Servlet kald fra HTML side
Fra : Jeppe Dige Jespersen

Dato : 03-12-00 11:01

Måske er det helt basalt, men jeg mangler hjælp til at kalde en servlet
fra en webside. En forsimplet udgave af problemet er:

1. Jeg har et servlet som kan formattere en dato i en String og returnere
den.
Metoden i min servlet kan vi kalde "formatterDato".

2. Denne String vil jeg indsætte et bestemt sted på en webside.

Mit (sikkert meget grundlæggende) spørgsmål er: Hvordan kalder jeg min
funktion inde i servlet'en fra HTML side?

Jeg har set masser af eksempler hvor en servlet returnerer en _hel_ webside,
men jeg vil helst ikke blande servlet'en ind i formatteringen af selve
siden. Kun
af den dato, jeg vil indsætte.

Hvem kan hjælpe?

mvh Jeppe

Fra : Thomas Ardal Simonse~

Dato : 03-12-00 12:44

Hej

Hvorfor vælger du ikke bare dem nemme løsning og laver din html side som en
jsp side i stedet og skriver metoden direkte inde i sokumentet?

Med venlig hilsen
Thomas Ardal Simonsen
http://www.ardal.dk

Fra : Jeppe Dige Jespersen

Dato : 03-12-00 14:54

Mit spørgsmål var et meget forsimplet scenarie.
Generelt er jeg bare interesseret i at vide hvordan jeg
kalder servlets og deres metoder _midt_ i en webside.

Hvis du har eksempler ville det være en stor hjælp.

mvh
Jeppe

Fra : N/A

Dato : 04-12-00 08:28

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 04-12-00 08:28

Det kan man ikke. En HTML side er enten statisk (og ligger fiks og
færdig på serveren - klar til afsendelse) eller dynamisk (genereret
on-the-fly fra f.eks. JSP).

Det ville være snedigt at lave dato formateringen som en JSP side, der
inkluderes vha. <jsp:include> på den formaterende JSP side.

-dennis

Fra : Christian Holm

Dato : 04-12-00 18:05

> [...]
> Generelt er jeg bare interesseret i at vide hvordan jeg
> kalder servlets og deres metoder _midt_ i en webside.

Du kunne vel ligge et layer ind i din html-side, og pege layeret hen til
servlet'en.

Christian

Fra : Niels Ull Harremoës

Dato : 04-12-00 22:50

Generlt vil jeg anbefale JSP.
Layers virker kun i netscape - i IE skulle du så bruge en IFrame, men så
skal du nok til at lave browser detektionosv, og hvad så med opera, lynx
osv.

En lidt mere generisk løsning er at lade din servlet generere kode a la
document.write("Idag er den 4. december")
(husk at sætte mime-type til text/javascript) og så bruge <script
language="javascript" src="/myDateServlet"></script>

Men det er heller ikke særlig elegant, og hvis du har meget a den slags,
nedsætte sperformance i din browser kraftigt, fordi den skal hemte en masse
småbidder og starte script fortolkerne op hver gang.

Hvis din webserver understøtter det, kan du evt. bruge server-side includes,
men det er vist nok de færreste der understøtter inkuldering af ikke-statisk
indhold.

Fra : Soren Staun Jorgense~

Dato : 05-12-00 00:03

> Layers virker kun i netscape - i IE skulle du så bruge en IFrame, men så
> skal du nok til at lave browser detektionosv, og hvad så med opera, lynx

Ja, undskyld at jeg blander mig, men IE kan sagtens bruge layers.

Se evt. på http://www.draweb.com/ - de bruger ikke andet. Men brug kun IE
til at se efter, det virker ikke i Netscape

Søren Staun Jørgensen
---
ssj@get2net.dk

Fra : Jeppe Dige Jespersen

Dato : 06-12-00 18:05

Jeg takker for alle jeres råd, og knokler nu for at lære
mere om JSP, layers og jeg-skal-komme-efter-dig.

Igen, mange tak.

Jeppe