MS Windows
briani 27239
adgang til delte mapper
Fra : SimSalaBim

Dato : 29-02-04 13:42

Vi har en fælles computer (gemt på loftet) i netværket med delte mapper på,
men jeg vil gerne have at hvert familiemedlem får hver deres personlige
mappe som de kun har adgang til når de logger på fra computeren på værelset.
De må således ikke have adgang til andres mapper medmindre mappen er delt så
alle har adgang til denne specifikke.
PC'en på loftet kører XP Pro, de andre kører XP Home

Kan det lade sig gøre?

/Carsten

Fra : Mickel Hedemand

Dato : 29-02-04 15:09

SimSalaBim wrote:
> [...]
> mappen er delt så alle har adgang til denne specifikke.
> PC'en på loftet kører XP Pro, de andre kører XP Home

Umiddelbart vil jeg sige, at du skal oprette et login til hvert
familiemedlem på loftscomputeren. Dette login skal være det samme, som hver
af familiemedlemmerne bruger til at logge på deres computer.

Herefter kan du oprette en mappe til hver bruger og begrænse adgangen til
denne mappe til den enkelte bruger. Det gør jeg (XP Pro) ved at højreklikke
på mappen, vælge Sharing and security -> Share this folder og Permissions.

To besynderlige ting, jeg dog endnu ikke har fundet ud af, og som jeg gerne
hører idéer til, er

1) Hvis jeg finder mappen efter at have åbnet et vindue med en genvej
(f.eks. My Documents), kan jeg ikke få lov til at dele en mappe. Via My
Computer er der dog ingen problemer.

2) Min makker, som også kører XP Pro får et helt andet billede frem ved
Properties -> Sharing end jeg. Han kan kun få lov til at dele eller lade
være. Hvis han vælger at dele, har ALLE på vores LAN adgang til den uden
problemer. Sådan fik han sig en virus efter få minutter med en delt mappe.
Vi kan ikke finde nogen essentielle forskelle i vores opsætning, så det er
mystisk, han får et helt andet skærmbillede.

- M

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 29-02-04 17:17

2. Slå "simple sharing" fra.