Humor
Fra : Søren L-H

Dato : 29-02-04 13:42

Hej,

Jeg læser lige her i min bog om forskellige hunderacer, at der står om
bestemt en race, at de har en veludviklet sans for humor. Jeg har
aldrig lagt mærke til at min hund har humor, men det er jo altså
heller ikke nævnt som kendetegn for schæfere.

Men jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan hundehumor giver sig
udslag. Er der nogen som kan fortælle nogle episoder med deres hunde,
som kan illustrere hundehumor?

Mvh
Søren

Fra : fam. Ager

Dato : 29-02-04 14:49

Hej søren!

Jeg er et boxer menneske med stort B.(har dog "kun" en cairn for tiden, men
venter på en hvalp igen)
Vi passede en stor boxerhvalp i weekenden, og de to hunde tæskede jo rundt
og legede i gården. Og på et tidspunkt tror jeg at hvalpen kørte træt, men
cairnen kørte videre. Ihvertfald så hvalpen åbenbart ingen anden udvej end
at sætte sig på cairnen, bogstaveligt talt han sad ovenpå den lille hund,
altimens den lílle vred og vendte sig for at komme fri, stor griner for
alle, og hvalpen fik et pusterum!
Kan det ikke kaldes humor?.

Hilsner fra marie.

---
T-man

Fra : Kewtie Pye

Dato : 29-02-04 19:16

Min hund fortalte den vildeste vittigehed den anden dag om to nonner....nej,
jeg tror det er sådan en egenskab vi tillægger vores hunde når vi elsker dem

Mette

Fra : Winther

Dato : 02-03-04 16:27

> [...]
> at sætte sig på cairnen, bogstaveligt talt han sad ovenpå den lille hund,
> altimens den lílle vred og vendte sig for at komme fri, stor griner for

Mere god problemløsning måske...

Vh. Winther

Fra : Anja Bjerke

Dato : 01-03-04 00:10

Søren L-H wrote:

> Men jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan hundehumor giver sig
> udslag. Er der nogen som kan fortælle nogle episoder med deres hunde,
> som kan illustrere hundehumor?

Det at hunden gjør noe som alldeles ikke har noen mening, bare en søt
rampestrek for å få oppmerksomhet. Kanskje at den (voksne og rolige hund)
får en "ri" og løper rundt som en gal mens den kaster sokken den akkurat har
stjålet rundt i luften. Det har vel også noe med holdning og livsglede og
gjøre. Uttrykket i øynene. Lekenhet.

Hilsen Anja ("mor" til gravhund med velutviklet sans for humor)

---

Fra : skingur

Dato : 01-03-04 22:19

"Anja Bjerke" skrev d. 01-03-04 00:10 dette indlæg :
> [...]
og
> gjøre. Uttrykket i øynene. Lekenhet.
>
> Hilsen Anja ("mor" til gravhund med velutviklet sans for humor)

åh ja, hvis nogen kan have et humoristisk blik i øjnene, er det en
gravhund der har hugget noget den ikke må!!!
kropssprog, attitude, blikket - lyser af bevidstheden om at det man er i
gang med er strengt forbudt og SÅ sjovt at mor heller ikke kan lade være
med at smile mens hun bander!

Mvh Christina, også mor til en gravhund!
http//christinas-verden.dk/

http://www.kandu.dk/

Fra : Winther

Dato : 01-03-04 08:31

> [...]
>
> Men jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan hundehumor giver sig
> udslag. Er der nogen som kan fortælle nogle episoder med deres hunde,

Jeg plejer at sige, at min schæfer havde humor. Han havde en lille gul
gummipiveand. Den tog han i munden, gik hen til os, lagde den mellem
forbenene, sænkede hovedet og brummede så man kunne blive bange hvis men
ikke kendte ham. Meningen var så, at vi skulle sparke til anden. Han løb
selvfølgelig efter den, så startede det hele forfra. Det var rent skuespil
fra hans side, og det var imponerende, at han kunne forestille sig på den
måde.

Vh. Winther

Fra : qfha

Dato : 01-03-04 09:08

"Søren L-H" skrev d. 29-02-04 13:42 dette indlæg :
> [...]
>
> Men jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan hundehumor giver sig
> udslag. Er der nogen som kan fortælle nogle episoder med deres hunde,

Den er god nok Søren. Nogle hunde har humor. Det er selvfølgelig svært
at forklare, det vil det også være for et menneske. Min netop afdøde
tæve, havde en veludviklet humor, men hun var absolut også den eneste af
mine hunde som har det.
Vi mennesker kan pjatte og agere på sjove og underforståede måder. Det
fattede hun, og spillede med. De andre hunde vil blot synes vi er
underlige. Alene gennem spil med øjnene fangede hun "sjovet".

http://www.kandu.dk/

Fra : Susanne Drews

Dato : 01-03-04 11:50

On Sun, 29 Feb 2004 12:42:22 GMT, slhDELETE@city.dk (Søren L-H) wrote:

>Men jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan hundehumor giver sig
>udslag. Er der nogen som kan fortælle nogle episoder med deres hunde,
>som kan illustrere hundehumor?

Min puddelterrier ved udmærket, at han ikke må trække tråde ud af
hyrdetæppet på stuegulvet - så det gør han naturligvis ikke. Undtagen
engang imellem, når han tager sit tyggeben med derind, så hænder det,
at trådene flyver om ørerne på ham - under foregivende af, at han slet
ikke kan gøre for det.

Når jeg så rømmer mig højlydt, lyser humoren faktisk ud af det blik
køteren sender mig, mens halen går som et piskeris .

/Sus

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 02-03-04 09:43

"Søren L-H" <slhDELETE@city.dk> wrote in message

> Men jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan hundehumor giver sig
> udslag. Er der nogen som kan fortælle nogle episoder med deres hunde,
> som kan illustrere hundehumor?

At tale om humor som en egenskab ved en hund er imho absurd.

Det er en menneskeliggørelse af et dyr, som kun kan skade hunden.

Peter

Fra : Winther

Dato : 02-03-04 14:01

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse

> At tale om humor som en egenskab ved en hund er imho absurd.
>
> Det er en menneskeliggørelse af et dyr, som kun kan skade hunden.
>
> Peter
Så må du finde et ord der er bedre, hvis du mener det menneskeliggør.
Min hund var en god skuespiller, han spillede meget vred, rører du min and,
så æder jeg dig...
Jeg har set andre hunde når de ønsker en handling, men ingen som blottede
tandsættet for sjovt.
Så Peter giv mig et ord der dækker

Vh. Winther

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 02-03-04 16:17

"Winther" <Falk-Petersen@sletget2netadsl.dk> wrote in message

> [...]
> så æder jeg dig...
> Jeg har set andre hunde når de ønsker en handling, men ingen som blottede

Nej jeg vil ej Hunde har ingen humor.

Peter

Fra : Winther

Dato : 02-03-04 16:25

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Arj.. det er sg. for let, kom nu, find et ord der er bedre, - hvis du
kan....

Vh. Winther

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 03-03-04 10:45

> blottede

> Arj.. det er sg. for let, kom nu, find et ord der er bedre, - hvis du
> kan....

Nej det løser ikke problemet at kalde det noget andet. Humor forudsætter
egenskaber og tankesæt som intet dyr er i besiddelse af (måske bortset fra
aber)

Jeg finder det stærkt betænkelig at menneskeliggøre hunden, ja jeg er
faktisk så meget modstander af det at der er tilfælde hvor jeg vil kalde det
dyremishandling.

Langt de fleste "problemhunde" jeg har mødt er netop blevet problemhunde
fordi de er blevet menneskelig gjort i for høj grad.

Peter

Fra : Winther

Dato : 03-03-04 11:35

> [...]
>
> Langt de fleste "problemhunde" jeg har mødt er netop blevet problemhunde
> fordi de er blevet menneskelig gjort i for høj grad.

Jamen ordet humor bliver brugt fordi ingen, heller ikke dig kunne finde et
mere dækkende ord. At ligestille humor hos hunde med humor hos mennesker,
selvfølgelig kan man ikke det. Derfor efterlyser jeg et andet ord der
dækker. Når du sidestille humor hos hunde = humor hos mennesker, så er det
netop du menneskeliggør hunden.

Vh. Winther

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 03-03-04 12:43

> [...]
> mere dækkende ord. At ligestille humor hos hunde med humor hos mennesker,

Nå så blev vi dog enige om noget

Peter

Fra : Benny Mortensen

Dato : 03-03-04 11:51

> [...]
>
> Langt de fleste "problemhunde" jeg har mødt er netop blevet problemhunde
> fordi de er blevet menneskelig gjort i for høj grad.

Det kunne tyde på, at man prøver på at udelukke, at dyr kan syntes noget er
sjovt. Nu syntes jeg altså, det er lige før visse mennesker bliver et
problembarn, på grund af deres indstilling til dyr. Her var da vist tale om
humoristiske indfald, og ikke om problemer. Så hvad med lige at lade være
med at tage problemerne på forskud, og komme med nogle humoristiske indslag.
Så kan vi da vente og se, om de bliver til problem hunde.

Buster, som er en Labrador og redningshund, elsker at spille fodbold, men
ikke som andre. Man skyder bolden hen til Buster, og hvad gør Buster
så......Joh han skyder den da tilbage igen, ellers er man jo ikke en
Teamplayer

M.V.H.....Benny..

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 03-03-04 12:48

"Benny Mortensen" <d.lozano_am@gjr.paknet.com.pk> wrote in message

> Det kunne tyde på, at man prøver på at udelukke, at dyr kan syntes noget
er
> sjovt.

Nej - så opfatter du mit indlæg forkert. Der er masser af ting som hunde
synes er sjovt, men det er ikke det samme som at de har humor

> [...]
> Så kan vi da vente og se, om de bliver til problem hunde.
>
> Buster, som er en Labrador og redningshund, elsker at spille fodbold, men

jamen det betyder da ikke at han har humor

> Man skyder bolden hen til Buster, og hvad gør Buster
> så......Joh han skyder den da tilbage igen, ellers er man jo ikke en
> Teamplayer

ordene efter det sidste komma er en menneskelig gørelse af hunden. Det er et
udtryk for DIN sans for humor, (og den fejler ikke noget) og det er OK,
sålænge det er ment humoristisk, men hvis du virkelig tror at hunden gør det
for at være "teamplayer" så er det imho problematisk.
Jeg ved ikke om jeg fik det formuleret helt rigtigt, så man kan forstå hvad
jeg mener og hvor jeg skelner......men pyt reaktionerne vil give mig et svar
på det spørgsmål

Peter