VIA Nehemia C3 CPU 1 GHz og Win XP-PRo ???
Fra : Jens Andreasen

Dato : 02-03-04 16:40

Jeg overvejer at købe nyt strømbesparende og stille bundkort+cpu og
har kigget lidt på VIA's Nehemia C3 cpu. Den kan køles passivt - dvs.
med køleprofil men uden blæser da den bruger meget lidt strøm. Det er
jo fint men gad vide, hvordan Win XP-Pro kører på sådan et system??
Jeg forestiller mig 512 mb DDR-2100 og Seagate Barracuda 7200.7
ATA-100 120 Gb hdd.

Nogen der har erfaring med VIA's cpu'er og Win XP Pro eller bare en
ide om hvordan det vil køre? Jeg afspiller komprimeret musik, surfer,
bruger tekstbehandling o.l.

Alternativt kunne jeg købe mini-ITX bundkort med Pentium M - men det
ser ikke ud til, det kan købes i DK??

Med venlig hilsen
Jens

Fra : anders

Dato : 02-03-04 18:54

Win-xp pro køre fint på via's mini-itx m. c3 cpu... Har set det flere
steder på nettet...Jeg har lige selv bestilt et epia-m bundkort hos
itx-world.dk, så jeg kan informere yderligere om et par dage...

Processoren er fin til at afspille film og musik.. Den er dog ikke egnet
til 3d-spil... Hvis du vælger et mini-itx bundkort m. cle266 chipset er
der mpeg2 accelarator indbygget i on-board grafikken... Office programmer
med videre burde ikke være noget problem m. 512 mb ram...

Der er en del tests af via's epia bundkort på www.techseekers.net

Anders

Fra : Jens Andreasen

Dato : 04-03-04 18:54

anders <rov@nogler.dk> wrote in message news:<pan.2004.03.02.18.53.38.588933.426@nogler.dk>...
> [...]
> der mpeg2 accelarator indbygget i on-board grafikken... Office programmer
> med videre burde ikke være noget problem m. 512 mb ram...

Hej Anders
Det lyder interessant - jeg ser frem til at høre hvordan XP kører på
dit nye bundkort. Hvor meget ram er der installeret?

Mvh
Jens

Fra : TGD

Dato : 08-03-04 09:46

"Jens Andreasen" <okoori@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nogen der har erfaring med VIA's cpu'er og Win XP Pro eller bare en
> ide om hvordan det vil køre? Jeg afspiller komprimeret musik, surfer,

Det kører ganske udemærket, win xp kræver ikke meget CPU kraft men RAM, for
at få mest ud af C3eren så slå alt animationgejlet fra i winXP (langt fra et
krav for der er nok saft i C3eren).

Har lavet et par maskiner med C3 Cpuen, har en filserver stående med WinXP
no problemo, den har faktisk kørt siden strømafbrydelsen uden nogen form for
pillen.

<KLIP>

Fra : TGD

Dato : 08-03-04 11:44

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> no problemo, den har faktisk kørt siden strømafbrydelsen uden nogen form

700/100 MHZ el. er det 133, kan ikke huske det i det jeg ikke har rørt ved
den i 1 år den kører jo bare...

Fra : Jens Andreasen

Dato : 09-03-04 22:37

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote in message news:<y7Y2c.106232$jf4.6383306@news000.worldonline.dk>...
> "TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> for
>
> 700/100 MHZ el. er det 133, kan ikke huske det i det jeg ikke har rørt ved
> den i 1 år den kører jo bare...

Tak for dit indlæg. Nu mangler jeg så bare at finde en løsning til
passiv køling af cpu'en... Men ellers kunne det godt lyde som om, jeg
skulle købe et VIA mini-itx bundkort.

Mvh
Jens

Fra : TGD

Dato : 11-03-04 08:28

"Jens Andreasen" <okoori@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Tak for dit indlæg. Nu mangler jeg så bare at finde en løsning til
> passiv køling af cpu'en... Men ellers kunne det godt lyde som om, jeg
> skulle købe et VIA mini-itx bundkort.

Min filserver er basseret på et alm. Socket 370 mobo, så er der flere og
billigere køler der kan bruges.