Celeron / Pentium
Fra : Viktor Andersen

Dato : 01-03-04 22:29

Kan man bruge en Celeron socket 478 i en Pentium 4 socket 478 og omvendt.

Min søn siger ja, men der er temmelig stor forskel i prisen, og det er Intel
der laver begge, men vil lige høre hvad andre siger/mener?

Viktor

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-04 00:59

Viktor Andersen wrote:
> Kan man bruge en Celeron socket 478 i en Pentium 4 socket 478 og omvendt.

Det kommer an på bundkortet, hvad det understøtter af FSB-frekvenser.

100 MHz(FSB400 i Intel-terminologi) understøttes af i praksis alle
Socket 478 bundkort, så en Celeron vil kunne bruges i disse).

133 MHz(FSB533 i Intel-terminologi) understøttes af langt de fleste
Socket 478 bundkort.

200 MHz(FSB800 i Intel-terminologi) bruges af nyere P4-processorer, og
hvis bundkortet ikke understøtter denne FSB-frekvens, så kan der ske
følgende:

1) Sort skærm - bundkortet nægter at boote pga. forkert FSB/processor.
2) Den booter fint, men FSB er f.eks. 133 MHz(FSB533), og processoren
kører derved med 2/3 af default frekvens.
F.eks. vil en P4 3.0C i så fald køre med 2000 MHz.
Multiplieren er låst på alle Intel-processorer, så den kan man ikke
ændre på.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-03-04 09:26

In article <4043ab2c$0$27363$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
virgilante@sol.dk says...

> Min søn siger ja, men der er temmelig stor forskel i prisen, og det er Intel

Der er stor forskel i prisen på Celeron og P4, men der er også stor
forskel i ydelse.
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/12/06/0141028

--
Med venlig hilsen/best regards