Flytte Mac OS9 filer til Windows 2003 serv~
Fra : mofo

Dato : 02-03-04 18:03

Vi har en bunke data (hovedsageligt billedfiler) som vi skal have flyttet
fra vores gamle Mac OS9 server over til en Windows 2003 server. På den nye
lokation skal filerne bruges af OSX klienter/programmer og i mindre grad af
WinXP klienter.

Forbindelsen mellem OSX og Win2003 server + domæne er der styr på via
programmet AdmitMac, det spiller 100%.

Men hvordan sikrer jeg mig,

- at der ikke går kludder i rettigheder på filerne
- at der ikke bliver problemer med Mac filerne der jo er uden filendelser,
men svjv. gemmer denne information andetsteds. Forbliver denne information i
filerne selvom de kopieres over på en Windows 2003 server?

Funderer over om det blot kan gøres ved at kopiere over på en OSX maskine og
derfra til Win2003 spanden? (AdmitMac spiller også ind her).

Nogen der har erfaringer med dette, eller i det hele taget vil bidrage med
viden ? På forhånd tak.

Claus

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-03-04 19:31

"mofo" <claus.fjerndette.@kjerkegaard.dk> wrote:

> [...]
> WinXP klienter.
>
> Forbindelsen mellem OSX og Win2003 server + domæne er der styr på via

Jeg har aldrig prøver AdmitMac, men det lyder som om, at det fungerer
som Panther _burde_ fra Apples side af...

> Men hvordan sikrer jeg mig,
>
> - at der ikke går kludder i rettigheder på filerne

Rettighederne styres vel på serveren, men ellers kan du jo opsætte dem
på serveren når filerne er kommet vel over.

> - at der ikke bliver problemer med Mac filerne der jo er uden filendelser,
> men svjv. gemmer denne information andetsteds. Forbliver denne information i
> filerne selvom de kopieres over på en Windows 2003 server?

Sakset fra http://www.admitmac.com/admitmac-vs-panther/index.shtml:

File Storage - ADmitMac takes full advantage of Microsoft's NTFS file
system and stores both forks of a traditional Mac file under a single
file name. This is identical to how Microsoft's Services for Mac (SFM)
stores these files and ensures compatibility between products. Panther,
based on its Unix roots, does not understand this more advanced file
storage technique and creates two files on the Windows machine for each
Mac file transferred. Panther's technique is proprietary to Apple and is
not supported by any other third party.

Dvs. at der ingen problemer skulle være mht. resourcegrenene og derved
vil filerne også virke uden filendelser. Det er dog en god ting at have
filendelser på sine filer, for så er der ingen problemer hvis PC
klienter skal bruge dem, eller hvis filerne mailes til en PC.

> Funderer over om det blot kan gøres ved at kopiere over på en OSX maskine og
> derfra til Win2003 spanden? (AdmitMac spiller også ind her).

Det burde ikke være nødvendigt at gå over Mac OS X maskinen, men
medmindre du aktiverer SFM (Services For Macintosh) på Windows serveren,
så vil Mac OS 9 serveren ikke kunne se den, og så _skal_ du over OS X
maskinen.

> Nogen der har erfaringer med dette, eller i det hele taget vil bidrage med
> viden ? På forhånd tak.

Ingen erfaring med AdmitMac, desværre...

--
Mvh.
René Frej Nielsen