spørgsmål vedr. trådløs netværk
Fra : Jesper Laursen

Dato : 29-02-04 12:19

Hej

Jeg har lovet min søster at hjælpe hende med indkøb af "internet" til hende
og kæresten. De har netop bestilt TDC Webspeed og har en stationær og en
bærbar pc i hjemmet. Med de priser der pt. er på trådløs netværk, har jeg
anbefalet dette til dem.

Bilka har i den kommende uge tilbud på trådløs router, trådløs pcmcia
netkort og trådløs usb stick. Jeg har blot sagt, at de kunne købe een af
hver del. De kan således komme på nettet med den bærbare via pcmcia kortet
og på den stationære via usb stick'en. Jeg ved godt, at den interne
hastighed dermed ikke er så høj, men de skal ikke overføre store filer e.l.,
men blot have internet på begge computere.
Er denne løsning ikke umiddelbart iorden ?

Mit næste spørgsmål går på opsætningen af sikkerheden af det trådløse
netværk. Jeg tænker her på, at naboen jo ikke umiddelbart skal have lov til
at anvende deres internet.
Hvordan løses dette problem bedst muligt?
Kan routeren fra Bilka opsættes til kun at give adgang for bestemte ip
adresser eller hvordan gør man? Det er en TopCom wbr611 til 499,00.

Håber på lidt brugbart input.

Venlig hilsen
Jesper Laursen

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 29-02-04 22:54

Hej

"Jesper Laursen" <jesperlmailadressedurikke@123.dk> wrote:

> [...]
>men blot have internet på begge computere.
>Er denne løsning ikke umiddelbart iorden ?

Det korte svar: Jo !

>Mit næste spørgsmål går på opsætningen af sikkerheden af det trådløse
>netværk. Jeg tænker her på, at naboen jo ikke umiddelbart skal have lov til
>at anvende deres internet.
>Hvordan løses det problem.

Disable ping
Disable SSID broadcast
Brug et unikt SSID
Enable MAC adresse kontrol
Læg MAC adresserne for de 2 maskiner der skal på nettet ind i Routeren
Enable IP adressekontrol i kombination med MAC adresserne, og kør med
faste IP adresser på de 2 maskiner, dvs. Disable intern DHCP server
Enable WEP 128 kryptering
Så er de rimeligt sikrede.

>Kan routeren fra Bilka opsættes til kun at give adgang for bestemte ip
>adresser eller hvordan gør man? Det er en TopCom wbr611 til 499,00.

Kender ikke det pågældende produkt, men findes der ikke noget teknisk
info på www.topcom.dk

--
M.v.h. Ole®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : Jesper Laursen

Dato : 29-02-04 23:35

"Ole Rasmussen" <newsfeeds@FJERN.melby-online.dk> wrote in message

> [...]
> Enable WEP 128 kryptering
> Så er de rimeligt sikrede.

> Kender ikke det pågældende produkt, men findes der ikke noget teknisk

Jeg takker for det hurtige og fyldestgørende svar.

Venlig hilsen
Jesper Laursen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 01-03-04 05:00

On Sun, 29 Feb 2004 12:18:43 +0100, "Jesper Laursen"
> [...]

>Kan routeren fra Bilka opsættes til kun at give adgang for bestemte ip
>adresser eller hvordan gør man? Det er en TopCom wbr611 til 499,00.

Så vidt jeg kan se, understøtter WBR611 ikke WPA, men kun WEP. Nu er
jeg ikke (langt fra) expert på dette område, men jeg har dog set flere
af de faste skribenter i denne grupper sige noget lignende som denne
indledning til en artikel fra PC Magazine (Fall 2003):

"Odds are, your wireless network is not secure. Even if you’ve enabled
WEP (Wired Equivalency Protocol) encryption, the flaws in that
standard are well documented, and hackers can break WEP easily. You
need WPA (Wi-Fi Protected Access), a far stronger protocol that fixes
the weaknesses in WEP."

Faktisk kunne man let forledes til at tro, at der er en sammenhæng
mellem prisen og den manglende WPA-undertsøttelse ... *)

Ud fra dette ville jeg umiddelbart ikke anbefale andre at bruge
trådløst grej uden WPA-understøttelse. Det er jo ikke bare "naboen",
der muligvis kan få adgang - vi taler om, at der i øjeblikket foregår
et sandt boom i udbredelsen af trådløs adgang til netværk. Så meget at
det allerede i dag er en kendt sag, at man kan spare sin egen
internetadgang, hvis man jævnligt færdes i nærheden af bare nogenlunde
tæt bebyggelse.

*) Nævnte artikel siger direkte, at udstyr ikke kan certificeres af
Wi-Fi Alliance efter august 2003, hvis ikke det understøtter WPA!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj