Slitage på riffelpibe
Fra : Christian Rosenfeldt

Dato : 25-04-01 09:19

Jeg er kommet til at tænke på, hvor mange skud en riffelpibe kan holde til
inden den er slidt så meget, at det går ud over præcisionen? Og om der
forskel på holdbarheden, hvis det er en kort eller lang pibe, der sidder på?
Jeg har selv en 25 år gammel fuldskæftet Krico med en kort pibe. Jeg købte
den brugt for en 10-12 år siden, så jeg ved ikke hvor mange skud, der er
affyret med den. Jeg har selv skudt 700 - 800 skud. Der er vist noget, der
hedder "Firelapping" (?) eller noget. Er der nogle her i gruppen, der ved
noget om dette??

Christian

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 25-04-01 10:40

On Wed, 25 Apr 2001 10:19:10 +0200, "Christian Rosenfeldt"
<cro@renovationsteknik.dk> wrote:

>Jeg er kommet til at tænke på, hvor mange skud en riffelpibe kan holde til
>inden den er slidt så meget, at det går ud over præcisionen?

Det er stor forskjell på forskjellige kalibre når det gjelder
utskyting av et rifleløp. Kaliber med stor hastighet vil slites
raskere enn normalkaliber. Det "vanlige" antall skudd et matchløp i
f.eks 6,5x55 (som f,eks en bane-Sauer) vil tåle er rundt 10.000.
Det er også vanlig at løpet vil skyte ekstremt presist de siste
100-1000 skudd, før presisjonen blir forringet.

> [...]
>den brugt for en 10-12 år siden, så jeg ved ikke hvor mange skud, der er
>affyret med den. Jeg har selv skudt 700 - 800 skud.

Sannsynligvis kan du bruke løpet i enda 25 år uten at du vil merke
noen forringelse på presisjonen...
Derimot - er du svært nøye med pussing av løpet kan dette i enkelte
tilfeller være vel så stor slitasje på løpet, som selve skytingen.
Kanskje spesielt dersom du bruker pussesnor...

<snip>

------------- Jon Inge Bragstad --------------
-------- Visit Jonis Huntingpages. -----------
- http://home.online.no/~sivertb/hunters.htm -