Levetid på udendørs antenner til WLAN
Fra : Kim Jørgensen

Dato : 01-03-04 15:58

Jeg har et spørgsmål angående udendørs antenner på WLAN der efterhåndne har
irriteret mig længe så håber nogen he kan svare på det.

Det drejer sig om jeg er ved et firma der bla laver trådløse løsninger
imellem firmaer. Til mindre firmaer bruger vi da bare normal WLAN med
externe antenner.

Vi har i sin tid fået oplyst at man skulle regne levetiden for en udendørs
antenne med ca 2 år.

Men nu har vi så haft en kunde i Ejsberg altså ved Vestkysten der havde 8
antenner i alt, Runde retningsbestemte antenner. Der alle stod af inden for
14 dage. For det første lidt underligt. Men passede med de alle der var 2 år
gamle.
Og de andre firmaer der er fordelt sådan langs vestkysten er det det samme
der, ca efter de 2 år står de af.

Men vi har så nøjagtig det samme udstyr og antenner ved andre kunder i den
østlige del af Sønderjylland men der holder antennerne underligt nok 3 år.

Så hvad kan det være der er så anderledes ved vestkysten, der er så hårde
ved de antenner, at de der holder kortere tid, kan det have noget at gøre
med meget salt i luften eller noget ?
For alle antenner har været lige udsatte for vind og vejr. Er kun
placeringen i landet der er til forskel.

Så håber der er nogen der kan have en forklaring på dette fenomen.

Venlig hilsen Kim

Fra : Brian S Jensen

Dato : 01-03-04 17:28

"Kim Jørgensen" <kim@teledi.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der, ca efter de 2 år står de af.

> Så håber der er nogen der kan have en forklaring på dette fenomen.

Det er garanteret den, til tider, stærke saltholdige vestenvind som er
synderen

Lidt det samme problem er der med almindelige antenner (UHF, VHF, FM) som
er monteret ved vesterhavet - de holder heller ikke nær så længe, som en
antenne monteret, f.eks. her på sydfyn

af samme grund ville jeg heller aldrig købe en bil som kommer fra en
carport med vesterhavs-udsigt

Mvh.
Brian S Jensen