Gennemgående ekkolodstransducer
Fra : Alf

Dato : 01-03-04 16:21

Jeg har en 35" motorsejler, hvor jeg vil montere et ekkolod
med gennemgående transducer.
Er det svært? og
Hvad skal jeg være forsigtig med?

--
~~~~~~~~~~~~~~~~
Hilsen Alf

Fra : Steffen Skov

Dato : 02-03-04 13:49

"Alf" <Alf???@kaylarsen.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har en 35" motorsejler, hvor jeg vil montere et ekkolod
> [...]
Hej Alf
Skivet skal op af vandet. Så kan du bore et hul og montere transduceren, men
HUSK evt. Sikaflex mellem transducer og skrog til at gøre gennemføringen
vandtæt.
Hele operationen tager kun 1 time hvis du har værktøjet klar i de rette
størrelser, og 100% har besluttet dig for, hvor transduceren skal monteres.
Hilsen
Steffen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-03-04 14:43

Uheldigvis faldt Alf over tastaturet og skrev derved følgende:

> Jeg har en 35" motorsejler, hvor jeg vil montere et ekkolod
> med gennemgående transducer.
> Er det svært? og
> Hvad skal jeg være forsigtig med?

Du skulle nok fortælle, hvad den motorsejler er bygget af!

Er det træ, så er det nemt. Bor hullet og luk evt kanterne med
shelllak eller hvis du har noget epoxy. Bemær dog, at epoxy ikke kan
anvendes på vådt træ, så brug hellere en urethan lak Kom godt med
Sikaflex på transducer og rundt om hullet.

Stål er samme procedure, her er epoxy eller en ordentlig grunder også
vigtig, f.eks. Lightprimer.

Er det glasfiber med distancemateriale, så er det lidt mere
besværligt, fordi det er meget vigtigt, at du får lukket kanterne i
laminatet. Først markerer du hullets midte med en prik. Så tegner du
en streg på ca 30 cm lige gennem prikken, både vandret og lodret. Så
skal du bore et hul, der er ca. 10 mm større end det hul, du skal
bruge. Så smører du kanterne med ufortyndet epoxy, og så fylder du
hele hullet op igen med fortykket epoxy. Det skal nok gøres af nogle
gange afhængigt af skrogtykkelsen. Du kan også bruge Hempels
epoyxyfiller, hvis du ikke har adgang/erfaring med epoxy arbejde.

Når det er tørt, tegner du stregerne op igen, så du har midten af
hullet. Bor så det færdig hul og monter med Sikaflex. Der skal
naturligvis slibes ind imellem efter behov.

Claus

Fra : Alf

Dato : 05-03-04 06:10

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message

> Du skulle nok fortælle, hvad den motorsejler er bygget af!

Båden er bygget af, i henhold til købsspecifikationen,
håndoplagt glasfiber.

Er det det samme som glasfiber med distancemateriale?

Hilsen Alf

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 05-03-04 19:22

Håndoplagt er et alternativ til "sprøjtet" glasfiber, der (i starten) havde
væsentlige kvalitetsproblemer, med fx at det fik osmose. Det kan være både
med og uden distancematerialet.

Det er distancematerialet (som Claus beskriver) der gør det lidt "kringlet"
at lave en ordentlig gennemføring.

Jeg har ikke distancemateriale i min bund, så det tog kun 1 time at lave en
helt perfekt gennemføring.

/Bjarke

Fra : PKJ

Dato : 05-03-04 19:43

Bjarke Christensen wrote:
> [...]
> "kringlet" at lave en ordentlig gennemføring.
>
> Jeg har ikke distancemateriale i min bund, så det tog kun 1 time at lave

Jeg har aldrig set "distancemateriale" anvendt i midtskibsplanet men kun i
skrogsider og dæk. Jeg ville ikke være bekymret
for at bore hul idet der i håndoplagt glasfiber netop vil extra tykke lag i
bunden.
/PKJ

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 05-03-04 20:33

Ja, min var over 3 cm tyk i bunden !!

/Bjarke

Fra : PKJ

Dato : 05-03-04 20:49

Bjarke Christensen wrote:
> Ja, min var over 3 cm tyk i bunden !!
>
> /Bjarke

Jeg lagde en YANMAR motor med sejldrev i min tidligere båd i 1983. En
Sagitta 35.
Hullet til sejldrevet troede jeg kunne lave med en motorstiksav, men nej.
Det blev en håndstiksav da jeg ikke kunne få savklinger til motorstiksaven
som var lange nok.

Da "proppen" kom ud var den 55 mm. tyk på det tykkeste sted. Det er en solid
bådtype.

/PKJ

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-03-04 22:02

Uheldigvis faldt Alf over tastaturet og skrev derved følgende:

> Båden er bygget af, i henhold til købsspecifikationen,
> håndoplagt glasfiber.
> Er det det samme som glasfiber med distancemateriale?

Håndoplagt betyder bare, at der har gået en mand og lagt måtterne og
polyesteren ud manuelt. Det siger intet om, om båden er bygget som en
sandwich konstruktion.

Claus