byg eget bord
Fra : Morten

Dato : 04-03-04 15:57

Hejsa, nogle der har gjort noget i at lave eget bord til akvariet ?
Mangler lidt ideer til materiale valg osv. det er jo alligevel nogle kg,
sådan et bord skal holde. Det skal være til et 250 l akvarie

Venlig hilsen

Morten Jørgensen
Sydfyn

Fra : Helstrup

Dato : 04-03-04 16:43

Skal det ligne noget bestemt, eller hvad.

Jeg har selv lavet en simpelt et af gasbeton, som man kan male hvis man vil,
og så 2 solide plader samt noget "isolerende" materiale mellem pladen og
akvariet.

Ser måske ikke super godt ud men jeg har fået det op i den højde jeg vil
have det i, og da jeg flyttede ja så fyldte det ikke noget særligt.

Hvis du vil så kan jeg sende dig et foto af det

Fra : Ivan

Dato : 04-03-04 20:36

Jeg købte en køkkenbordsplade. Jeg savede en hel bund og en bordplade som
passede til størrelsen af akvariet (250L), og sider til højden.

Siderne er ved det svageste punkt, men kalkuler selv - f.eks 3 (cm
pladetykkelse) x 50-52 (cm bordpladebredde) x 2(sider) = 300 cm2. Vægt af
akv. er vel en 350/400 kg med vand, sten, bund, planter m.v. , så vægten pr
cm2 bliver under 2 kg, så det kan sagtens gå.

Vægten pr. cm2 tryk på gulvet bliver endnu mindre, med hel plade i bunden,
som yderligere forminsker trykket pr cm2.

- Samtidig satte jeg en bagvæg op or 2 døre i mellem de opretstående sider,
og havde jeg et skab til pumpe, redskaber mv.

- god fornøjelse
Ivan

Fra : Alex Sørensen

Dato : 04-03-04 22:14

Jeg er godt nok udannet smed, og har derfor muligheden for at lave noget
robust.

Jeg lavede et stel i 2 mm stålplade, med forstærkninger af 30x30x2 mm
profilrør. Ifølge diverse beregninger skulle det snildt kunne bære 1,5 ton,
hvilket skulle række til de fleste akvarier. Selve bordpladen, er lavet af
25 mm tykke gulvplanker, som er understøttet at de omtalte profilrør.

Kan være svært at forklare. Men jeg vil også gerne sende nogle billeder,
hvis det har interesse.

--
Alex Sørensen
alex@dragebix.dk