disabling af ps2
Fra : Kim Schulz

Dato : 29-02-04 12:32

hejsa
Mine ps/2 porte er ret sikkert stået af, og jeg har derfor smidt en 2x
ps2 -> usb adapter på så jeg fortsat kan bruge maskinen. Den har indtil
i dag kørt fint med linux med denne opsætning, men da jeg så ville
installere en windows Xp på maskinen også så kunne ikke gennemføre
installationen, pga. at den tror at keyboard/mus sidder til ps2 og ikke
usb.
Jeg har et Asus e7p bundkort og i bios har man valget mellem Enabled og
auto under opsætning af ps2 porten. Kan det virkeligt passe at man ikke
kan slå den manuelt fra på en eller anden måde?

--
Fund of Fundanemt - Join the User Group
http://www.fundausers.org | join #fnug @ irc.freenode.net

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-02-04 14:46

Uheldigvis faldt Kim Schulz over tastaturet og skrev derved følgende:

> [...]
man
> ikke kan slå den manuelt fra på en eller anden måde?

Prøv i stedet at slå USB legasy support til....

Claus

Fra : Kim Schulz

Dato : 29-02-04 14:59

On Sun, 29 Feb 2004 14:45:33 +0100
"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote:

> 2x
> man
>
> Prøv i stedet at slå USB legasy support til....

den står til enabled.

Fra : @(rem)dm-data.dk

Dato : 01-03-04 06:30

Kim Schulz wrote:

> [...]
> auto under opsætning af ps2 porten. Kan det virkeligt passe at man ikke
> kan slå den manuelt fra på en eller anden måde?

Been there. USB Legacy mode virker kun i DOSmode. Slår man det til
virker tastaturet i starten af XP installationen, slår man det fra
virker resten. Catch 22 : Nyt bundkort eller andet OS.
Mit gamle K7M sidder nu i en maskine der kører Wndows ME.

--
Morten Dybdal

Fra : Kim Schulz

Dato : 01-03-04 07:42

On Mon, 01 Mar 2004 06:29:34 +0100
"@(rem)dm-data.dk" <""morten\"@(rem)dm-data.dk"> wrote:

> [...]
> virker resten. Catch 22 : Nyt bundkort eller andet OS.
> Mit gamle K7M sidder nu i en maskine der kører Wndows ME.

Men windows ME virker? ved du om 98 gør? eller 2000?

Fra : Kim Schulz

Dato : 20-03-04 19:33

[snip]

> Ja.
>
> ved du om 98 gør?
>
> Uden tvivl.
>
> eller 2000?
>
> Næppe.

lige for at runde den her sag af, så kommer her lidt mere info.

FORSØGTE TING:
installere nyt operativ system
- win XP virkede ej
sætte usb stik til så man kan bruge ps/2 keyboard+mus den vej -
- win98 brokker sig
Kørte en linux via cdrom (knoppix cd)
- keyboard og mus i ps2 virker ikke
- keyboard og mus i usb tingen virker
sat stik i ps/2 porte og presse på dem imens computeren startede
- keyboardet virker kun når man presser hårdt på stikket.
altså ikke en holdbar løsning.

LØSNING:
jeg satte keyboard/mus til ps/2 portene og fik kæresten til at holde
stikkene inde imens jeg installerede drivere til usb converter
tingen (hvad kalder man normalt disse?). Herefter satte jeg et
ekstra sæt mus og keyboard til her, fjernede de gamle og rebooede.
Ved næste opstart fandt den det nye keyboard og så virkede keyboard
og mus igen - blot via usb porten.

tak til folk som kom med ideer.

--
Kim Schulz | Linux - Your Choice! Your Opinion! Your life!
Geek by nature |