Flytte fra webhotel og hjem.
Fra : ....

Dato : 02-03-04 16:43

Hej NG

Jeg vil gerne have flytte mit domæne hjem på min egen server.
Det kommer til at køre på noget NT4 enterpriseserver, med Apache til web og
måske Eudora som mailserver.
Det med opsætningen af Web, Mail, osv. kan jeg nok finde ud af, men selve
opsætningen af "nettet" er jeg meget usikker på, så hvis nogen kan give
nogen gode link ?
Det drejer sig bla. om:
Skal man have sin egen DNS kørende ?
Hvordan flytter og tilmelder man sit domæne, og til hvem.
Det er altså alt det "eksterne" som jeg er i tvivl om, det interne skal jeg
nok få bøvlet på plads.

Mvh
Thomas

Fra : Anders Hansen

Dato : 02-03-04 16:45

Nej det behøves man ikke. Du kan f.eks bruge www.gratisdns.dk .

> Hvordan flytter og tilmelder man sit domæne, og til hvem.

Du skal redeligere domænet. Der står på www.gratisdns.dk 's side hvordan du
gør ellers er deres forum en god hjælp.

Mvh

Anders Hansen

Fra : AF

Dato : 02-03-04 16:51

I news:kX11c.4423$Ci2.1503@news.get2net.dk skrev
..... følgende:

[ ... ]
> [...]
> Hvordan flytter og tilmelder man sit domæne, og til hvem.
> Det er altså alt det "eksterne" som jeg er i tvivl om, det interne

Prøv at tage et kig på denne: http://gratisdns.dk/?size=400&side=30 -
der får du en hel del at vide om det "eksterne" med bl.a. DNS og
hvordan det gøres. Nemlig at dine domæner redelegeres til f.eks.
Gratisdns og derfra kan du selv styre tingene. Det er ganske let, ja
så let at endda *jeg* kan finde ud af det

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
*** Alle med debatforum ***

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 02-03-04 18:47

"...." wrote:

> Skal man have sin egen DNS kørende ?
> Hvordan flytter og tilmelder man sit domæne, og til hvem.

Du behøver ikke køre egen DNS. En DNS er lidt at sammenligne med
en telefonbog, du behøver ikke udgive din egen telefonbog blot
fordi du gerne vil have telefon, du kan sagtens nøjes med at stå
opført i en allerede udgivet telefonbog.

Egen DNS er en fordel hvis du fx. lever af at sælge domæner og du
flere gange dagligt har brug for at rette i DNS-oplysninger, så er
det smart at have maskinen lige ved hånden så du kan indtaste
ændringerne direkte.

Er du derimod en type som mig, der blot har en 2-3 domæner og ikke
skifter ipnumre og den slags i en uendelighed, så er det ikke
noget problem at der er lidt "leveringstid" på at få rettet
oplysningerne (du sender en mail til vedkommende der administrerer
den DNS dit domæne er tilknyttet og venter på at vedkommende får
tid til at ændre det). Jeg har ændret DNS data på mine domæner en
eller to gange i de par år jeg har haft dem, så hul i at jeg lige
skal råbe en admin op når det sker..

Da du købte dit domæne, kom du samtidigt til at stå opført i
DNS'en hos det firma der solgte dig domænet, det er ihvertfald
normal praksis. Når nu du sætter din egen server op, så sender du
på et tidspunkt en mail til firmaet om at du gerne vil have ændret
så dit domæne fremover peger på dit eget ipnummer. Det kan være de
tager et gebyr for at gå hen til deres DNS server og taste
oplysningerne ind, det afhænger helt af firmaets politik. Når
oplysningerne er indtastet, går der typisk et par timer før de
øvrige danske DNS'er har nappet en kopi af ændringerne, og typisk
op til et døgn inden DNS'erne i "Langtbortistan" har opdateret.

Kort og godt, skriv til det firma du har købt domænet af og sig at
du gerne vil have dit domænenavn til at pege på det ipnummer du nu
engang har, mere er der ikke i det..

Hvis nu firmaet vil have en formue for at lave ændringen eller på
anden måde ikke lever op til dine forventninger, så har du
mulighed for at redelegere til at bruge en anden DNS. Du kan fx.
redelegere til gratisdns som et par stykker foreslår, det giver
dig den fordel at du fremover selv kan ændre i dine DNS
oplysninger ved at gå ind på gratisdns' webinterface.

Nååeja, og så skal du naturligvis lige kopieret dine websider fra
dit webhotel og hjem på din egen server..

Håber det dæmrede, ellers sig til.

--
Hygge..
Thomas

Fra : ....

Dato : 02-03-04 21:26

Takker for forklaringen, det ser jo ikke slemt ud

Men hvadd med den fremtidige afgift på mit .com domæne ?

Jeg var inde og kigge på gratisdns, men jeg fattede ikke rigtigt hvordan det
virker med registrant & registrator. Er det ikke noget man selv kan klare ?
Registrant og registrator kan vel være den samme, og så betaler man bare
direkte til hostmasters, eller ?

Mvh
Thomas

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 02-03-04 23:13

"...." wrote:

> Takker for forklaringen, det ser jo ikke slemt ud

Det er det egentlig heller ikke når bare man spørger de rigtige..
Jeg troede på et tidspunkt at det var dk-hostmaster jeg skulle
kontakte hvis jeg skulle have rettet i dns på et .dk domæne, det
kan jeg så afsløre at det er det ikke. Selv om jeg havde skrevet
sådan noget i stil med "Hej, jeg har sat en webserver op og vil
gerne have xyz.dk til at pege på ipnummer ditten-datten", så skrev
de på intet tidspunkt noget så simpelt som "Det er ikke os du skal
snakke med om det, spørg det firma du købte domænet af". I stedet
sendte de mig alle mulige formularer for at blive registreret som
zonekontakt, regler for redelegering og hvad ved jeg.. Selv efter
en uges korrespondance, hvor det begyndte at dælme for mig at det
var de forkerte jeg havde kontakt med, fik jeg stadig ikke noget
clue fra dem. Jeg har efterfølgende nærlæst korrespondancen og på
intet tidspunkt får jeg at vide at det er et andet sted jeg bør
henvende mig, først da jeg spørger direkte "Er det korrekt
opfattet at det ikke er jer jeg skal spørge om at få rettet i et
DNS opslag?" får jeg et ja. Det utrolige er at de gider bruge en
hel uge på at besvare mine mails, når jeg allerede i den første
mail beder dem om en service de ikke yder?!?

> Men hvadd med den fremtidige afgift på mit .com domæne ?

Jeg er ikke 100% sikker, jeg har købt mine .com domæner gennem
moduleweb og de afregner på mine vegne og sender mig en regning.
Jeg mener det er bulkregister.com der er sidste led i fødekæden
når det drejer sig om .com domæner..

> [...]
> Registrant og registrator kan vel være den samme, og så betaler man bare

Du er registrant og vedkommende der driver den dns dit domæne er
tilknyttet er registrator. Hvis du selv vil være både registrant
og registrator, må du sætte din egen dns server op og ansøge
dk-hostmaster om at blive zonekontakt. Det er noget nemmere at
lade fx. gratisdns være registrator.. Hvis det er et .dk domæne,
ordner du betalingen direkte med dk-hostmaster. Er det et .com
domæne mener jeg det er bulkregister.com der skal have pengene.

--
Hygge..
Thomas

Fra : ....

Dato : 03-03-04 10:16

Hej

Ser ud til at jeg nok kommer til at lade gratisdns eller en anden være
registrator

Jeg takker igen for hjælpen.