Hjælp
Fra : Vestergaard

Dato : 03-03-04 20:32

Min søn har fået et begynder akvarie på 20 l
det har kørt i 3 uger uden problemer men i går begyndte vandet at blive
grumset og der kom nogle trevler som hang ud af pumpen .
idag døde en fisk og vandet lugter råddent .
hvad har vi gjort forkert.
Vi havde akvariet stående 3 uger kun med planter i før første fisk
Vi fik en ny fisk i forgårs (kampfisk)
med den hurtige udvikling er fiske ne nok døde inden for den næste uge.
min søn bliver glad hvis der er nogen der har et godt råd
H vestergaard

Fra : Brizz

Dato : 03-03-04 20:42

> [...]
> med den hurtige udvikling er fiske ne nok døde inden for den næste uge.
> min søn bliver glad hvis der er nogen der har et godt råd

Med et så "lille" akvarie er det vigtigt at pumpe og vand skiftes 1 gang i
ugen. Det er meget følsomt over for skidt og andet da der kun er 20L at
"gøre godt med" Så husk at skifte 1/4 vand hver uge og skylle filter
materialet 1 gang om ugen og det kan jo passende gøres samtidig.
Hvis i har plads så anskaf et akvarie på ca 60L. det vil i blive mere glade
for da det giver bedre muligheder for flere fisk.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Vestergaard

Dato : 03-03-04 20:59

Som første hjælp kan så jeg koge vand og selvfølgelig temperere det og så
skifte med det ?
jeg har lige skiftet filteret men der stod på pakken at det tidligere filter
der var med kul kunne holde i 3 mdr.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-03-04 21:21

Vestergaard skrev i sit indlæg på usenet:
> Som første hjælp kan så jeg koge vand og selvfølgelig temperere det
> og så skifte med det ?

Det er nok lidt overdrevet, at koge det - skift en del af vandet et par
gange med alm. tempereret vand.

Og husk at suge skidt og madrester med op fra bunden, når I tapper vand af.

> jeg har lige skiftet filteret men der stod på pakken at det tidligere
> filter der var med kul kunne holde i 3 mdr.

Hvorfor kul ?

Det er normalt ikke nødvendigt - en svamp eller filtervat er rigeligt.

--
Mvh Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Mail: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Vestergaard

Dato : 03-03-04 23:09

Der var to filtre i pakken med pumpen et med aktivt kul og en svamp
jeg ved ikke hvorfor men aktivt kul tager vel også klor rester og alt mulig
andet snask