2001: A Space Odyssey
Fra : sniper_Nolight

Dato : 01-03-04 16:30

jeg læste på DR's Filmland at Kubrick aldrig har fået en Oscar - hvilke film
i 1968 var bedre end Odysseyen? - var den overhovedet nomineret - det er jo
nærmest lidt af en skandale - er det fordi det "kun" er Sci-Fi? - ja jeg kan
søge på Google, men vil da gerne høre nogle personlige meninger om Kubrick
og hans film fra jer osse - personligt er Odysseyen en af mine højeste
ønsker til DVD hylden.
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 01-03-04 16:49

Hmm faktisk så passer det ikke. Kubrick fik en oscar, ovenikøbet for 2001 -
godt nok for bedste effekter.

Når man derudover kigger på listen over nominerede og vindere i 1969 er det
ikke det mest imponerende felt. Det er muligt at der blev lavet bedre film
end 2001 i 1968, men de er i så tilfælde også blevet forbigået.

Altsammen en understregning af, at Oscar er meget sjov, men ikke specielt
seriøs. Men hvis man virkelig skulle være seriøs skulle man lave en pris der
blev uddelt med 10 års forsinkelse, så man kan kende skidt fra kanel.

Fra : Thomas

Dato : 01-03-04 17:23

"Jørgen Flainard" <smallerb@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hmm faktisk så passer det ikke. Kubrick fik en oscar, ovenikøbet for
2001 -
> godt nok for bedste effekter.

Altså den blev jo givet til en Kubrick film... Men uden at vide det, vil
jeg næsten
gætte på at han ikke modtog prisen for bedste effekter... Mon ikke det var
en
eller anden special effects-fyr, der fik prisen, for de effekter han havde
lavet i
en Kubrick film... ?? Og så er det jo ikke Kubrick selv, der har vundet
en
Oscar.

> [...]
der
> blev uddelt med 10 års forsinkelse, så man kan kende skidt fra kanel.

Så ville Forrest Gump have hevet en del priser hjem igår...

Mvh. Thomas

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 01-03-04 18:04

> [...]
> lavet i
> en Kubrick film... ?? Og så er det jo ikke Kubrick selv, der har vundet

Det var faktisk Kubrick selv der vandt prisen - ellers havde jeg ikke
skrevet det...

Fra : Thomas

Dato : 01-03-04 20:01

"Jørgen Flainard" <smallerb@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det var faktisk Kubrick selv der vandt prisen - ellers havde jeg ikke
> skrevet det...

Ok. Jamen så undskyld jeg blandede mig Gættede bare på at det
var en anden en kubrick selv der havde fået prisen for special effects.
I stand corrected

Mvh. Thomas

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 01-03-04 18:11

> Så ville Forrest Gump have hevet en del priser hjem igår...

Tjah - eller også ville Shawshank Redemption have fået priserne... Og hvem
ved - måske Johnny Depp havde høstet sig en pris for Ed Wood?

Fra : Kasper

Dato : 01-03-04 20:29

Du kan søge i Oscar-databasen her:

http://awardsdatabase.oscars.org/ampas_awards/BasicSearchInput.jsp