VIA mini-ITX bundkort og passiv køling af ~
Fra : Jens Andreasen

Dato : 04-03-04 18:51

Er der nogen der har erfaring med afmontering af den originale køler
og blæser på VIA's Epia bundkort (dem i mini-ITX format og med deres
egne lavstrøms cpu'er) og montering af en større køler uden blæser for
dermed at undgå aktiv køling? De mindre VIA cpu'er på under 600 mhz
kommer med passiv køling, men 600 mhz er i underkanten til mit behov.
Årsagen til aktiv køling på bla. Nehemia 1 ghz er åbenbart, at de
monterede kølere skal være for små til at aflede varmen. Lidt
underligt at VIA ikke har monteret større kølerprofiler skulle man
mene. Måske på grund af pladshensyn?

Mvh
Jens

Fra : Henrik Weigelt

Dato : 14-03-04 16:39

"Jens Andreasen" <okoori@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> monterede kølere skal være for små til at aflede varmen. Lidt
> underligt at VIA ikke har monteret større kølerprofiler skulle man

Jeg sidder med et M10000 kort hvor køleren er meget nem at fjerne, og det
skulle da nok også kunne lade sig gøre at montere en større kølerprofil -
muligvis en af Zalmans chipset kølere! Nehemiaen kan ihvertfald køre med
passiv køling med en større køleprofil - der er flere producenter der har
lavet systemer hvor køleprofilen er i direkte kontakt med et
aluminiumskabinet og således undgår blæseren.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-03-04 17:33

In article <c31ubl$om3$1@sunsite.dk>, Henrik Weigelt wrote:
> [...]
> lavet systemer hvor køleprofilen er i direkte kontakt med et
> aluminiumskabinet og således undgår blæseren.

Min har kørt med slukket CPU blæser en uges tid uden problemer, det var
med standard køler, åbent kabinet, og en PSU blæser der blæser lige ud på
CPU'en. Er aldrig blevet mere end i den kolde ende af lunken.

Fra : Jens Andreasen

Dato : 14-03-04 21:59

"Henrik Weigelt" <henrik@weigelt.invalid> wrote in message news:<c31ubl$om3$1@sunsite.dk>...
> [...]
> lavet systemer hvor køleprofilen er i direkte kontakt med et
> aluminiumskabinet og således undgår blæseren.

Tak for info - jeg vil søge lidt videre på Zalmans chipsæt kølere.

Mvh
Jens

Fra : Henrik Weigelt

Dato : 14-03-04 22:04

> Tak for info - jeg vil søge lidt videre på Zalmans chipsæt kølere.

Hvis det er noget der lykkes må du gerne give besked

Fra : @(rem)dm-data.dk

Dato : 15-03-04 00:25

Jens Andreasen wrote:

> Tak for info - jeg vil søge lidt videre på Zalmans chipsæt kølere.

SHG har en Spire profil til VIA C3 til hele 49,-

--
Morten Dybdal

Fra : Henrik Weigelt

Dato : 15-03-04 00:57

"@(rem)dm-data.dk" <""morten\"@(rem)dm-data.dk"> skrev i en meddelelse

> SHG har en Spire profil til VIA C3 til hele 49,-

Jeps, men desværre passer den til en sokkel..... Processorerne på mini-itx
kortene sidder direkte på bundkortet! Desuden er den også aaaaalt for stor,
der er kun plads til 40*40mm på kortet :o/

Fra : @(rem)dm-data.dk

Dato : 15-03-04 16:40

Henrik Weigelt wrote:
> [...]
> kortene sidder direkte på bundkortet! Desuden er den også aaaaalt for stor,
> der er kun plads til 40*40mm på kortet :o/

Ahh, ok.

--
Morten Dybdal

Fra : Henrik Weigelt

Dato : 15-03-04 01:16

"Jens Andreasen" <okoori@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Tak for info - jeg vil søge lidt videre på Zalmans chipsæt kølere.

Efter et hurtigt kik fandt jeg Zalmans NB47J der oprindeligt er til at køle
North Bridge Chipset med.
http://www.zalman.co.kr/english/product/zm-nb47j.htm

Den sælges for 49 kr. ved shg og udfra installationsvejledningen ser den ud
til at kunne bruge de samme huller som den oprindelige køler bruger.
http://www.zalman.co.kr/images/swimages/0201/nb32j(main)-eng.swf

Så er det eneste problem jo så om den er stor nok til at køle Nehemiaen, men
om ikke andet så er den da over dobbelt så høj som den oprindelige køler som
Povl har kørt med uden blæser på, så det må jo komme an på en prøve, men
desværre ikke i det system jeg er ved at bygge..... der er ikke så meget
overskydende plads :o/

Fra : Jens Andreasen

Dato : 15-03-04 17:41

"Henrik Weigelt" <henrik@weigelt.invalid> wrote in message news:<c32sjl$lf3$1@sunsite.dk>...
> [...]
> Povl har kørt med uden blæser på, så det må jo komme an på en prøve, men
> desværre ikke i det system jeg er ved at bygge..... der er ikke så meget

Jeg vil have Zalman køleren i tankerne, når jeg skal vælge
kølerprofil. I mellemtiden har jeg fundet ud af, at VIA kommer på det
danske marked med to Eden 1 ghz og 800 mhz cpu'er der bruger under syv
watt og som dermed kan køles passivt. Så er spørgsmålet hvordan
ydelsen for Eden cpu er i forhold til VIA Nehemia/Ezra C3 cpu. Sikkert
lavere... Men mit behov er ikke kolosalt stort.

- Jens

Fra : anders majland

Dato : 30-03-04 17:16

> Jeg vil have Zalman køleren i tankerne, når jeg skal vælge
> kølerprofil.

Hmm måske jeg skulle kigge på dem ....

> I mellemtiden har jeg fundet ud af, at VIA kommer på det
> danske marked med to Eden 1 ghz og 800 mhz cpu'er der bruger under syv
> watt og som dermed kan køles passivt.

Det har jeg ikke kunnet vente på ... Så kunne man jo også vente på
nano-itx

Jeg har 2 M10000 kørende. Et i et Morex Cubid 3688 og et i et Travla
C138. Det første er småt og knebent med plads til at få det samlet, men
der er rigtigt god plads i det andet - selv med et pci kort. I Morex
kabinettet vil det nok knibe med sådan en zalman mens det nok ikke er
umuligt i Travla.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid