Hvad er hvalpefoder?
Fra : Jimmy

Dato : 03-03-04 22:33

Hej

Vi giver vores hvalp (Blanding Labrador/Rottweiler mm) på 4.5 måneder
Olivers: http://www.olivers.dk/vare_more.asp?id=24

Vi doserer efter det de kalder hvalpedosering - Er det forkert ernæring for
en hvalp?

Mvh
Jimmy

Fra : Holm

Dato : 03-03-04 23:17

"Jimmy" <nyhedsgruppe2001@FJERN.yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Olivers: http://www.olivers.dk/vare_more.asp?id=24
>
> Vi doserer efter det de kalder hvalpedosering - Er det forkert ernæring

Hej Jimmy..
Jeg synes da det ser ganske fornuftigt ud , og det skulle da være et rigtig
godt foder har jeg hørt .
Det er også den rigtige slags , efter hvad jeg kan se ...
Man bruger ofte at fodre hvalpe med voksen foder ,når det gælder store tunge
racer , fordi der kan være for meget protein i hvalpefoder...og det kan få
hunden til at vokse for hurtigt på sådan en måde at knoglernes marv ikke
følger med , hvilket kan give skader .

Jeg synes man skal se på sin hund og se om den trives , har en blank pels og
klare øjne , har den det så kan man godt regne med at den får hvad den skal
have .

Jeg er af den mening at hunde hellere må være lidt for "slanke" end det
omvendte , for det holder dem mere fri for en del sygdomme , som ledskader ,
hjerte problemer , mm.

Mange hilsener Holm

Fra : Peter Andersen

Dato : 04-03-04 01:05

"Jimmy" <nyhedsgruppe2001@FJERN.yahoo.co.uk> wrote in message
> [...]
> Olivers: http://www.olivers.dk/vare_more.asp?id=24
>
> Vi doserer efter det de kalder hvalpedosering - Er det forkert ernæring

Hej Jimmy
Holm giver i mine øjene et ok svar, men hvad jeg ville forkusere ved når den
nu halter, er pote stillingen. Som der tidliger er svaret er det ikke
ualmenligt at hvalpe får "vokseværk" ( hvad det så lige præcis er skal jeg
ikke udtale mig om). Har den en tendens til at poterne vender udaf, så er
der en chance for at hvalpen er ved at vokse fra dig. Hvis det er tilfældet,
ja så er blanke øjne og ples ikke nok, så ville jeg skifte foder til et
firma som har hvalpe foder til store racer ( ved andre firmaer findes der
produkter din hund skal ha indtil den er omkring et år, som er hvalpe foder
til store racer).
men jeg giver Holm helt ret idet, holde hunden tynd og så undgå tramper,
trapper, hop ud af bil (med højt bagage rum), og hvis den som min egen
ligger meget på træ/flise gulv, så sørg for at der flere gode bløde ligge
steder den kan ligge.

Peter

Fra : Jimmy

Dato : 04-03-04 08:42

"Peter Andersen" <nospam@nospam.dk> wrote in message

> Holm giver i mine øjene et ok svar,

Ganske enig - Tak til begge.

> [...]
> ikke udtale mig om). Har den en tendens til at poterne vender udaf, så er
> der en chance for at hvalpen er ved at vokse fra dig.

De går lige frem så vidt jeg kan se med mine lægmandsøjne.
Nogen der har et billede (evt link til netdyredoktor) af symptomet?

> [...]
> trapper, hop ud af bil (med højt bagage rum), og hvis den som min egen
> ligger meget på træ/flise gulv, så sørg for at der flere gode bløde ligge

Den får i pressede situationer (hvor jeg har hænderne helt fulde) lov til at
løbe op ad trapperne, aldrig ned. Den hopper nogen ange ud af bilen selv,
men der får den at vide at det er ikke godt - Jeg skal sige Ja før den må.

Jeg tror jeg vil bestille mig en gang Oliver's eller to mere til 365 stk.
(selvom jeg har hørt folk sige at Dyrlægens fra Bilka til 100 kr for 15 kilo
er rigtigt godt for hunden).

Tak for svarene,
Jimmy

Fra : Holm

Dato : 04-03-04 12:46

"Peter Andersen" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
(klip)
> [...]
> ja så er blanke øjne og ples ikke nok, så ville jeg skifte foder til et
> firma som har hvalpe foder til store racer

Hej Peter
Tak , ..mht diagnosen , som jeg har forstået den , så handler det vist bare
om en øm tå og det behøver nødvendigvis ikke at have noget med fodringen at
gøre .
Jeg vil lige sige at der godt nok findes decideret hvalpefoder beregnet til
store racer ( Bla PD-large Breed , som forhandles af dyrlæger ) Det er et
godt og veldokumenteret foder ...men mange bruger også at fodre med
voksenfoder doseret til hvalpe .( som Jimmy netop gør )
Hvis man er meget optaget af korrekt fodring , vil jeg da foreslå at man
henvender sig til sin dyrlæge for at få den korrekte forklaring af
forskellen på hvalpe og voksen foder .

(Klip)
> [...]
> trapper, hop ud af bil (med højt bagage rum), og hvis den som min egen
> ligger meget på træ/flise gulv, så sørg for at der flere gode bløde ligge

Tak igen ...mine hunde har også forskellige bløde sovepladser , da jeg har
trægulv , og de nyder at kunne smide sig på en lækker madras...)

Mange hilsener
Holm

Fra : Peter Andersen

Dato : 04-03-04 14:22

"Holm" <dortheholm@mail.dk> wrote in message

> [...]
bare
> om en øm tå og det behøver nødvendigvis ikke at have noget med fodringen

Min fejl havde ikke laest hele den traad