router nr.2 på efter speedstream 5711 via ~
Fra : kurt hansen

Dato : 25-04-01 11:47

Jeg har en omkonfigureret Pro@cess der smider alt videre til en
bestemt ip ( 192.168.1.2 ) og har tænk på om det er muligt at smide en
router nr. 2 på ( Zyxel Prestige 310 ) , og via den, ændre på den nye,
istedet for at betale tele.dk de efterhånden berygtede 950,- ex. moms.
Er det muligt at gøre det på denne måde ?? og fatter i hvad jeg mener
???

Kurt Hansen

En semi tilfreds tdc kunde

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 25-04-01 13:53

kurt hansen <kurt@surfmail.dk> wrote:

> [...]
>istedet for at betale tele.dk de efterhånden berygtede 950,- ex. moms.
>Er det muligt at gøre det på denne måde ?? og fatter i hvad jeg mener

Du mener sætte en æternet-æternet-ruter inden for TDC's ruter?

Ja, det er muligt, hvis:
* Din ruter 2 også kører NAT, så TDC's ruter kun ser adressen
192.168.1.2, eller
* TDC-ruteren er udstyret med en statisk rute der sikrer at
pakker til det allerinderste net bliver sendt via din ruter 2.
(Men den variant koster jo de 950 DKK.)

Men Zyxelen koster jo også lidt penge, så det er ikke oplagt at
det er smart. Og i førstnævnte variant kan du altså kun køre
protokoller som begge ruteres NAT understøtter - om det er et
problem afhænger jo helt af hvad du bruger din linie til.

Vi er sikkert nogle stykker der kører ca. som du beskriver, men
med en Linux-boks i rollen som ruter 2. Min TDC-ruter er
konfigureret som din; min Linux på 192.168.1.2 fungerer så som
server og som firewall der beskytter min Windowsmaskine mod
omverdenen.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : kurt hansen

Dato : 25-04-01 13:57

Så vidt jeg ved, så understøtter routeren NAT, jeg har fået den af en
kammerat som ikke havde brug for den mere. Jeg troede man bare kunne.
sætte den op til 192.168.1.2, og så via den router noget videre til
f.eks 192.168.1.3. Skal der nogle ændringer til på min 5711 ? hvis
ikke, hvordan klarer jeg det så med zyxel routeren, jeg har nemlig
prøvet at få den til det, men det kan jeg ikke få til at virke.

On Wed, 25 Apr 2001 14:52:52 +0200, Jesper Dybdal
<jdunet@u5.dybdal.dk> wrote:

> [...]
>konfigureret som din; min Linux på 192.168.1.2 fungerer så som
>server og som firewall der beskytter min Windowsmaskine mod

Kurt Hansen

Digiweb Supporter.
dette er mine egne ord, og er ikke noget som kommer fra hverken
Digiweb eller Euro909.

Fra : Allan Olesen

Dato : 25-04-01 15:02

> [...]

>kammerat som ikke havde brug for den mere. Jeg troede man bare kunne.
>sætte den op til 192.168.1.2, og så via den router noget videre til

Du skal have et andet adresseområde på indersiden af router 2. Ellers
kan den ikke finde ud af, hvor pakkerne skal hen.

Så hvis nettet mellem de to routere har adresseområdet 192.168.1.*,
svarende til netmaske 255.255.255.0, kan du f.eks. konfigurere nettet
på indersiden af router 2 med adresseområdet 192.168.2.*, ligeledes
med netmaske 255.255.255.0.

--
Allan Olesen, Lunderskov
Hvorfor er det kun Nej-sigerne, der må køre 55 i byen?

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 25-04-01 15:24

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote:

> [...]
>svarende til netmaske 255.255.255.0, kan du f.eks. konfigurere nettet
>på indersiden af router 2 med adresseområdet 192.168.2.*, ligeledes

Ja, og hvis man også lader den køre NAT, så burde det virke uden
yderligere ændringer af TDC's ruter.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : kurt hansen

Dato : 25-04-01 16:31

On Wed, 25 Apr 2001 16:23:46 +0200, Jesper Dybdal
<jdunet@u5.dybdal.dk> wrote:

>Ja, og hvis man også lader den køre NAT, så burde det virke uden
>yderligere ændringer af TDC's ruter.

Jeg kan ikke få det til at virke, min maskine kan se zyxel routeren,
men åbentbart ikke speedstream routeren. Det er nok konfigurationen af
zyxel routeren der går galt, nogle som har tjek på en zyxel prestige
310 ??

Fra : Svend Jørgensen

Dato : 30-04-01 09:35

"kurt hansen" <kurt@surfmail.dk> wrote in message
> [...]
> men åbentbart ikke speedstream routeren. Det er nok konfigurationen af
> zyxel routeren der går galt, nogle som har tjek på en zyxel prestige

hvad vil du vide ?

> [...]
> Kurt Hansen
> Digiweb Supporter.
>
> dette er mine egne ord, og er ikke noget som kommer fra hverken Digiweb

Svend

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-04-01 21:08

On Mon, 30 Apr 2001 10:34:31 +0200, "Svend Jørgensen" <2@lazy.dk> wrote:

>"kurt hansen" <kurt@surfmail.dk> wrote in message

>hvad vil du vide ?

Jeg kan ikke helt finde rundt på routeren. Hvad er forskellen på punkt 3 og punkt 4 ?? den ene er vist nok den "rigtige" ip og den anden er den interne ip. Skal jeg sætte den ene til at være f.eks 192.168.2.1 ?

Kurt Hansen

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 30-04-01 21:25

Kurt Hansen <kurt@freewebhosting.dk> wrote:

>Jeg kan ikke helt finde rundt på routeren. Hvad er forskellen på punkt 3 og punkt 4 ?? den ene er vist nok den "rigtige" ip og den anden er den interne ip. Skal jeg sætte den ene til at være f.eks 192.168.2.1 ?

Den "rigtige" IP (som jo ikke er rigtig her, fordi du har to
rutere i træk) skal være 192.168.1.2, så den kan snakke med
Speedstreamen. Zyxelens default gateway skal være 192.168.1.1.
Den "interne" kan fx være 192.168.2.1. Brug i begge tilfælde
netmasken 255.255.255.0. Lad Zyxelen køre NAT/PAT (i visse af
deres andre rutere kalder de det SUA).

Giv dine maskiner IP-adresser af typen 192.168.2.N (med N > 1),
default gateway 192.168.2.1, og din udbyders DNS-servere.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-05-01 20:05

On Mon, 30 Apr 2001 22:24:54 +0200, Jesper Dybdal <jdunet@u5.dybdal.dk> wrote:

> [...]
>
>Giv dine maskiner IP-adresser af typen 192.168.2.N (med N > 1),
>default gateway 192.168.2.1, og din udbyders DNS-servere.

Kan du ikke prøve at gå ind på http://www.freewebhosting.dk/router der inde har jeg indsat hvad jeg har indtastet. Kan du sige mig hvad jeg skal udfylde de forskellige steder ?

Kurt Hansen

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 01-05-01 20:50

Kurt Hansen <kurt@freewebhosting.dk> wrote:

> [...]

Med det forbehold at jeg ikke kender 310'eren, tror jeg du har
byttet om på de to ender af den.

Du bruger:

>Menu 3.2 - TCP/IP and DHCP Ethernet Setup
>TCP/IP Setup:
>IP Address= 192.168.1.2
>IP Subnet Mask= 255.255.255.0

Dette er tilsyneladende det interne net (altså det med dine
maskiner), så prøv i stedet med:
>TCP/IP Setup:
>IP Address= 192.168.2.1
>IP Subnet Mask= 255.255.255.0

Du bruger:
>Menu 4 - Internet Access Setup
>IP Address Assignment= Static
>IP Address= 192.168.2.2
>IP Subnet Mask= 255.255.255.0
>Gateway IP Address= 192.168.2.1
>Single User Account= Yes

Dette må være det eksterne net (det med ADSL-ruteren). Prøv i
stedet med:

Og så, som jeg skrev tidligere:
>Giv dine maskiner IP-adresser af typen 192.168.2.N (med N > 1),
>default gateway 192.168.2.1, og din udbyders DNS-servere.

(Det kan selvfølgelig også gøres ved at slå 310'erens DHCP-server
til, men få det nu lige til at virke med statiske adresser
først.)

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-05-01 18:43

On Tue, 01 May 2001 21:50:04 +0200, Jesper Dybdal
<jdunet@u5.dybdal.dk> wrote:

>(Det kan selvfølgelig også gøres ved at slå 310'erens DHCP-server
>til, men få det nu lige til at virke med statiske adresser
>først.)

Jeg har prøvet det du foreslog, men det virker stadig ikke. Er der
nogen som har tjek på Zyxel Prestige 310 som kan hjælpe ??

Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-05-01 18:58

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 25-04-01 14:20

> [...]
> istedet for at betale tele.dk de efterhånden berygtede 950,- ex. moms.
> Er det muligt at gøre det på denne måde ?? og fatter i hvad jeg mener
Hvorfor så ikke bare sætte en gammel PC til at køre gateway/NAT'en istedet.
NAT32 kan vist anvendes til dette formål.

--
Bjarke Andersen

Fra : kurt hansen

Dato : 25-04-01 14:29

On Wed, 25 Apr 2001 15:20:18 +0200, "Bjarke Andersen"
<bjoeg@*spammer*bjoeg.dk> wrote:

>Hvorfor så ikke bare sætte en gammel PC til at køre gateway/NAT'en istedet.
>NAT32 kan vist anvendes til dette formål.

Det kan du godt have ret i, men nu har jeg jo en lækker lille router
der ikke laver noget, og som forhåbentligt er lettere at sætte op.
Hvis der er nogle som ved om det kan lade sig gøre, så sig bare til.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-04-01 20:20

On Wed, 25 Apr 2001 15:20:18 +0200, "Bjarke Andersen"
<bjoeg@*spammer*bjoeg.dk> wrote:

>Hvorfor så ikke bare sætte en gammel PC til at køre gateway/NAT'en istedet.
>NAT32 kan vist anvendes til dette formål.

Hvordan skal pc´en sættes op til det ?? skal den have mere end 1
netkort ??

Kurt

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 30-04-01 08:11

"Kurt Hansen" <kurt@freewebhosting.dk> wrote in message
> Hvordan skal pc´en sættes op til det ?? skal den have mere end 1
> netkort ??

Yeap, der skal 2 netkort til.

--
Bjarke Andersen