Router / Accespoint (nybegynder spørgsmål!~
Fra : Lars Rosenvinge

Dato : 29-02-04 11:20

Hej med jer.

Jeg er som utallige andre ved at overveje et trådløst netværk her hjemme.
Umiddelbart tror jeg ikke at jeg har brug for router funktionalitet, men kun
brug for et acces point med mac adr. filter og wep kryptering.
Nu melder det store spørgsmål sig så, kan jeg købe en router med trådløs net
som f.eks. denne 3com sag:
http://www.itbutikken.dk/default.asp?varenr=48023
eller denne her
http://www.dlink.com/products/?pid=226
og bruge den som Accespoint uden alle de "router ting" den nu engang kan?
Grunden til jeg evt. vil købe en router og bruge den som accespoint er at
det jo kunne være jeg i fremtiden fik brug for router funktionalitet og så
ville det være træls at skulle investere i en router.

med venlig hilsen

Lars Rosenvinge

PS. (jeg skal bruge AP/router til at lave en adsl forbindelse trådløs med.
Der er ingen router på den i forvejen, men computeren sidder direkte på et
adsl modem vha. en switch. Jeg har ingen fast IP adresse men får tildelt en
ny hver gang jeg tænder computeren, derfor er jeg i tvivl om en router
overhovedet kan bruges)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-02-04 11:43

"Lars Rosenvinge" <rosenvinge@hotmail.com> wrote:

>Jeg er som utallige andre ved at overveje et trådløst netværk her hjemme.

Udmærket ide.

>Umiddelbart tror jeg ikke at jeg har brug for router funktionalitet, men kun
>brug for et acces point med mac adr. filter og wep kryptering.

Selvfølgelig skal du også bruge router funktionaliteten - fordi den gi'r dig større sikkerhed mod ubudne gæster udefra nettet.

> [...]
>http://www.dlink.com/products/?pid=226
>og bruge den som Accespoint uden alle de "router ting" den nu engang kan?

Begge kører 11 Mbit - Det betyder ikke så meget hvis det kun er til internet, men i intranet sammenhænge er det for langsomt.
Måske sku' du overveje en 54 Mbit box i stedet, de koster kun ganske lidt mere.

F.eks ASUS DL-500g eller Dlink DI-624, men der er mange muligheder....

<mlr>

Fra : Bjarne Degn Lund

Dato : 29-02-04 14:05

"Lars Rosenvinge" <rosenvinge@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej med jer.
>
> Jeg er som utallige andre ved at overveje et trådløst netværk her hjemme.
God ide, det er dejligt at slippe for ekstra kabler.

> Nu melder det store spørgsmål sig så, kan jeg købe en router med trådløs
> [...]
Jeg købte DI-624+, den understøtter 54 Mps og kostede ikke meget ekstra.

> Grunden til jeg evt. vil købe en router og bruge den som accespoint er at
> det jo kunne være jeg i fremtiden fik brug for router funktionalitet og så
> ville det være træls at skulle investere i en router.
Brug router funktionaliteten allerede nu. Som Michael Rasmussen skriver
giver det dig større sikkerhed. Og så kan jeg tilføje større frihed til at
opsætte dit eget LAN uden at skulle købe ekstra IP adresser.

> [...]
en
> ny hver gang jeg tænder computeren, derfor er jeg i tvivl om en router

Jeg har pt. også ADSL forbindelse med dynamisk tildelt IP adresse fra TDC.
Dette kan DI-624+ sagtens klare. I Dlinks software i routeren er der lagt
forskellige måder at forbinde til et WAN ind. Blandt andet også en der kan
klare DHCP adresser fra TDC.

--
Bjarne

Fra : Lars Rosenvinge