Ang. Soltek SL-75KAV og 2400 Mhz Amd CPU
Fra : Pingo

Dato : 04-03-04 18:44

Hej !

Har som tidligere beskrevet udskiftet min CPU fra 1000 Mhz til 2400 Mhz
Amd.
Opgraderet Bios til Q11
Boardet er et F5
Systemet vælger dog at opfatte processoren som en 2000 Mhz. Hvorfor det ??

Har sat SW1 til 266 Mhz FSB ifølge manual
Men er lidt i tvivl om SW2, hvad skal den stå på ? Med den gamle 1000 Mhz
stod den på 10.0x og JP17 var sat til Bus Ratio Selected ( rød diode lyser),
disse indstillinger har jeg beholdt, men er det korrekt ??

Er der andre ting man skal stille på ? Jumpere eller i bios ? Ved ikke ret
meget om dette.

Måske kan Bordet ikke opfatte højere Mhz end 2000.

Håber på velvilje hvad angår svar.

V.H. Peter 7400

Fra : Mig

Dato : 04-03-04 19:19

"Pingo" <pingo@teleadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ret
> meget om dette.
>
> Måske kan Bordet ikke opfatte højere Mhz end 2000.

Er det en XP2400+ du har??? den kører ikke 2400 mzh men nok nærmere de 2000
mhz som den skriver i opstart og kører derfor som den skal.
Betegnelse 2400+ betyder kort,at selvom den kun kører ægte 2000 mhz,så yder
den det samme som en som kører ægte 2400 mhz (var det forståeligt nok??!!))

Jeg selv kører med en XP1800+ som kører ægte 1533 mhz.

Fra : Pingo

Dato : 04-03-04 19:33

Jo det er en XP 2400+ Beskrives i opstart som en 2000 Mhz og i windows som
en 2001 Mhz

Har også en XP1800+ den beskrives i opstarten som en 1800+, men i windows
beskrives den som du siger : 1533 Mhz.

Det er jo nok som det skal være.

Vil det sige at SW 2 indstillingen er ok ??

V.H. Peter 7400

Fra : Mogens Veng

Dato : 04-03-04 21:17

On Thu, 4 Mar 2004 19:32:58 +0100, "Pingo" <pingo@teleadsl.dk> wrote:

>Jo det er en XP 2400+ Beskrives i opstart som en 2000 Mhz og i windows som
>en 2001 Mhz

Det er helt som det skal være.
En XP2400 kører nemlig 2000 MHz
De 2400 er bare model nummeret og er ikke
et udtryk for den reelle hastighed.
Alle de andre AMD XP modeller kører ligeledes
lidt langsommere end nummeret antyder.

Jeg har selv en XP2400 på et 75KAV
bundkort. Den kører også 2000 MHz
med 266 MHz FSB

mvh Mogens

Fra : Pingo

Dato : 04-03-04 21:37

Hvad har du så indstillet SW2 på ?? og Jumper 17 ??

V.H. Peter 7400

Fra : Mogens Veng

Dato : 05-03-04 11:16

On Thu, 4 Mar 2004 21:37:03 +0100, "Pingo" <pingo@teleadsl.dk> wrote:

>Hvad har du så indstillet SW2 på ?? og Jumper 17 ??

Det er ligegyldigt hvad den er sat til.
En XP2400 CPU er låst i multiplieren, så du
kan ikke stille på den setting alligevel.

På mit bundkort er den bare sat til default
indstillingerne. Der var ikke grund til andet.

mvh Mogens

Fra : Pingo

Dato : 05-03-04 16:12

Mange tak for den oplysning.

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-04 19:17

Pingo wrote:

> Har som tidligere beskrevet udskiftet min CPU til 2400 Mhz Amd.
> Systemet vælger dog at opfatte processoren som en 2000 Mhz. Hvorfor det?

En XP2400+ er beregnet til at køre 2000 MHz.
XP-rating bruges til at sammenligne med den P4-processor, der har en
tilsvarende performance.

Tidligere havde AMD skrevet, at det var til at sammenligne med den
forrige generation af Athlon-processorer, men den påstand har de
åbenbart trukket tilbage.

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 04-03-04 21:30

"Jens C. Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> wrote in message

> En XP2400+ er beregnet til at køre 2000 MHz.
> XP-rating bruges til at sammenligne med den P4-processor, der har en
> tilsvarende performance.

Er der nogen der egentlig ved om det holder i længden ? ER en XP2400+
lige så hurtig som en 2400 Mhz P4 ?

Mikkel

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-04 22:09

Mikkel Gottlieb wrote:
> "Jens C. Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> wrote in message

> Er der nogen der egentlig ved om det holder i længden ? ER en XP2400+
> lige så hurtig som en 2400 Mhz P4?

Der findes 3 forskellige P4 2400, en til FSB400, en til FSB533, og en
til FSB800 - og P4's performance afhænger ret meget af hvor stor
båndbredde den har til RAM'en, og derfor også om RAM'en kører i
Dual-channel mode.
Det er allerede seks forskellige muligheder, og så har vi ikke
spekuleret på chipset, og/eller CL3/CL2.5/CL2 og andre memory-timings
endnu..

Er der en bestemt P4 i et bestemt system du tænker på?

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-04 22:20

Jens C. Hansen [Odense] wrote:

> Er der en bestemt P4 i et bestemt system du tænker på?

... og så glemte jeg det måske mest vigtige: er der et bestemt program
eller en bestemt test du tænker på?

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 04-03-04 23:33

"Jens C. Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> wrote in message

> .. og så glemte jeg det måske mest vigtige: er der et bestemt program
> eller en bestemt test du tænker på?

Næeh egentlig ikke

Mikkel

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 04-03-04 23:32

> Er der en bestemt P4 i et bestemt system du tænker på?

Næeh ikke rigtig ... det er bare at jeg havde overvejet at skifte min
XP1800+ ud men det irritere mig at jeg ikke får lige så mange Mhz og så
var det at jeg ville høre om det havde noget på sig - hvis det ikke har
det er det jo ok

Men det vil sige at en XP3000+ er ikke lige så hurtig som en P4 3000 Mhz
af std kvalitet - du ved en maskine en alm. dødelig ville kunne betale
sig fra - så lad os bare sige sammenlignet emed samme prisklasse...

Mikkel

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-04 05:06

Mikkel Gottlieb wrote:

> Men det vil sige at en XP3000+ er ikke lige så hurtig som en P4 3000 Mhz

http://www6.tomshardware.com/cpu/20030210/barton-23.html
Det synes Tom ikke at den er, men når han overclocker den, så er den
acceptabel.

> af std kvalitet - du ved en maskine en alm. dødelig ville kunne betale
> sig fra - så lad os bare sige sammenlignet med samme prisklasse...

For de samme penge får du langt mere hos AMD end hos Intel.

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 05-03-04 08:44

> For de samme penge får du langt mere hos AMD end hos Intel.

COOL - så kan jeg sagtens rende ud og købe en ny processor

Mikkel

Fra : Thomas Hansen

Dato : 05-03-04 21:13

On Fri, 5 Mar 2004 08:44:28 +0100, Mikkel Gottlieb <mikkel@energuitar.dk>
wrote:

> "Jens C. Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> wrote in message

> COOL - så kan jeg sagtens rende ud og købe en ny processor
>
> Mikkel

Hej Mikkel

Hvis du vil have noget ud at en opgradering skal du nok også købe nyt mobo
og eventuelt ram.
Hvis du skifter til et board med Nforce2, Pc3200 ram og en Barton 2500+.
Så er du næsten garanteret at kunne køre 2200mhz eller 3200+. Også vil du
mærke en stor forskel fra din nuværende maskine.
Jeg skiftede selv fra et SL-75kav til et SL-75FRN2. Hastigheden på 75kav
var 16X133=2.13ghz og på 75frn2 er den 2200=11X200. Rammen er den samme,
eneste forskel er at på det nye board køre det meget hurtigere. Nu ved jeg
jo ikke hvilken ram du har, men hvis du allerede har pc3200 ram er det
faktisk næsten samme pris for en 2500+ og et 75frn2 som en 3000+ alene.

--
/Thomas Hansen - Valby

"Jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive!"

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 05-03-04 22:19

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.danmark> wrote in message
newsr4ensiol1wmxlt@news.inet.tele.dk...

> [...]
> jo ikke hvilken ram du har, men hvis du allerede har pc3200 ram er det
> faktisk næsten samme pris for en 2500+ og et 75frn2 som en 3000+

Hrm - jeg har et Asus A7N8X 2.0 Deluxe kort.. Har Kingtston PC2700 RAM -
clocket min XP1800+ til 2133 Mhz (133 X 16.5)

Mikkel

Fra : Thomas Hansen

Dato : 05-03-04 22:46

> Hrm - jeg har et Asus A7N8X 2.0 Deluxe kort.. Har Kingtston PC2700 RAM -
> clocket min XP1800+ til 2133 Mhz (133 X 16.5)
>
> Mikkel

Ok. Det havde jeg ikke set. Jeg troede at der var dig som havde et 75KAV

Men dvs. at du faktisk har næsten samme konfiguration som jeg havde inden
jeg opgraderede.
Jeg oplevede 20-30% højere yddelse i alle benchmarks ved at hæve FSB fra
133/266 til 200/400.
F,eks. kik jeg fra 10000 til 13000 i 3dmark2001 med samme grafikkort.
Og i det almindelig arbejde virker maskinen også meget mere flydende.
Men det er tvivlsomt at din ram kan køre 200mhz ved fornyftig ram timing.