Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Olympus C-2100UZ
Fra : Torben

Dato : 25-04-01 10:48

Hej
Jeg overvejer meget at anskaffe mig et Olympus C-2100UZ.

Kameraet skal udelukkende anvendes til nettet, hvor billederne primært skal
illustrere rejseberetninger og deslige. Altså udelukkende udendørsoptagelser
af diverse motiver, som skal være af en så god en kvalitet, at besøgende på
hjemmesiden kan holde ud at se på dem. Der skal med andre ord ikke være et
for stort kvalitets spring fra scannede dias til billeder taget med Olympus
C-2100UZ.

Mit spørgsmål går på om dette kamera, vil være egnet til den slags billeder?

Jeg har læst diverse sider på nettet, men mangler nogen som måske har
erfaring med anvendelsen af kameraet til lignende opgaver.

På forhånd tak.
Torben

Fra : Fototal.dk

Dato : 25-04-01 11:27

> [...]

> hjemmesiden kan holde ud at se på dem. Der skal med andre ord ikke være et
> for stort kvalitets spring fra scannede dias til billeder taget med

Hvis billederne kun skal bruges på hjemmesiden og i begrænset størrelse, så
tror jeg ikke der er store problemer rent analogt / digitalt teknisk. Her
har det digitale mange fordele.

Et andet spørgsmål:
Hvilket kamera ville du havde valgt hvis du skulle tage analog med?
Hvis du ville medbringe et lille zoom / kompaktkamera, og det iøvrigt kan
dække dine fotografiske behov, så er Olympus'en fin.
Hvis du i stedet ville medbringe et system SLR kamera, så har du overhovedet
ikke samme fotografiske muligheder med Olympus'en.

--
Mvh: Finn / Fototal.dk

*** NYT: Fotografering.org har skiftet navn til: Fototal.dk ***
Besøg os på: http://www.fototal.dk/

Fra : Torben

Dato : 25-04-01 11:45

Hej igen
> [...]
overhovedet
> ikke samme fotografiske muligheder med Olympus'en.

Tak for svaret. Og det er selvfølgelig en ret væsentligt information at få
af fortalt, hvilket kamera det digitale skal erstatte. Mit systemkamera er
et Nikon F50 med et Nikon AFD 35-70/2.8.

Anvender dias og får dem scannet. Billederne på nettet defineres til at
være14 cm i længden (højden kan jeg ikke lige huske på stående fod, da
Photoshop selv finder den, men billederne på skærmen fylder vel noget i stil
med 14 x 10 cm.!!).

Håber det er til nogen hjælp.
Torben

Fra : Fototal.dk

Dato : 25-04-01 13:07

> Tak for svaret. Og det er selvfølgelig en ret væsentligt information at få
> af fortalt, hvilket kamera det digitale skal erstatte. Mit systemkamera er
> et Nikon F50 med et Nikon AFD 35-70/2.8.

Hvis du ikke havde tænkt dig at supplere din F50'er med ekstra objektiver,
så får du jo større område mht. brændvidde på Olympus'en.
Noget af det jeg savner ved det digitale, er ellers en vidvinkel. Der er
himmelvid forskel på en 35 mm og en 28 mm.

Med dit F50 og en 70mm/2.8 har du nogle muligheder for at tage nogle gode
portrætter med lav dybdeskarphed hvor du isolerer baggrunden.
På grund af kontruktionen har et kamera som Olympus C-2100UZ en meget større
dybdeskarphed med samme brændvidde/blænde og dermed mister du store dele af
dine muligheder for at bruge blænden kreativt.

Det kommer altså an på hvilken type billeder du vil tage.
Du er nok ikke i tvivl om, at jeg ikke ville nøjes med Olympus'en.

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 25-04-01 12:35

Fototal.dk <use77@fototal.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9c68nv$ef0$1@news.inet.tele.dk...

> [...]
overhovedet
> ikke samme fotografiske muligheder med Olympus'en.

Du forveksler vist et par kameraer her.

2100UZ er et helt ok digitalt SLR-kamera - med oplysninger om og manuel
indstilling af fokus, blænde, aperture osv + alle de forhåndsindstillede
programmer og automatik. Så det giver da et vist antal fotografiske
muligheder.

En anbefaling hvis det går på et kompaktkamera kunne i stedet være Canon
S-100/IXUS.

// Steffen

Fra : Fototal.dk

Dato : 25-04-01 13:08

> [...]
> indstilling af fokus, blænde, aperture osv + alle de forhåndsindstillede
> programmer og automatik. Så det giver da et vist antal fotografiske

Nej - der er ingen forvekslinger.
Selv om det er et SLR, så mener jeg ikke at dette har den helt store værdi.

1. Indbygget objektiv.
Med et rigtigt system SLR kan du vælge det objektiv du ønsker. Og det gælder
både med hensyn til brændvidde og lysstyrke.
Med 2100UZ hænger du på det indbyggede objektiv ~38-380 mm (35mm
ækvivalent).
Her savner jeg min absolutte favorit-brændvidde på 24-28 mm - og en ultra
lysstærk kort tele - og .....

2. Dybdeskarphed (lots of it).
På grund af konstruktionen (lille CCD) har de (almindelige) digitale
kameraer en ultra stor dybdeskarphed.
Blænden kan ofte stilles manuelt og man kan dermed regulere dybdeskarpheden
i området: "Stor" til "meget stor"!
Med et 35 mm kamera (eller endnu bedre med et mellemformat) kan man opnå en
lav dybdeskarphed og bruge dette kreativt i sine billeder. Det kan man ikke
med et (almindeligt) digitalt kamera som 2100UZ.
Med andre ord mener jeg, at muligheden med at stille blænden manuelt stort
set er værdiløs.

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 25-04-01 13:27

Fototal.dk <use77@fototal.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9c6ejv$bdn$2@news.inet.tele.dk...
> [...]

> På grund af konstruktionen (lille CCD) har de (almindelige) digitale
> Med andre ord mener jeg, at muligheden med at stille blænden manuelt stort

I disse to punkter er vi helt enige - dog kan man nemt sætte et vidvinkel
objektiv på 2100'eren og få nogen fantastiske resultater ud af det - uden
"tønder" el. lign. Vidvinkelobjektiverne går dog kun ned til de omtalte
24mm.

Men at sammenligne det med et kompaktkamera synes stadig jeg er helt i
skoven

// Steffen

Fra : Fototal.dk

Dato : 25-04-01 14:25

> [...]
> objektiv på 2100'eren og få nogen fantastiske resultater ud af det - uden
> "tønder" el. lign. Vidvinkelobjektiverne går dog kun ned til de omtalte

Det vidste jeg ikke. Jeg havde set den originale 0.8x konverter som så vel
vil give 30 mm?
Og jeg har heller ikke så stor fidus til sådanne
vi-skruer-lige-en-linse-foran konvertere.

> Men at sammenligne det med et kompaktkamera synes stadig jeg er helt i
> skoven

Det er muligt. Men jeg er noget firkantet når det drejer sig om fotoudstyr!

Fra : Pia Klit Larholm

Dato : 25-04-01 14:40

Torben wrote:

> [...]
> C-2100UZ.
>
> Mit spørgsmål går på om dette kamera, vil være egnet til den slags billeder?

Til netbrug vil jeg mene at Olympus'en er hel fin.
High Qualitibillederne fylder typisk 400-500kb, hvilket normalt er for
stort til netbrug, og størrelsen er 1600*1200 pixels i jpg-format,
hvilket normalt er bedst til nettet.
Hvis man virkelig vil have større forstørrelser, evt til print, så kan
man vælge at gemme i TIFF-format, som ikke komprimerer billedet.
Størrelsen er stadig 1600*1200 pixels men størrelsen er nu over 2-3 MB

Så jo, til en netrejsebeskrivelse vil jeg mene at kameraet er helt fint.

Det har yderligere den fordel at der er billedstabilisator, hvilket gør,
at du kan tage billeder med lukketider helt på til 1/2 sec. hvis du har
rolige hænder.

Farvegengivelsen synes jeg er udemærket, og det er også ret god til
lowlight og natscener, da det tager meget lys ind.

Med alle digitale billeder, så har de fleste ting lige brug for en tur
igennem photoshop ell. et lign program for måske at fremhæve lidt lys,
sætte lidt kontrast på eller ændre farvebalancen lidt.

Pia
* Pia Klit Larholm * Per Aspera Ad Astra *
* * http://www.solformoerkelse.dk *
* http://www.starkeys.com * http://www.larholm.dk/pia *
* egne fotoes og malerier * http://www.starkeys.com/bdsm-info *

Fra : Pia Klit Larholm

Dato : 25-04-01 14:42

Lige en tilføjelse

De 1600*1200 pixels i jpg svarer til et print på 13,55*10,16 cm i 300
dpi, hvilket normalt er nok til fotokvalitetsopløsning.