Netværk:-(
Fra : Morten Lind

Dato : 29-02-04 17:42

Øv, hvor er netværk blevet besværligt i Panther.
M.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-02-04 17:46

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Øv, hvor er netværk blevet besværligt i Panther.

Ja, nu ved jeg ikke hvad du har oplevet, men jeg må desværre nok
tilslutte mig dit udsagn...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 29-02-04 18:43

René Frej Nielsen wrote:

> Ja, nu ved jeg ikke hvad du har oplevet, men jeg må desværre nok
> tilslutte mig dit udsagn...

I er vel ironiske, ikke.

--Martin

Fra : Morten Lind

Dato : 29-02-04 19:38

Martin Agersted Jarl <martin@[sletmighvisduvil]jarl.dk> wrote:

> I er vel ironiske, ikke.
>
> --Martin

Næ, Martin - desværre.....var det bare så - alt med netværk kørte
betydeligt bedre og mere intuitivt og meget nemmere i Jaguaren.

det er ligesom om, det i Panther forventes den udvidede
netvogtereksamen?

Det var i hvert fald nemmere tidligere.

Så det er desværre alvorligt ment.
M.

P.S. Det gælder iøvrigt andre tiltag og funktioner også. Panther er mere
besværlig og mere indviklet end Jaguaren var - Pantheren minder for
meget om Windows
M.

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 29-02-04 19:58

Morten Lind wrote:

[snip]

> [...]
> betydeligt bedre og mere intuitivt og meget nemmere i Jaguaren.
>
> det er ligesom om, det i Panther forventes den udvidede

Kan du konkretisere det? Jeg er blot nysgerrig. Jeg er kommet til netop
som panteren blev lanceret og har ikke prøvet andre Mac OSX-versioner
seriøst. Min oplevelse er at netværkskonfigurationerne er relativ lette.
Relativ i forhold til for eksempel WinXP (i øvrigt ufattelig
besværligt). I linux synes jeg også det foregår let, men det skyldes
sandsynligvis at jeg mere eller mindre ved hvad jeg skal gøre.

Derfor: Hvilke konkrete situationer er det blevet mere besværligt -- og
hvordan mere besværligt?

Ad bad. Hvordan blevet som Windows?

--Martin

Fra : Morten

Dato : 29-02-04 21:38

Martin Agersted Jarl <martin@[sletmighvisduvil]jarl.dk> wrote:

> Derfor: Hvilke konkrete situationer er det blevet mere besværligt -- og
> hvordan mere besværligt?

hr. Lind tys blot at afp klientens GUI er mere besværligt
fordi den er mere flexibel.

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Morten Lind

Dato : 29-02-04 22:45

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> hr. Lind tys blot at afp klientens GUI er mere besværligt
> fordi den er mere flexibel.

Det tror jeg egentlig, du har fuldstændig ret i, Morten Godt set -
hvilket tydeligt illustrerer vi konservative bonderøves manglende
indsigt i de nye teknologiers muligheder, men så er det jo godt, vi har
sådan nogle som du, ikke sandt

(Og hér er ikke tale om dril, Morten - jeg tror virkelig, du har ret)
M.

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 29-02-04 22:57

Morten wrote:

> hr. Lind tys blot at afp klientens GUI er mere besværligt
> fordi den er mere flexibel.

Jeg spørger lige dumt: Hvad er afp-klinten?

--Martin

Fra : Morten

Dato : 01-03-04 01:20

Martin Agersted Jarl <martin@[sletmighvisduvil]jarl.dk> wrote:

> Jeg spørger lige dumt: Hvad er afp-klinten?

= afp klienten

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 01-03-04 08:28

Morten wrote:

> = afp klienten

afp = Apple File Protocol. Det var det jeg ville vide.

--Martin

Fra : Morten

Dato : 29-02-04 18:52

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshudenhintosh.com> wrote:

> Øv, hvor er netværk blevet besværligt i Panther.

besværligt hvordan?

Fra : Morten Lind

Dato : 29-02-04 19:45

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> besværligt hvordan?

Ja, bare et ærgerligt opstød, Morten - Tidligere kunne jeg trykke æble+k
og så fik jeg vist en oversigt over tilsluttede enheder.

Nu skal jeg trykke æble+k+gennemse - og når jeg så endelig ser de
tilsluttede enheder, er det en krig at få kontakt.

Før kunne jeg skrive Bruger+password og "pling"

Nu skal jeg skrive Bruger+password+åbne+password.......?

Måske er det bare tilvænning og en fornemmelse, men jeg mener, at
Jaguaren var mere Macsk end Pantheren er
M.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-03-04 01:35

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> besværligt hvordan?

Nu har vi to jo kørt denne diskussion i bl.a. iChat, så det er ikke nyt
for dig, men here goes:

1. AppleTalk er slået fra som standard. Det medfører at man i et
eksisterende netværk, hvor AppleTalk bruges til at browse netværket,
ikke med det samme kan se alle enheder på nettet. Det skal først slås
til 2 steder! SMB-enheder kan man sagtens se, hvilket kan resultere I,
at brugere får tilkoblet sig som SMB-klienter, hvilket kan være yderst
uheldigt!

2. Det ulogiske i, at hvis man bruger "browse" metoden (via Finder's
Netværk-ikon) til at finde servere, så bliver diskene ikke mountet som
på normal vis. Hvis man derimod taster IP-adressen ind i "Forbind til
server" (de færreste Mac-netværks har nok fungerende DNS internt) så
dukker diskene fint op, men det er jo besværligt. Dette er meget
forvirrende for eksisterende Mac-brugere og hvorfor Apple _intet_ gør
for at vejlede om dette (en Wizard a' la' Windows ville næsten være at
foretrækket, ugh!) er mig en gåde.

3. Hvis en bruger får forvildet sig til at koble på en server via
"browse" metoden, så kan det give bøvl hvis serveren derefter bliver
tilkoblet via "Forbind til server" metoden. Det er noget rod...

På mit arbejde har jeg lavet et Applescript der automatisk logger på
vores forskellige servere og mounter de diske der skal bruges, det være
sig AFP eller SMB. Problemet er, at dette script skal installeres på
alle maskiner (en engangsproces, men alligevel) og hvis en bruger så
skal bruge en disk, som ikke bliver mountet som standard, så skal man
enten modificere scriptet eller manuelt taste IP-adressen ind og logge
på. Det er besværligt og ikke noget en standard-bruger kan finde ud af.

Det kan godt være, at den nye måde Panther fungerer på er mere fleksibel
(jeg kan ikke se hvordan), men Jaguar-metoden med noget der mindede lidt
om Vælger, var altså meget mere Mac-agtig. Medmindre man har et netværk
som er helt up-to-date med SLP, LDAP og hvad det hele nu hedder, så er
det altså svært at finde servere med Panther.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Lind

Dato : 01-03-04 06:36

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> [...]
> som er helt up-to-date med SLP, LDAP og hvad det hele nu hedder, så er
> det altså svært at finde servere med Panther.

Tak, René
M.

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 01-03-04 08:43

René Frej Nielsen wrote:

> [...]
> som er helt up-to-date med SLP, LDAP og hvad det hele nu hedder, så er
> det altså svært at finde servere med Panther.

Ok. Det et et lille indblik i besværlighederne. Nu kender jeg jo ikke
Jaguar, men er egentlig tilfreds med måden hvorpå Panther gør det. Der
er dog et par irretationsmomenter:

Samba-klinten fungerer fint, men jeg har problemer en tegn-kodningen
mellem min Mac og min Linux-maskine. Det har jeg endnu ikke kunnet løse.
Det sædvanlige problem med æøåÆØÅ.

NFS på min Linux-maskine fungerer fint, men desværre kan jeg ikke mounte
disken på min Mac. Årsagen er angiveligt at min bruger ikke har sammme
bruger-id nummer på begge maskiner, og hvis det er et krav, så er det
håbløst. Det kan nemlg ikke garanteres. Årsagen til at jeg gerne vil
bruge NFS er at det måske er en omvej at bruge Samba (windows-protokol)
mellem en Mac og Linux.

Og så det store. Hvis jeg glemmer at un-mounte en server og tager min
bærbare med i -- lad os sige -- toget og åbner den dér for at skrive et
digt om det danske sneklædte lanndskab og tilværelsens tomhed, så
flipper Mac OSX fuldstændig ud og insisterer på at finde den server jeg
af gode grunde ikke mere har forbindelse til. Problemet er at man ikke
bare kan afbryde dette forsøg på at få kontakt og at forsøget ikke
afvikles i baggrunden. Fat det dog: Der er ikke forbindelse og lad mig
så komme videre!

Og så vil jeg lige understrege at Windows' måde at gøre det på er et
sandt mareridt, fordi man netop er tvunget til at bruge wizards (og i
øvrigt ofte skal gentarte hvilket er helt uhyrligt).

--Martin

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 01-03-04 14:14

> [...]

> bare kan afbryde dette forsøg på at få kontakt og at forsøget ikke
> afvikles i baggrunden. Fat det dog: Der er ikke forbindelse og lad mig

Dette problem oplever jeg ofte. Det er *#@+%& irriterende. Det opstår
også hvis jeg lige skal hente noget på familiens PowerMac, som min kone
normalt bruger. Hvis hun så lige sætter den til at sove fodi hun er
færdig med arbejdet går det som du beskriver på min PowerBook.

Jeg har dog oplevet, at hvis jeg bruger smb til at koble op til stuens
Mac så går det bedre end med afp.

Jeg kan også genkende de mystiskheder som Rene beskriver og det er mig
en gåde at noget så alm. ikke kan gøres på en ensartet og robust måde.
Jaguar var et skridt i den rigtige retning (her kunne jeg bl.a. browse
rundt i min skoles smb volumes), mens Panther er to skridt baglæns
(nogle gange "popper" skolens server op, mens den andre gange ikke viser
sig.)

--
Mvh Martin
| mailto://mb(snabel-a)talent.dk | AIM://mbredthauer |

Fra : Morten Lind

Dato : 01-03-04 14:38

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> [...]
> rundt i min skoles smb volumes), mens Panther er to skridt baglæns
> (nogle gange "popper" skolens server op, mens den andre gange ikke viser

Tjaeh.....min pointe fra begyndelsen - så tak for støtten
M.

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 02-03-04 08:16

On 01/03/04 1:34, in article 1g9y3w9.96hiby1l8je7kN%spam@rfn.dk, "René Frej
Nielsen" <spam@rfn.dk> wrote:

> [...]
> forvirrende for eksisterende Mac-brugere og hvorfor Apple _intet_ gør
> for at vejlede om dette (en Wizard a' la' Windows ville næsten være at

Der ligger vel en implicit Apple-forventning om at man bruger Mac OS X
Server. Jeg kan forbinde mig til min server ved at skrive <servernavn> evt.
/<sharenavn>, dvs. serverens Rendezvous-navn minus .local.

Det er jo nemt, så er der ingen grund til besværligt interface. Alle Mac OS
X Servere skal bare have nogle nemme navne. Ih, hvor er det altså nemt
(hvilket jo på en måde er rigtigt nok).

Nåh! Det er bare surt, når man har et netværk primært baseret på
Windows-servere. Af forskellige årsager kører vi også AppleTalk, så er det
ikke fedt at bede ikke-teknisk kyndige brugere om at skrive:

afp:/at/<servernavn>/<sharenavn>

Og så det faktum at servere man browser sig frem til ikke dukker op på
skrivebordet, så det er umuligt at forklare den stakkels bruger hvordan man
afbryder forbindelsen igen.

Thomas Tvegaard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-03-04 18:25

Thomas Tvegaard <tvegaard@*ud*myrealbox.com> wrote:

> [...]
> X Servere skal bare have nogle nemme navne. Ih, hvor er det altså nemt

Ganske rigtigt, en OS X Server vil gøre det hele noget nemmere, men de
færreste farer ud og skifter servere - og serverplatform(!) - tide og
utide. Man må forvente af et nyt OS, at det kan arbejde med eksisterende
netværk.

Vi står over for en serverudskiftning på arbejdet, men det bliver til en
ny Sun server med nyeste Ethershare, da vore leverandør (Agfa) ikke vil
stå inde for en XServer løsning.

> [...]
> skrivebordet, så det er umuligt at forklare den stakkels bruger hvordan man

Netop, det er en tåbelig løsning. Det er dog muligt at fjerne Netværk i
Finder-vinduer og så er det straks sværere for en bruger at forvilde sig
derind.

--
Mvh.
René Frej Nielsen