Billige lysstofrør?
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 02-03-04 19:41

Jeg leder efter billige lysstofrør af typerne Philips 94, Lumilux 22 og
lignende (til planteakvarium).

Hvor købes de online eller i butik (Århusområdet)?

Jeg leder efter "almindelige" rør da en udskiftning af 3/4x58W rør af de
specielle typer (Triton, JBL Solar etc.) ikke er nogen lille udskrivning.
Udskiftningen er nødvendig fordi lysfarven, på trods af de gode rørs
kvalitet, ændrer sig så algerne tager fat

Jeg har kigget på www.greenline.dk, men de har ikke disse rørtyper.
Andre forslag?

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Lars Stigaard

Dato : 02-03-04 23:04

fik for noget tid siden at vide af en der stort set kun går op i planter at,
han kun brugte "almindelige" rør men at der skulle stå noget med en
farve/temperatur kode der hed noget med 83........ kan ikke huske det, men
kan da finde ud af det hvis det er noget du gerne vil vide

--
Mvh.
Lars Stigaard

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 02-03-04 23:34

Lars Stigaard wrote:
> [...]
> farve/temperatur kode der hed noget med 83........ kan ikke huske det, men
> kan da finde ud af det hvis det er noget du gerne vil vide

83'erne er billige, 82 og 84 ligeså. Det kunne være at man bare skulle
prøve med dem.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 03-03-04 01:46

Lars Stigaard wrote:
> [...]
> farve/temperatur kode der hed noget med 83........ kan ikke huske det, men
> kan da finde ud af det hvis det er noget du gerne vil vide

Det er sikkert Philips F83, som er farven. De har en farvetemperatur på
3000K.

Spørgsmålet er så om hans planter vokser

Blander han med andre rør?

Fra : Brian Larsen

Dato : 02-03-04 23:50

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> wrote in message
> [...]
> Udskiftningen er nødvendig fordi lysfarven, på trods af de gode rørs
> kvalitet, ændrer sig så algerne tager fat

jeg har selv haft gode erfaringer med langt de fleste slags "DAYLIGHT" rør
man køber i normal handel (ikke akvarieforretninger) jo mindre gul andel jo
bedre. jeg mener at haraldnyborg har billige rør.

ellers har avifauna vistnok stadig lumilux, der udfra mine erfaringer er
nogle af de bedste, men jeg er sikker på at der er li'så mange meninger om
lys til akvarier, som der er akvarister!

mvh

Brian Larsen

Fra : Anders Jensen

Dato : 03-03-04 21:03

prøv evt. her http://weblink.solar.dk/weblink/default.aspx
kan være lidt svær at finde men de er der philips aquarelle /osram fluora
rør
din lokale elektriker skulle gerne kunne købe dem hjem
jeg gav sidst 80kr stk. for 36watt men det var så også til indkøbs pris

venlig hilsen
anders jensen

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 04-03-04 16:52

Steen Suder, privat wrote:
> Jeg leder efter billige lysstofrør af typerne Philips 94, Lumilux 22 og
> lignende (til planteakvarium).

Så faldt ti-øren

94 er det samme som 84 osv. blot med et højere CRI, dvs. "bedre
kvalitet" lys.

83/93 = 3000K
84/94 = 4000K

> [...]
> Udskiftningen er nødvendig fordi lysfarven, på trods af de gode rørs
> kvalitet, ændrer sig så algerne tager fat

Jeg fandt Osram 830 og Osram 965 "Biolux" i den lokale Metro til ca.
75,- for et 58W rør.

Så vidt jeg kan læse er 965'eren ret genial til planteakvarier med en
farvetemperatur på 6500K og et CRI > 95.

Se f.eks.
<http://showcase.aquatic-gardeners.org/?&op=showcase&category=0&vol=1&id=30>.