bruger du (krydsede/lige igennem)? Hvordan har du sat Link Test-

Nej, det virker slet ikke. Ingen link. Jeg bruger lige igennem, men har
også prøvet af med krydsede.

> [...]
> duplex.
>
> Har du konfigureret hovedswitchen til at køre halv duplex? Det
> skal du ikke med en switch i den anden ende.

Hmmm... Når jeg kigger på switchens opsætning, kan jeg se den står til
auto. Jeg vil prøve at sætte den manuelt, og så prøve igen.

> [...]
> snakker med centrale servere? I så fald vil en udskiftning fra en
> hub til en switch kun give en fuldstændig marginal forbedring af

Ja og nej. Det er et kollegienetværk, hvor fiberforbindelsens eneste
funktion er at dele en 8mbit internetforbindelse.
Netværket består af 5 separate afdelinger, med hver ca 30-50 brugere.
Der er utroligt meget lokaltrafik indenfor hver afdeling, men så godt
som ingen mellem afdelingerne, hvorfor jeg skifter defekte 10 mbit hubs
ud løbende med 10/100 mbit switche.
                  |---bruger
            |------Afd. 1---|---bruger
            |------Afd. 2   |---osv. osv.
Router/firewall----hovedswitch--|------Afd. 3
            |------Afd. 4
            |------Afd. 5

> [...]
> skifte til udstyr med indbyggede fiberporte i stedet for at bruge
> eksterne mediekonvertere, der blot giver flere fejlkilder og gør

Ja, det ville være det optimale. Men det jeg udfører ser jeg nærmere som
"damage control" eller lapning, da vi desværre ikke har økonomien til at
skifte meget udstyr på een gang.

--
Martin Orvad

Fra : Martin Orvad

Dato : 05-03-04 00:37

Hmmm.... Min tegning blev lidt underlig. Med lidt fantasi, kan du nok
forestille dig hvad jeg mener

--
Martin Orvad

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-03-04 00:51

On Fri, 05 Mar 2004 00:37:05 +0100, Martin Orvad <no@way.net>
wrote:

> Hmmm.... Min tegning blev lidt underlig. Med lidt fantasi, kan du nok
> forestille dig hvad jeg mener

Nej, den er helt fint, hvis man bare bruger en non-proportional
skrifttype til at læse news med.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-03-04 00:51

On Fri, 05 Mar 2004 00:35:58 +0100, Martin Orvad <no@way.net>
wrote:

> Netværket består af 5 separate afdelinger, med hver ca 30-50 brugere.
> Der er utroligt meget lokaltrafik indenfor hver afdeling, men så godt
> som ingen mellem afdelingerne

Nå sådan. Ja så kan det jo give meget god mening, i hvert fald
som en lappeløsning.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin Orvad

Dato : 05-03-04 11:36

Asbjorn Hojmark wrote:

> Har du konfigureret hovedswitchen til at køre halv duplex? Det
> skal du ikke med en switch i den anden ende.

Nu har jeg både prøvet at sætte porten på hovedswitchen til at køre halv
og fuld duplex.

Nu virker det, men kun hvis jeg sætter porten til at køre halv duplex.
Ikke auto og ikke fuld duplex.

Du kan se opsætningen på porten her:

http://adlkollegiet.dk/temp/

Mærkeligt...

Hvad er så forskellen på de to konvertere? Er porten sat op til auto,
virker det med Transition Networks konverteren. Er porten sat op til
halv duplex, så virker det både med Transition Netw. og med AT MC13
konverteren.

Mit udgangspunkt er, at jeg ville have det til at virke med AT MC13
konverteren, da det er dem vi har flest af. Det er lykkes nu, men jeg
forstår stadig ikke helt hvorfor.

Du har helt ret i, at det ville være bedst med switche med indbygget
fiberlink.

I øvrigt tusind tak for dit hurtige svar.

--
Martin Orvad

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-03-04 13:47

On Fri, 05 Mar 2004 11:36:29 +0100, Martin Orvad <no@way.net>
wrote:

> Nu virker det, men kun hvis jeg sætter porten til at køre halv duplex.
> Ikke auto og ikke fuld duplex.

Har du kun prøvet at justere på hovedswitchen? Det skulle virke,
hvis du konfigurerer begge ender (altså begge switche) fast til
fuld duplex.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin Orvad

Dato : 05-03-04 13:51

Asbjorn Hojmark wrote:

> Har du kun prøvet at justere på hovedswitchen? Det skulle virke,
> hvis du konfigurerer begge ender (altså begge switche) fast til
> fuld duplex.

Det er kun hovedswitchen jeg kan administrere. Den anden er bare en
"dum" switch.

--
Martin Orvad