I Information kunns man i går læse følgende leder:
http://www.information.dk/Indgang/VisArtikel.dna?pArtNo=156574
Hvorfra jeg citerer:
»Ulla Tørnæs [er] som undervisningsminister en skandale: En fortløbende
demonstration af inkompetence og uvidenhed. Hun har gang på gang
afsløret sig selv som uduelig. Som da hun på tv kaldte det totalitært,
at ekskludere den kristne skabelsesberetning fra biologitimerne i
gymnasiet. Viden, fakta, hypoteser: Alt var ifølge ministeren
holdninger.
Samtidig har ministeren sagt, hun var tilhænger af faglighed. Faglighed,
dannelse og paratviden er vigtigt. Og alligevel har hun som minister
lanceret en gymnasiereform, hvor historiefaget i det oprindelige udkast
var suspenderet som obligatorisk fag, og hvor latin i den endelige
version blev degraderet til valgfag.
Mandag brillerede undervisningsministeren igen. I et interview med
Information skulle hun forklare sin holdning til kanon. Og demonstrerede
i sit svar, at hun ikke forstod begrebet kanon:
»Jeg siger ikke, at jeg ikke vil have en kanon, men det kommer an på,
hvad man forstår ved en kanon. Jeg er ikke tilhænger af en centralt
fastlagt kanon.«
Tørnæs vil godt tillade en kanon. Bare den altså ikke er en kanon. Sagt
med en konstrueret parallel:
Ulla Tørnæs er ikke modstander af skoleuniformer. Så længe det ikke
betyder, at folk skal gå i samme tøj.«
Og fortsat:
»Den borgerlige regering har profileret uddannelse og faglighed. Den har
i langt højere grad end den forhenværende regering tydeliggjort
undervisning som felt for afgørende politiske prioriteringer. Det er
bare ikke undervisningsministeren, der har gjort det. Det er
statsministeren: diskussioner om faglighed, om kompetenceudvikling vs.
dannelse, om den fleksible skole vs. faste rammer er væsentlige
diskussioner for uddannelsessektoren, men også for hele
velfærdssamfundet. Det drejer sig om relationen mellem borger og
institution, om hvordan man tilskynder det frigjorte menneske til
forvalte sin frihed, og hvordan man skaber et samfund med lige
muligheder for mennesker med forskellige udgangspunkter. Det handler
også om at definere, hvad vi vil prioritere som fælles referenceramme.
Men den borgerlige regering har til dette område valgt et menneske, som
ikke forstår og kender den politik, hun er ansvarlig for. Som ikke
forstår sin
ressorts begreber og problemstillinger. Som ikke kan tydeliggøre hvad
der bliver besluttet og lagt frem, fordi hun ikke ved, hvad det er. Hun
er en hån mod fagområdet, mod fagfolk, mod den danske befolkning og mod
sin egen statsminister, som bestemt ikke mener, at alt er holdninger og
bøger er som æbler og kanon gerne må være individuel. Hvor længe kan hun
blive siddende som undervisningsminister?
Hun burde tage ansvar for egen læring og søge en anden stilling.«
Og heri kan man jo kun give Information ret. Exit, Ulla Tørnæs!
--
Per Erik Rønne