Stephen King's "Riget"
Fra : Keld Landin-Petersen

Dato : 04-03-04 15:13

Ja, så så vi altså det første afsnit af Kingdom Hospital på ABC
herovre i USA iaftes. Det var ikke et decidedet 2 timers afsnit som
annonceret, men virkede mere som 2x 1 times afsnit back to back.

Jeg synes egentlig slet ikke det var så ringe endda. Jeg forventede
IKKE at det skulle være en komplet remake af originalen, og det er nok
meget godt. Der er mange scener som er hentet fra Von Triers Riget, så
tæt at man kan pinpointe dem nøjagtigt, og der er mange karakterer man
kan genkende, Krogshøj, Helmer, Moesgaard, Drusse, Buller, mongolerne
og så videre.

MEN...

Der er også en helt ny sidehistorie, som slet ikke er så tosset. Den
er spændende synes jeg, og passer egentlig helt fint ind i historien.
Det bliver spændende at se hvor det bærer hen.

Serien er ikke filmet i det grynede, skæve billede som originalen -
det er amerikanerne nok for meget vanemennesker til at kunne holde ud.
Humoren er også drejet lidt, men den er der stadig. Den er bizar og
underlig, men med et lille bitte gryn af slapstick.

Jeg vil ikke gå for meget i detaljer, vi hader alle spoilere, men vil
bare sige at jeg vil give den 7-8 af 10 points.

Den kommer vel på dansk tv engang i nær fremtid, vil jeg tro - se den
hvis du kan rive dig løs fra at det IKKE er Triers "Riget", men
Stephen Kings. Jeg sidder ihvertfald klar på onsdag når de viser mere.

Keld Landin-Petersen

Fra : T. Liljeberg

Dato : 04-03-04 18:52

On 4 Mar 2004 06:13:07 -0800, landin-petersen@msn.com (Keld
Landin-Petersen) wrote:

>Der er også en helt ny sidehistorie, som slet ikke er så tosset. Den
>er spændende synes jeg, og passer egentlig helt fint ind i historien.
>Det bliver spændende at se hvor det bærer hen.

Jeg så også den også igår, og er generelt enig i din vurdering. Der
var dog nogle elementer i det du kalder sidehistorien, jeg fandt lidt
forvirrende og mærkværdige, ikke nødvendigvis i en positiv betydning.
Men jeg venter med at dømme, til jeg ser hvordan det udvikler sig.

>Serien er ikke filmet i det grynede, skæve billede som originalen -
>det er amerikanerne nok for meget vanemennesker til at kunne holde ud.

Men der er alligevel forsøg på "alternative" billeder, i forhold til
mainstream amerikanske prime-time dramaer.

>Jeg vil ikke gå for meget i detaljer, vi hader alle spoilere, men vil
>bare sige at jeg vil give den 7-8 af 10 points.

Jeg giver den 7; jeg ved ikke hvor meget af det er genkendelsens glæde
af de elementer, der går igen fra Triers original. Denne genkendelsens
glæde har måske et lidt andet perspektiv for danskere bosat i
udlandet?

>Den kommer vel på dansk tv engang i nær fremtid, vil jeg tro - se den
>hvis du kan rive dig løs fra at det IKKE er Triers "Riget", men
>Stephen Kings. Jeg sidder ihvertfald klar på onsdag når de viser mere.

Nemlig. Jeg tror, at det er ret væsentligt. At man ikke forventer
Triers version på engelsk. Jeg giver den også, mindst, et par onsdage
mere, før jeg beslutter om det er tiden værd.

Tom

---
Puritanism: The haunting fear that someone,
somewhere, may be happy. - H.L. Mencken

Fra : Keld Landin-Petersen

Dato : 04-03-04 20:36

LOS ANGELES (Reuters) - Broadcaster ABC may finally have a successful
new drama on its hands after two years of repeated misses -- and it
has the ghoulish imagination of prolific horror author Stephen King to
thank.
The network saw a strong debut Wednesday night for its new drama
series "Stephen King's Kingdom Hospital," according to preliminary
figures from Nielsen Media Research on Thursday.

The show, based on a Danish miniseries and King's own experiences of
being hospitalized after a near-fatal accident, tells the story of a
famous artist admitted to a haunted hospital who wakes from a coma
with telepathic powers.

The show averaged about 15 million viewers in the 9 p.m. hour, best in
that timeslot, ABC said. In the 10 p.m. hour, the show averaged 13.1
million viewers -- second in that period.

Among audience members ages 18 to 49, an important demographic for
advertisers, the show averaged a 5.5 rating over the two-hour period,
best of the top six broadcast networks. Each rating point represents 1
percent of the homes that own television sets.

ABC executives said earlier this week that the network's ratings in
that desirable 18-49 audience would be down 8 percent over last year
in the crucial February "sweeps" period, used by the network to set
advertising rates.

But they were banking on "Kingdom Hospital," which premiered on the
last night of sweeps, to stem any further losses.

ABC is a unit of The Walt Disney Co., whose chief executive, Michael
Eisner, has been under increasing pressure from shareholders over the
company's performance and creative direction.

Among the biggest criticisms of Eisner, who was forced Wednesday to
give up his role as chairman of the company's board, has been the
lackluster ratings performance of ABC, which has struggled to launch
hit shows.

Fra : Gromit

Dato : 04-03-04 22:01

Stephen King´s Riget vil blive vist på TV3 til sommer:

Fra : Sune

Dato : 04-03-04 22:26

On Thu, 4 Mar 2004 22:00:50 +0100, "Gromit" <stfa@webspeed.dk> wrote:

>Stephen King´s Riget vil blive vist på TV3 til sommer:
>http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=241163

Der er sikkert nogen som ikke kan vente til den tid.
Den ligger også til download over alt på nettet.

Det appelerer sikkert til de samme personer som hver onsdag morgen kl. 3.30 downloader det nyeste
afsnit af 24 fra de samme steder på nettet.

:P

Mvh
Sune

Fra : Jim Andersen

Dato : 04-03-04 16:09

Keld Landin-Petersen wrote:
[at Kingdom Hospital fik 7-8 af 10 points.]

Hmmm, læste ellers i eb eller bt at de (amerikanske anmeldere) alle var
enige om at den var klasser under originalen, og at de nok ikke ville vise
alle afsnit....

/jim

Fra : Keld Landin-Petersen

Dato : 06-03-04 04:12

"Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> wrote in message news:<c29f6e$q7u$1@sunsite.dk>...
> [...]
> enige om at den var klasser under originalen, og at de nok ikke ville vise

Klasser under originalen ja, men det er jo netop også een af mine
pointer at man er NØDT TIL at løsrive sig fra originalen og se den på
dens egne præmisser!
Jeg var fint underholdt.