Film med surround sound
Fra : PH

Dato : 02-03-04 19:47

Davs herinde...

Da jeg netop har anskaffet mig 5.1 kanalers surround sound søger jeg film
hvor jeg virkelig får glæde af surround sound.

Håber I har nogle gode forslag - gerne med begrundelser, men uden spoilers
selvfølgelig...

PH

Fra : Kong Kent

Dato : 02-03-04 21:55

> Da jeg netop har anskaffet mig 5.1 kanalers surround sound søger jeg film
> hvor jeg virkelig får glæde af surround sound.

Der er mange.

Star Wars Episode I og II er ganske glimrende (Pod-race i 1'eren og en scene
hvor Obi-Wan flyver i et asteoride-felt i 2'eren er scener hvor et 5.1 anlæg
virkelig kommer på overarbejde *GG*)

Matrix (også gode scener)

Saving Private Ryan DTS-udgaven (ren porno den første halve time!!)

Ringenes Herre: 1 og 2 er begge fine, med masser af kampscener hvor anlægget
kører på fulde gardiner. De lange udgaver med DTS lydspor er *klart* at
foretrække.

Blade 1 og 2. Techno-musik og kampscener i ét! Ren porno for drengerøve

....kunne blive ved, men der er lidt at starte med.

> Håber I har nogle gode forslag - gerne med begrundelser, men uden spoilers
> selvfølgelig...

Håber ikke jeg har ødelagt alt for meget for dig i Star Wars filmene *SS*

Kent Kirkegaard Jensen
www.heavyjam.dk

Fra : PH

Dato : 02-03-04 22:21

> [...]
scene
> hvor Obi-Wan flyver i et asteoride-felt i 2'eren er scener hvor et 5.1

Passende nok har jeg aldrig fået taget mig sammen til at få set ovenstående,
men det ku da godt være, at man skulle gi dem chancen pga. den nye
lydsituation.

> Matrix (også gode scener)

Hmmm utroligt at jeg ikke havde tænkt på den (dem)... Glæder mig allerede
til at gense dem (1'eren i hvert fald).

> Saving Private Ryan DTS-udgaven (ren porno den første halve time!!)

Right you are! Gæt engang hvilken film der fik æren af at være den første
gennem lyd-møllen... Niiiiiiiiice!

> Ringenes Herre: 1 og 2 er begge fine, med masser af kampscener hvor
anlægget
> kører på fulde gardiner. De lange udgaver med DTS lydspor er *klart* at
> foretrække.

Se kommentar til Star Wars... Så dog 1'eren, men var lidt stiv og faldte i
søvn, og så blev jeg aldrig rigtig hooked.

> Blade 1 og 2. Techno-musik og kampscener i ét! Ren porno for drengerøve

Har set 1'eren (vhs), men tror da faktisk at der kunne blive en ganske
underholdende aften ud af de 2.

> ...kunne blive ved, men der er lidt at starte med.

Takker mange gange - hvis du (el. andre) har flere forslag er der dog stadig
en del plads i den ny-indkøbte dvd-reol...

> Håber ikke jeg har ødelagt alt for meget for dig i Star Wars filmene *SS*

Noget med at de flyver rundt ude i rummet - njarhhhj det var cirka den
forestilling jeg havde om de film...

PH
(vinder af 1.000.000.000 liter luft)

Fra : km

Dato : 02-03-04 22:43

Bad Boys 2 er absolut også en oplevelse når det gælder surround, så skru
godt op og giv den gas.

KM

Fra : Zeki

Dato : 03-03-04 04:44

> Saving Private Ryan DTS-udgaven (ren porno den første halve time!!)

Masser af larm, men jeg havde visse problemer med dette DTS-lydspor forstået
på den måde at det er overhypet.

For det første er det ikke særligt realistisk at man hører eksposioner der
rammer bygninger, når POW vender imod stranden i en lige retning. Så vidt
jeg ved findes der ikke bygninger ude på det åbne hav.
For det andet er der intet dialog i baghøjtalerne - kun eksplosioner og
kugler der flyver om ørene.

Men jeg er da enig i at Omaha-scenen er fremragende hvis man gerne vil have
testet sin subwoofer.

mvh Zeki

Fra : Morten Wulff Nielsen

Dato : 03-03-04 10:34

"Zeki" <zeki@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kugler der flyver om ørene.
>
> Men jeg er da enig i at Omaha-scenen er fremragende hvis man gerne vil

Må jeg være så fri og spørge hvilket system du høre den på ?
Selv har jeg en Marantz SR-9200 og et sæt ret gode Dynaudio højtalere, og
her hos mig lyder scenen perfect.
placeringen af lydefekterne er som de skal være og jeg kan godt dialog i
mine baghøjtalere, f.eks da der bliver råbt på sprængladninger.

MVH

Morten

Fra : Zeki

Dato : 03-03-04 16:58

> Må jeg være så fri og spørge hvilket system du høre den på ?

5x100w DTS, med aktiv subwoofer og Ortofon-højtalere.

Jeg siger ikke at DTS-lydsporet til SPR er dårligt eller noget. Jeg synes at
det er fremragende, men dog stadig overhypet. Personligt foretrækker jeg et
lydspor til en film hvor hele filmen - ikke blot de første 20 minutter - er
et langt sanse/surround bombardement, og dertil kan SPR slet ikke følge med
film som f.eks Goldmember, Final Destination 2 og Die Another Day, blot for
at nævne nogle stykker.

mvh Zeki

Fra : Morten Wulff Nielsen

Dato : 03-03-04 23:13

> 5x100w DTS, med aktiv subwoofer og Ortofon-højtalere.

Jeg ved godt det ikke er den rigtige gruppen at bringe det op, men nu 5x100w
jo ikke bare 5x100w
hvis det er sådan nogle "Sony-Watt" så giver jag sku ikke 5 (Harry)potter
pis for dem. (Håber ikke du har Sony.... )

MVH

Morten

Fra : Zeki

Dato : 03-03-04 23:19

> [...]
> hvis det er sådan nogle "Sony-Watt" så giver jag sku ikke 5 (Harry)potter
> pis for dem. (Håber ikke du har Sony.... )

Så f....what om jeg har en 5X50 Watt discount-anlæg fra Føtex, eller 5X100
Sony. Når jeg et sted kan rose nogle film og kan kritisere andre, så er der
jo tale om en sammenligning.

Hvis jeg mener at Goldmember har et federe lydspor end SPR på et 5X25W, så
vil det da næppe forholde sig omvendt, hvis det istedet var et 5X125W
superanlæg.

mvh Zeki

Fra : David T. Metz

Dato : 04-03-04 00:32

Zeki wrote:
> Hvis jeg mener at Goldmember har et federe lydspor end SPR på et
> 5X25W, så vil det da næppe forholde sig omvendt, hvis det istedet var
> et 5X125W superanlæg.

Jo det kan det sagtens. Fx er meget popmusik mixet så det lyder "godt" på de
billige pap-anlæg hovedparten af målgruppen lytter på (inkl. bilradioer og
den slags) - derfor lyder det som regel dårligt når man lytter på et bedre
anlæg. "SPR-lydsporet" er meget krævende og jeg kunne tænke mig en hel del
anlæg har problemer med det. Jeg tør ikke udtale mig om Goldmember.

David

Fra : Morten Wulff Nielsen

Dato : 04-03-04 17:26

> [...]
>
> Hvis jeg mener at Goldmember har et federe lydspor end SPR på et 5X25W, så
> vil det da næppe forholde sig omvendt, hvis det istedet var et 5X125W

Nu var det jo ikke lige en sammenligning vi snakkede om, men SPR specifikt.
Dit anlæg kan jo meget vel have en finger med i spillet, når du siger at SPR
er mixet dårligt i bagkanaler.
Det kan meget vel have noget at gøre med at kanal-seperationen ikke er helt
på toppen.

MVH

Morten

p.s jeg vil ikke komentere med på emnet, da jeg mener det høre hjemme i en
anden gruppe. (dk.teknik.lyd)

Fra : Zeki

Dato : 04-03-04 18:51

> [...]
SPR
> er mixet dårligt i bagkanaler.
> Det kan meget vel have noget at gøre med at kanal-seperationen ikke er

Meget muligt. Men nu var det en ven, som har et lyd-anlæg i 30.000 kr's
klassen, som pointerede den overdrevne hype omkring SPR-lydsporet for mig.
Jeg ville aldrig selv have lagt mærke til de kritikpunkter jeg nævnte, hvis
det ikke havde været fordi at denne HIFI-entuiast fortalte mig om dem, så
det har næppe noget med mit anlæg at gøre, men snarere selve lydsporet.

Men hvad med du selv lige genhører scenen? Prøv at abstrahér fra alle
"wow"-effekterne der flyver om ørene på én, og prøv så at lægge mærke til,
hvor mystisk det er, at point-of-view ikke stemmer overens med retningen af
lyden.

mvh Zeki

Fra : zcully

Dato : 02-03-04 23:06

> [...]
> hvor jeg virkelig får glæde af surround sound.
>
> Håber I har nogle gode forslag - gerne med begrundelser, men uden spoilers

Criterion udgaven af både The Rock og Armageddon (især sidstnævnte) har et
sindsygt lydspor der sparker røv på surrounden

Jeg har ikke set den på DVD endnu, men i biografen gav det heftige sug i
maven og adskillige gange røg man tilbage i sædet fra bomber og skudsalver.
Hov glemte lige at nævne at filmen var Tears of the sun. Kan forestille mig
den også sparker R.. på hjemme anlægget.

/Zcully

Fra : Martin Johansson

Dato : 02-03-04 23:29

"zcully" <zcullyremovethis@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "PH" <Ingen_Spam@til_mig.dk> wrote in message

> Criterion udgaven af både The Rock og Armageddon (især sidstnævnte) har et
> sindsygt lydspor der sparker røv på surrounden

Ahh ja glemte the Rock.
har den selv i Criterion Edition importeret fra Sverige i Reg2.
De kalder den bare Collectors edition i stedet, men indholdet og kassens
design er 100% identisk med Criterien edition.

Fra : PH

Dato : 02-03-04 23:31

> [...]
> De kalder den bare Collectors edition i stedet, men indholdet og kassens
> design er 100% identisk med Criterien edition.

Sikkert et rookie spørgsmål, men hvad dækker begrebet "Criterien edition"
over?

PH

Fra : Nicolai Zoffmann Hei~

Dato : 03-03-04 00:49

PH wrote:
> Sikkert et rookie spørgsmål, men hvad dækker begrebet "Criterien
> edition" over?
>
> PH

Kvalitets udgivelser af kvalitets film (oftest i alt fald). Tjek:
http://www.criterionco.com/asp/
hygge,
Nicolai

Fra : David T. Metz

Dato : 03-03-04 11:59

PH wrote:

> Sikkert et rookie spørgsmål, men hvad dækker begrebet "Criterien
> edition" over?

Criterion er et udgivelsesselskab, der gør meget ud af kvaliteten af deres
udgivelser. Men det kan være lidt forskellige kriterier der er lagt for
dagen - generelt er det dog overlegne udgivelser.

David

Fra : Martin Johansson

Dato : 03-03-04 21:52

"PH" <Ingen_Spam@til_mig.dk> skrev i en meddelelse

> Sikkert et rookie spørgsmål, men hvad dækker begrebet "Criterien edition"
> over?

Oops jeg kan heller ikke stave, det hedder faktisk Criterion Edition.

Ofte bliver filmen udgivet med bedre billede og lyd.
Derudover er der ofte eksklsivt ekstra materiale som kun Criterion har
licens til at bruge.
Derfor er Criterion Editions meget efterspurgte, jeg håber da at der med
tiden vil komme flere i Reg 2.

Fra : Martin Johansson

Dato : 02-03-04 23:11

> [...]
> hvor jeg virkelig får glæde af surround sound.
>
> Håber I har nogle gode forslag - gerne med begrundelser, men uden spoilers

Her kommer lige nogle eksempler.

Matrix (fede soundeffects hele vejen)
Ringenes Herre 1&2 (behøver vel ikke megen introduktion?)
Gladiator (DTS)
Jurrasic Park 1,2 og 3(DTS) (Jurassic Park lagde vel nærmest grundstenen
for den store surround revolution)
T2 (også her mange fede sound effects)
Swordfish (har nogle ganske gode detaljer, særligt i starten af filmen, så
har jeg ikke røbet for meget)
U-571 (pga. dybde bomber)
Minority Report (DTS)
Black Hawk Down. (kuglerne flyver om hovedet på en, ligesom i SPR nedenfor)
Saving Private Ryan (også her flyver kuglerne om hovedet på en)
Star Wars EP 1&2

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 03-03-04 09:51

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> escribió

> T2 (også her mange fede sound effects)

Jeg vil da i farten også lige nævne Terminator 3. Filmens kvalitet kan
diskuteres, men lydsporet er rigtig farligt.

Fra : Thomas

Dato : 03-03-04 00:34

> [...]
> hvor jeg virkelig får glæde af surround sound.
>
> Håber I har nogle gode forslag - gerne med begrundelser, men uden spoilers

Hejsa

Hvis du er til tegnefilm, kan jeg anbefale Tarzan og Løvernes Konge...
Ellers Independence Day...

Mvh. Thomas

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 03-03-04 00:44

On Wed, 3 Mar 2004 00:34:04 +0100, Thomas wrote:

> Hvis du er til tegnefilm, kan jeg anbefale Tarzan og Løvernes Konge...

....og Titan A.E.

--
Mvh. Lars

Fra : Martin Johansson

Dato : 03-03-04 21:56

"Lars Jørgensen" <fake@email.invalid> skrev i en meddelelse

> ...og Titan A.E.

Så skal det ihvertfald ikke være den lunkne R2 udgivelse.
Dolby digital 2.0 Wee!
Udover det er den ikke i widescreen, det er en ussel beskåret udgave.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 03-03-04 23:01

On Wed, 3 Mar 2004 21:55:49 +0100, Martin Johansson wrote:

> Så skal det ihvertfald ikke være den lunkne R2 udgivelse.
> Dolby digital 2.0 Wee!
> Udover det er den ikke i widescreen, det er en ussel beskåret udgave.

Ja, det var måske lige værd at bemærke.
Jeg har den i en "Special Version" med DTS og i 2.35:1og på 95 min. Den er
endda også THX certificeret, så der er gjort en del ud af den. Og ja... det
er en region 1

Jeg gav vist en 50'er for den hos Axel

--
Mvh. Lars

Fra : Brian Nielsen

Dato : 03-03-04 17:33

"Thomas" <thomas.elbo@REMOVEmail.dk> wrote in message

> Hvis du er til tegnefilm, kan jeg anbefale Tarzan og Løvernes Konge...
> Ellers Independence Day...

Dog er der ikke så meget gang i surround kanalerne på Tarzan, ihvertfald
ikke på R1 Collectors udgaven.

/Brian

Fra : Jacob E.

Dato : 03-03-04 01:09

PH wrote:
> Davs herinde...
>
> Da jeg netop har anskaffet mig 5.1 kanalers surround sound søger jeg film
> hvor jeg virkelig får glæde af surround sound.

I den forbindelse er man jo nødt til at understrege, at din glæde hænger
nøje sammen med dit nyerhvervede anlægs kvalitet, og ikke bare hvilke film
som kan.
Har du købt et "alt-i-en-papkasse" sæt fra Aldi, er det bedøvende, hvilke
film du sætter på. Men har du købt noget ordentligt, er alle de tidligere
nævnte film glimrende bud. Skulle jeg tilføje et par stykker, skulle det
være "The Haunting" (specielt hvis du har fået en ordentlig sub),
"Atlantis - Det Forsvundne Rige" (hvis du er til gode tegnefilm - filmen har
en fantastisk indledningssekvens, mht. surround) og Terminator 3 (hvis du er
til.... dét).

Mvh Jacob

Fra : PH

Dato : 03-03-04 01:43

> Har du købt et "alt-i-en-papkasse" sæt fra Aldi, er det bedøvende, hvilke
> film du sætter på. Men har du købt noget ordentligt, er alle de tidligere
> nævnte film glimrende bud.

Hører måske til i en anden gruppe, men jeg kan oplyse, at receiveren er en
"Sony STR-DE675" og afspilleren "Sony DVP-NS300". Personligt synes jeg der
er glimrende lyd (kæmpe forskel fra alm. stereo), men da jeg ikke har andre
anlæg at sammenligne med, kan det selvfølgelig være jeg tar fejl...

PH

Fra : Zeki

Dato : 03-03-04 05:01

Det er en udemærket DTS-forstærker du har købt.

Da jeg selv er lidt af en DTS-nørd (DTS har højere bit-rate og dermed bedre
klang end Dolby Digital) kommer her mine forslag i vilkårlig rækkefølge:

- Austin Powers: Goldmember. Funky lydspor i DTS 6.1 med overdreven brug af
surround. Selv musikinstrumenterne er delt ud på de fem højtalere.
- Løvernes Konge SE. Prøv DTS-lydsporet som skulle være specialdesignet til
hjemmebiografer
- The Bourne Identity.
- Spy Game
- Ringenes Herre 1 og 2 Ext Ed.
- The Mummy Returns
- Scorpion King
- XXX
- JP 1,2 og 3
- Gladiator
- Die Another Day
- U-571
- Final Destination 2

Du kan finde (lyd)anmeldelser af alle filmene de følgende steder:
http://www.dvdfile.com/
http://www.widescreenreview.com/wsrmmbr/index.html

Husk i øvrigt på, at det langt fra er alle DVD-film der indholder et
DTS-lydspor. Tjek bag på coveret.

Af Dolby Digital film kan bl.a nævnes:

- 2Fast2Furious
- Strange Days
- Das Boot
- Godzilla
- The Rock
- Indiana Jones trilogien
- Apocalypse Now
- Pearl Harbor
- Face/Off
- Disney's Tarzan
- Behind Enemy Lines

mvh Zeki

Fra : Morten Wulff Nielsen

Dato : 03-03-04 10:38

> [...]
> http://www.widescreenreview.com/wsrmmbr/index.html
>
> Husk i øvrigt på, at det langt fra er alle DVD-film der indholder et

Det kommer lidt bag på mig, at ingen har nævnt
Dybet (The Abyss) DTS endnu, det er jo nærmest en reference film inden for
surround.

Fra : Zeki

Dato : 03-03-04 16:59

> Det kommer lidt bag på mig, at ingen har nævnt
> Dybet (The Abyss) DTS endnu, det er jo nærmest en reference film inden for
> surround.

Desværre kan man ikke sige det samme om billedekvaliteten. Yikes. Hvornår
begynder FOX at tage ved lære af Universal?

mvh Zeki

Fra : ib

Dato : 03-03-04 11:49

> Håber I har nogle gode forslag - gerne med begrundelser, men uden spoilers
> selvfølgelig...

Bjergkøbing Granprix - racerløbet til sidst er klart ok.
The Limey - utrolig dynamik
Unbreakable, Apollo 13 og Road to perdition (alle DTS), ikke for store brag
o. lign., men for rigtig god lydkvalitet

Fra : David T. Metz

Dato : 03-03-04 11:56

PH wrote:

> Håber I har nogle gode forslag - gerne med begrundelser, men uden
> spoilers selvfølgelig...

Hvis det er nogenlunde ordentligt sat op og det du ønsker er demonstration
af hvad de 5 diskrete kanaler "kan" mht. at give lyden retning - så kan jeg
anbefale en ellers dårlig film: "Urban Legend". Set under optimale forhold
vil 5.1.-lyden give dig et godt chok i en bestemt scene (på kommentarsporet
nævner instruktøren at det også virkede godt i biffen) - men filmen er
ellers ikke specielt værd at se (influenza-tidsfordriv).

Ellers er især Omaha Beach-scenen i "Saving Private Ryan" fuldstændig
overvældende.

Hvis det handler om at "skabe rum" vha. lyd så er der mange film - flere
gode er allerede nævnt. Halv-romantiker som jeg er, holder jeg selv meget af
starten på "Den engelske patient". Man befinder sig først inde et "rum" med
klirrende flasker, der fader over i overjordisk smuk sang, hvorefter der
først kommer en scene med et fly og antiluftskyts der glider over i en ny
scene i et tog. Lyd-designet i hele den indledningssekvens er så gennemført
at hvis man ellers har blot en lille svaghed for genren så er man
fuldstændigt suget ind i løbet af de få minutter den varer. Det virker slet
ikke så overvældende med alm. tv-apparat-lyd eller endog god stereo.

David

Fra : Thomas Pryds Laurits~

Dato : 03-03-04 14:17

PH wrote:
> Da jeg netop har anskaffet mig 5.1 kanalers surround sound s?er jeg film
> hvor jeg virkelig f? gl?e af surround sound.

Da Dolby Surround var nyt fik jeg demonstreret flyscenen, der starter i
luftskibet, i Indiana Jones and the Last Crusade utallige gange, og jeg
var vist lige imporneret hver gang. Jeg har dog aldrig set filmen på DVD
med nyere surroundlyd -- kan den stadig anbefales mht. lyden?

Thomas

--
Thomas Pryds Lauritsen
http://www.cs.auc.dk/~pryds/

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 03-03-04 14:28

"Thomas Pryds Lauritsen" <thomas@prydslauritsen.nospam.dk> escribió

> [...]
> var vist lige imporneret hver gang. Jeg har dog aldrig set filmen på DVD
> med nyere surroundlyd -- kan den stadig anbefales mht. lyden?

Ja sgu, der er godt gang i lyden på alle tre indy film.