Er det normalt at hvalpe halter?
Fra : Jimmy

Dato : 02-03-04 22:21

Hej

Min hvalp på 4.5 måneder er begyndt at gå super mærkeligt med bagbenene.

Det ser ud som om den halter og/eller går stift og skævt.

Det er kommet omtrent samtidigt med at vi lagde mærke til at bagpartiet er
blevet højere end ryggen, hvilket dog ikke skulle være usædvanligt for
hvalpe.

Dyrlægen kunne ikke mærke nogen hævelser eller noget på hans ben, men det
ser godt nok lidt mystisk ud når han går!

Er det også noget I har oplevet med Jeres hvalpe? Vokseværk?

Mvh
Jimmy

Fra : Holm

Dato : 03-03-04 00:33

"Jimmy" <nyhedsgruppe2001@FJERN.yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ser godt nok lidt mystisk ud når han går!
>
> Er det også noget I har oplevet med Jeres hvalpe? Vokseværk?

Hvilken hund er det du har ?
Nævnte dyrlægen noget om HD ( Hofteleds dysplasi ) ?
Eller kom han ikke med nogen forklaring på symptomerne ?

Hvis det er en stor hund du har , hvordan fodrer du den så ( med hvilket
foder ) ?
Det er nemlig vigtigt at den får et foder beregnet på dens størrelse , store
hunde kan ikke holde til at vokse for hurtigt , og kan sagtens få problemer
med knoglerne .

Det kan ligeledes sagtens være vokseværk som du selv nævner , men det undrer
mig så bare at dyrlægen ikke har snakket mere grundigt med jer om det .

Jeg synes du skal ringe og spørge ham om det , så du kan få en ordentlig
forklaring , eller kig på netdyredoktoren , der står sikkert noget om det .

Held og lykke fremover .

Hilsen Holm

Fra : Jimmy

Dato : 03-03-04 16:02

"Holm" <dortheholm@mail.dk> wrote in message

> Hvilken hund er det du har ?

Labrador - Islandsk Fårehund - Rottweiler - Amerikansk Stafford Shire
Terrier
4.5 måned

> Nævnte dyrlægen noget om HD ( Hofteleds dysplasi ) ?
> Eller kom han ikke med nogen forklaring på symptomerne ?

Nej, men jeg gik derned igen i dag og der undersøgte han også poten og fandt
ud af, at den yderste tå på højre bagben var meget øm.
Vi aner ikke hvordan det er sket, men regner bestemt med at det er det.

> Hvis det er en stor hund du har , hvordan fodrer du den så ( med hvilket
> foder ) ?

Vi giver den Olivers: http://www.olivers.dk/vare_more.asp?id=24

Vi doserer efter det de kalder hvalpedosering - Er det forkert ernæring?

Tak til alle for svarene!

Mvh
Jimmy

Fra : Mari

Dato : 05-03-04 19:31

> Labrador - Islandsk Fårehund - Rottweiler - Amerikansk Stafford Shire
> Terrier 4.5 måned

Når en hund halter på bagben kigges alt for ofte
alene på bagkroppen, mens årsagen kan være i skulder/hals.
Giv din hund en GOD solid gå-sele og lad være med
at rykke i halsbånd. Det aflaster for ryk og gener i hundens
bevægeapparat.

/Mari

Fra : fam. Ager

Dato : 03-03-04 07:29

Hej Jimmy!.
må jeg spørge om hvilken type hund du har?!, for nogle, især de større
racer, kan de få problemer med led og knogler, da de vokser meget på kort
tid, det er derfor også vigtigt at give noget hvalpefoder specielt til store
hvalpe racer. Og undgå overanstrengelse, trapper, cykelløb,osv.
mvh. Marie.
> [...]
> ser godt nok lidt mystisk ud når han går!
>
> Er det også noget I har oplevet med Jeres hvalpe? Vokseværk?

---
T-man

Fra : Henk Rasmussen

Dato : 03-03-04 15:52

"Jimmy" <nyhedsgruppe2001@FJERN.yahoo.co.uk> wrote in message
> [...]
> ser godt nok lidt mystisk ud når han går!
>
> Er det også noget I har oplevet med Jeres hvalpe? Vokseværk?

Hej Jimmy

Kunne det være dette?

Panosteitis er en spontant opstået lammelse som normalt optræder hos store
hunderacer, herunder Basset Hound. Af denne grund er det muligt at lidelsen
har arvelige årsager. Nogle dyrlæger mener at sygdommen kan forårsages eller
forværres af stress.
Angrebne hunde er normalt mellem 5 og 14 måneder gamle og hanner rammes
oftere end tæver, men lidelsen kan optræde helt fra 2 måneder og til
voksenalderen. Lammelsen opstår tilsyneladende pludseligt, normalt
tilsyneladende uden forudgående traumer eller overanstrengelse. I de fleste
tilfælde rammes et eller begge forben først og flytter sig rundt således at
lammelsen ser ud til at skifte fra ben til ben. Ofte optræder periodiske
bedringer. Dette gør behandlingsmetoderne vanskelige idet mange hunde
spontant vil komme sig for siden at få tilbagefald.
Røngtenbilleder afslører som regel at knoglerne har større tæthed end
normalt og at konturerne virker uskarpe. Det kan være nødvendigt at tage
billeder med et par ugers mellemrum idet det tidlige stadie ikke med
sikkerhed kan konstateres på røngten. Hvis knoglerne i det berørte ben
udsættes for et tryk vil det afstedkomme smerte.
I de fleste tilfælde varer den værste smerte mellem 1-2 måneder men kan
svinge i intensitet i helt op til et år. Smertestillende medicin som f.eks.
asperin kan være nyttigt. I kraftige tilfælde kan Cortisonpræparater komme
på tale men kun i samråd med en dyrlæge.
Tilstanden er heldigvis ikke permanent, hvilket betyder at den forsvinder
med tiden, med eller uden behandling. Smertelindring er imidlertid en god
måde at få hvalpen til at trives og leve med sygdommen og bør anvendes.
Forekomst: Almindelig

Mvh.

Henk