MS Windows
briani 27239
Win 98 - CD drev
Fra : Pico

Dato : 01-03-04 18:19

Hak bare på mig hvis det ikke er den rigtige gruppe, jeg er i tvivl
om det er denne eller hardware-drev så I får fornøjelsen.
I dag skulle jeg installere Win 98 på en ældre maskine, 200 MHz.
til et specielt formål. Alt gik vel, installerede fra Cd'en og
maskinen rebootede sidste gang og skulle så have driverne til
det forskellige hardware. Cd'en lå i drevet, men Windows kunne
ikke finde filerne. Da jeg ville gøre det manuelt opdagede jeg at
CD drevet ikke var i Win 98 og så er det jo svært at installere
driverne
Maskinen finder godt nok drevet under boot, men Windows gør
det ikke. Jeg har prøvet at sætte et andet drev i og udskiftet
kablet, ikke noget hjælper.
Min klonkusion er at det må være format c: og nyindstallation,
det der undre mig er at jeg kan installere Win fra cd drevet
uden problemer, men bagefter kender Win ikke drevet.
Er der nogen der har prøvet det ?
Pico

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 01-03-04 19:11

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:c1vrn1$1o2gci$1@ID-184913.news.uni-berlin.de...
> [...]
> det der undre mig er at jeg kan installere Win fra cd drevet
> uden problemer, men bagefter kender Win ikke drevet.

Jeg har ikke oplevet det.
Når du skal geninstallere kan du kopiere WIN98 fra CD-ROM til harddisk (boot på diskette med DOS CD-ROM driver)
og så installere fra WIN98 på harddisken.

Så ligger driverne der når Windows starter op.

Kataloget kan så passende lade blive liggende, hvis du får brug for en driver en anden gang.

--
Mvh Bjarne duelund@danbbs.dk
http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/

Fra : Pico

Dato : 01-03-04 23:06

Bjarne Duelund wrote:
> "Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Jeg har ikke oplevet det.

Jeg er kommet til at tænke på at ved installationen undlod jeg at
installere alt der har med "multimedia" at gøre, skal ikke bruge det,
men mon det har noget at gøre med at der ikke installeres drivere
til cd drevet. Det må jeg lige efterprøve i morgen.

> Når du skal geninstallere kan du kopiere WIN98 fra CD-ROM til
> harddisk (boot på diskette med DOS CD-ROM driver) og så installere
> fra WIN98 på harddisken.

Ja det har jeg også sommetider gjort, men nu kan Windows ikke læse fra
cd drevet og så skal jeg kopiere i dos. Det er mildestaget ikke min stærke
side. Hvad skriver man for at få hele cd'en kopieret til HD når man står i
A promten ?

Dur "Copy D: C" når D er cd drevet ?
Pico

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 02-03-04 17:21

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:c20c72$1o50pt$1@ID-184913.news.uni-berlin.de...

> [...]
> men mon det har noget at gøre med at der ikke installeres drivere
> til cd drevet. Det må jeg lige efterprøve i morgen.

Det kan godt tænkes.

> Dur "Copy D: C" når D er cd drevet ?

Du behøver kun at kopiere WIN98 kataloget
Copy D:\win98 C:\

Fra : Tom Hansen

Dato : 02-03-04 23:26

Nej det er vist den klassiske win98 fejl i den gamle version. Du bliver nødt
til at bruge en bootdiskette med cd-rom supp. når windows genstarter for at
få gang i cd-drevet indtil windows kører helt. Den kan vist heller ikke selv
kan færdiginstallere det sidste af selve windows uden cd-rom.

Hilsen Tom

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 03-03-04 00:51

Tom Hansen wrote:
> [...]
> genstarter for at få gang i cd-drevet indtil windows kører helt. Den
> kan vist heller ikke selv kan færdiginstallere det sidste af selve

Man kan også rette autoexec.bat og config.sys til med driverne fra
startdisketten. Men det trick virker bedst under Win95.

mvh
Henning

Fra : Pico

Dato : 03-03-04 19:01

Henning Præstegaard wrote:

> Man kan også rette autoexec.bat og config.sys til med driverne fra
> startdisketten. Men det trick virker bedst under Win95.

Enden på det hele blev at jeg installerede Win 98 igen fra CDdrevet,
så burde alt være vel, men Win 98 kunne stadig ikke finde CDdrevet ?
Så flyttede jeg det over på den sekondære som master og brugte
lejligheden til at sætte en ekstra HD som slave på den primære. Det
virker, alt bliver fundet af Win uden nyinstallation. Jeg forstår det ikke,
men nu virker det.
Pico