Wake on LANN
Fra : René Østergård

Dato : 03-03-04 22:16

Sidder her og prøver at tænde en anden pc'er over netværket.

Har slået "power on lan" til,,, men der sker ikke en ski' når jeg pinger
den.

Er jeg helt gal på den!!!

René Ø. Jensen
rene@kildevej.com[no-spam]

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 03-03-04 22:25

René Østergård wrote:
> Sidder her og prøver at tænde en anden pc'er over netværket.
>
> Har slået "power on lan" til,,, men der sker ikke en ski' når jeg pinger
> den.
>
> Er jeg helt gal på den!!!

Et ping er ikke "nok". Der skal noget særligt trafik til for at den vågner.

Prøv lige at læse et par dage eller så tilbage i gruppen.

Ellers er der jo altid Google...

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Morten Davidsen

Dato : 03-03-04 23:25

Du skal benytte et Wake On Lan program til tænde din PC.
Dette program broadcaster så en såkaldt "Magic Packet" til port 9 på hele
dit LAN.
Denne Magic Packet indeholder mac-adressen på den computer der skal tændes.
- søg på Google!

Jeg har lavet denne løsning således at jeg kan tænde min stationære og min
bærbare computer fra min FreeBSD-server.
Desuden har jeg udviklet løsningen således at det kan tilgås via web på
http://pwr.designcoders.dk .. (beskyttet af password)

Det er totalt lækkert!

/MD

Fra : news.tele.dk

Dato : 04-03-04 07:25

> [...]
> bærbare computer fra min FreeBSD-server.
> Desuden har jeg udviklet løsningen således at det kan tilgås via web på

Er det en viden du vil dele lidt af, eller ville det så blotlægge din
beskyttlese ?

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 04-03-04 17:11

On Thu, 4 Mar 2004 07:25:05 +0100, "news.tele.dk" <no@no.no> wrote:

>Er det en viden du vil dele lidt af, eller ville det så blotlægge din
>beskyttlese ?

Ved ikke om det er det samme som Morten benytter, men dette Perl
script virker fint fra min FreeBSD.

http://gsd.di.uminho.pt/jpo/software/wakeonlan/

/Jesper

Fra : Morten Davidsen

Dato : 05-03-04 10:54

"Jesper Juul-Mortensen" <na@na.invalid> skrev i en meddelelse
> Ved ikke om det er det samme som Morten benytter, men dette Perl
> script virker fint fra min FreeBSD.
>
> http://gsd.di.uminho.pt/jpo/software/wakeonlan/

Det er det såmænd Jesper! Jeg har så bare kodet det sammen med noget PHP som
kalder scriptet, og jeg kan herved bare klikke ind og vælge om det er min
stationære, min bærbare (hvis den er derhjemme og slukket) eller min 3.
computer jeg vil have tændt.

Fra : Morten Davidsen

Dato : 05-03-04 10:55

"news.tele.dk" <no@no.no> skrev i en meddelelse
> Er det en viden du vil dele lidt af, eller ville det så blotlægge din
> beskyttlese ?
Beklager - det var ikke meningen. Se mit svar til Jesper's post nedenfor.

/MD

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-03-04 09:25

"Morten Davidsen" <email@morten-davidsen.dk_nospam> wrote in message
> [...]
> bærbare computer fra min FreeBSD-server.
> Desuden har jeg udviklet løsningen således at det kan tilgås via web på

Nu ser det ud til at det er en server der skal starte computeren..!? Men
hvis nu man har en router, så burde det vel også kunne lade sig gøre at
tænde en PC på lokalnetværket fra Internettet... Men det har jeg bare ikke
lige fået til at virke.. Da Linksys routeren sikkert ikke kan broadcaste..
Der sker i hvertfald ikke en dyt på nogle af LAN portene, når man laver et
reguest.. Det er nu også et stykke tid siden jeg har rodet med det.. Der var
vist en del info på www.dslreports.com

Fra : Peter Mogensen

Dato : 04-03-04 09:32

Bjarke Hansen wrote:
> Nu ser det ud til at det er en server der skal starte computeren..!?

nej nej.... WoL er slet ikke så indviklet.

Der skal bare sendes en ethernet-pakke til det netkort med de rigtige
password. Det kræver selvfølgelig et program, der kan gøre det. F.eks.
etherwake.
Passwordet sættes sikkert op i BIOS. Der er ikke involveret noget TCP/IP
og ikke noget med porte, så med mindre din router har et WoL program
indbygget kan du ikke gøre det der fra.

Peter

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 04-03-04 10:21

Peter Mogensen wrote:

> [...]
>
> Der skal bare sendes en ethernet-pakke til det netkort med de rigtige
> password. Det kræver selvfølgelig et program, der kan gøre det. F.eks.

Der er ikke nødvendigvis password på WOL. Der /kan/ være det, men der er
ikke megen billig hardware, der understøtter passwordbeskyttet WOL.

> Passwordet sættes sikkert op i BIOS. Der er ikke involveret noget TCP/IP
> og ikke noget med porte, så med mindre din router har et WoL program
> indbygget kan du ikke gøre det der fra.

Det er ikke korrekt.
Det eneste routeren skal kunne er at kunne transportere en pakke ind på
LAN som har det rigtige indhold (16 x klientens MAC-adresse).
Til dét formål er IP ganske udmærket som transport.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 04-03-04 12:14

Steen Suder, privat wrote:
> Der er ikke nødvendigvis password på WOL. Der /kan/ være det, men der er
> ikke megen billig hardware, der understøtter passwordbeskyttet WOL.

Korrekt... derbehøves ikke være det... men så bliver det jo også endnu
simplere.

> [...]
> LAN som har det rigtige indhold (16 x klientens MAC-adresse).
> Til dét formål er IP ganske udmærket som transport.

Tjoee... men.... jeg har ikke lige kunnet finde specifikationen (AMD har
knækket deres links).
Men det ser ikke ud til at være nok bare at sende en pakke ud på dit
LAN. Det virker ihvertfald ikke hvis jeg bare HTTP'er en pakke med det
rigtige mønster ('FFFFFFFFFFFF' og 16 gange MAC-adressen) forbi på nettet.
Den skal så vidt jeg kan se enten sendes direkte til den rigtige
MAC-adresse eller til broadcast-adressen.

Det første må være så godt som umuligt via IP. Jeg kan ihvertfald ikke
lige forestille mig nogen måde at sende en IP-pakke direkte til et
netkort du ikke har i nogen ARP-cache på nettet. Så det kræver et
specielt "ethernet-aware" program.
Det andet kan gøres v.h.a. f.eks. UDP-broadcast, men det kræver også
noget opsætning af sin router for at eksterne forbindelser bliver
broadcastet på dit LAN.

Har jeg overset noget?

Peter

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 04-03-04 12:55

Peter Mogensen wrote:
> Steen Suder, privat wrote:

<KLIP>

> Tjoee... men.... jeg har ikke lige kunnet finde specifikationen (AMD har
> knækket deres links).

Se her f.eks.:
<http://ahh.sourceforge.net/wol/wol.html#SEC4>

<KLIP>

> [...]
> Det andet kan gøres v.h.a. f.eks. UDP-broadcast, men det kræver også
> noget opsætning af sin router for at eksterne forbindelser bliver

Forward en port i routeren ind til broadcastadressen?

Fra : Peter Mogensen

Dato : 04-03-04 15:16

Steen Suder, privat wrote:

> Forward en port i routeren ind til broadcastadressen?

Jae...joe... og så skal man jo også have noget software, der kan sende de
rigtige UDP pakker til din gateway udefra.
Og sådan noget har vi jo her:
http://www.net-forces.com/English/Softwares/wakeonlan.pl

Så du har ret i at IP er muligt, men det er da vist ikke alt for sikkert.
Jeg tror nu stadig jeg foretrækker SSH til en maskine på LAN'et, der kan
sende en ganske basal ethernet-pakke.

Peter

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 04-03-04 15:38

Peter Mogensen wrote:

> Jae...joe... og så skal man jo også have noget software, der kan sende de
> rigtige UDP pakker til din gateway udefra.
> Og sådan noget har vi jo her:
> http://www.net-forces.com/English/Softwares/wakeonlan.pl

Der findes mange tools.

> Så du har ret i at IP er muligt, men det er da vist ikke alt for sikkert.

Tjah...

> Jeg tror nu stadig jeg foretrækker SSH til en maskine på LAN'et, der kan
> sende en ganske basal ethernet-pakke.

Jo jo, men der skal også være nogen der køber billige routere så
Linux-nørderne har noget at brokke sig over

Fra : Mads Bahrt

Dato : 04-03-04 22:27

Peter Mogensen wrote:
> [...]
> Den skal så vidt jeg kan se enten sendes direkte til den rigtige
> MAC-adresse eller til broadcast-adressen.

Er det ikke fordi den maskine du skal vække er tilkoblet en switch - så
sørger switchen jo for kun at sende de rigtige og broadcast pakker ud på
den port.

MVH
Mads

Fra : Mads Bahrt

Dato : 04-03-04 22:33

Mads Bahrt wrote:

> Er det ikke fordi den maskine du skal vække er tilkoblet en switch - så
> sørger switchen jo for kun at sende de rigtige og broadcast pakker ud på
> [...]

I øvrigt: HTTP kører over TCP, der er forbindelsesorienteret, og der kan
naturligvis ikke laves en forbindelse til en maskine der er slukket. Men
hvis man kunne lave en forbindelse til en webserver (eller fra en
browser) der sidder på samme ethernet broadcastdomæne, burde det kunne
virke med HTTP.

MVH
Mads

Fra : Peter Mogensen

Dato : 04-03-04 23:36

Mads Bahrt wrote:
> [...]

Nope... desværre. Jeg er belastet med en gammel 10Mbit/s HUB.

> I øvrigt: HTTP kører over TCP, der er forbindelsesorienteret, og der kan
> naturligvis ikke laves en forbindelse til en maskine der er slukket.

Klart... derfor var min konklussion også at det måtte kræve et UDP broadcast
(eller en anden IP-baseret protokol, der anvendte Ehternet broadcast
nedenunder), hvis det skulle over IP.

> Men
> hvis man kunne lave en forbindelse til en webserver (eller fra en
> browser) der sidder på samme ethernet broadcastdomæne, burde det kunne
> virke med HTTP.

Det var lige netop hvad jeg gjorde og det gav ingen respons fra mit WoL-kort
på den tredie maskine.

Peter

Fra : Mads Bahrt

Dato : 05-03-04 00:06

Peter Mogensen wrote:

> Det var lige netop hvad jeg gjorde og det gav ingen respons fra mit WoL-kort
> på den tredie maskine.

Du skal blot sørge for at der i den rå bitstrøm er den rigtige serie af
bits - du skal med andre ord opskrive den ønskede bitstrøm og konvertere
den til den serie tegn der har den samme bitstrøm - f.eks. bliver
FF'erne i starten af den "magiske sekvens" til ÿ så vidt jeg kan se (ved
brug af latin-1 indkodning). Men der findes et debuggingværktøj til at
lytte efter om den rette magiske sekvens kommer forbi (hvis man ikke
bare bruger etherreal eller en anden standardsniffer) - den kan hentes
http://www.depicus.com/wake-on-lan/wake-on-lan-monitor.asp

MVH
Mads

Fra : Peter Mogensen

Dato : 05-03-04 08:33

Mads Bahrt wrote:

> [...]
> lytte efter om den rette magiske sekvens kommer forbi (hvis man ikke
> bare bruger etherreal eller en anden standardsniffer) - den kan hentes

Jeg er skam udemærket klar over hvad jeg skal og brugte både hex-editor
og ethereal. Det er muligt at noget knækkede undervejs, men det er
egentlig også ligegyldigt som som sagt, så anser jeg det for mere
sikkert at gøre som jeg allerede gør.

Peter

Fra : Peter Mogensen

Dato : 05-03-04 11:41

Peter Mogensen wrote:

> [...]
> og ethereal. Det er muligt at noget knækkede undervejs, men det er
> egentlig også ligegyldigt som som sagt, så anser jeg det for mere

Men nu testede jeg lige af ren nysgerrighed igen. Det ser ikke ud til at
mit netkort reagerer på tilfældige pakker, der kommer forbi. De skal
være enten til den specifikke MAC-adresse eller til broadcast-adressen.

Ethereal bekræfter at jeg får sendt det rigtige bitmønster med FTP-data.

Jeg har stadig ikke set noget dokumentation, der siger om ovenstående er
korrekt, men det lyde da mest fornuftigt.

Peter