Other World computing
Fra : Robert J. Widenmann

Dato : 29-02-04 03:10

OWC har nogle interessante sager på udsalg, bla 128 MB 168 PIN ram
klodser til $19.50.

http://eshop.macsales.com/Specials/Specials.cfm
Klik derefter på "Click here for OWC clearing specials..."
--
Bob- purge Plus

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-02-04 16:19

Hej Robert

Du skal lige først lægge mærke til, at der mangler (*) foran, hvilket
betyder, at det altid vil være lagervare. Det her betyder formentlig, at
de har købt lidt for mange af typen og så for at nedbringe lageret...

RAM'en er EDO RAM og det er ikke i alle de modeller, som der står, de
kan køre med fuld udbytte. - Fx. kan det ikke anbefales at bruge EDO RAM
i en 7600, men derimod nok i en 8600 eller 6400. - En 5400 kører heller
ikke optimalt med EDO RAM...

Og man må ALDRIG mikse EDO og non-EDO!

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Robert J. Widenmann

Dato : 01-03-04 01:45

Hej Erik,
> Hej Robert
Tak for oplysningerne men der er alligevel et par spørgsmål. (Dem har
jeg altid mange af).

> RAM'en er EDO RAM og det er ikke i alle de modeller, som der står, de
> kan køre med fuld udbytte. -
Hvad vil det sige, at de ikke kan køre med fuld udbytte? OWC siger at de
er er kompatible med bla 7600.

> Og man må ALDRIG mikse EDO og non-EDO!
Og hvis man alligevel gøre det...?

> mvh. Erik Richard
Mvh. Bob

--
Bob- purge Plus

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-03-04 03:21

Hej Robert

Robert J. Widenmann wrote:
> Tak for oplysningerne men der er alligevel et par spørgsmål. (Dem har
> jeg altid mange af).

> Hvad vil det sige, at de ikke kan køre med fuld udbytte?

Det betyder, at hvis maskinen ikke er konstrueret / optimeret til at
kunne håndtere EDO RAM'en, så vil det kunne medføre nedsat ydelse /
hastighed.

> OWC siger at de er er kompatible med bla 7600.

Ja, de nævner alle PCI PowerMac'erne på stribe, samt en del af performa
modellerne. EDO RAM'en _kan_ bruges i en 7600, men det vil ikke give
nogen fordel overhovedet - tværtimod, så vil ydelsen i en 7600 nedsættes
noget. Og så skulle man jo tro, at hvis man valgte 'Interleave' - at
'parre to lige store blokke (fx. 2x 64mb) i hhv. A og B soklerne, så
skulle det give højere ydelse og hurtigere håndtering i RAM'en - op til
30% (iflg. Guru 2.9), men det gør det ikke med EDO.

I en 7600 - faktisk i alle PCI PM bortset fra 7200 og 8200, - er der 8
RAM sokler, 9600 har dog 12 sokler. Disse sokler sidder i 2 'kæder' - en
A kæde og en B kæde. Du kan montere alle str. fra 4mb til 128mb
vilkårligt i de sokler, og maskine vil genkende og håndtere iflg. spedcs.

Hvis du derimod vælger 'Interleave', så sætter man 2 ens blokke i hhv. A
og B - fx. 2x 64mb i A1 og B1, 2x 32b i A2 og B2, 2x 128mb i A3 og B3
osv... RAM'en er nu 'parret', hvorved du halverer accesstiden. - Det
svarer lidt til at parallelforbinde to højttalere, hvorved du halverer
modstanden i tilgangen til enhederne.

Bruger du Fastpage modules (FPM) DRAM i interleaved mode, så vil du med
fx. 4x 128mb og 4x 64mb øge hastigheden i RAM håndteringen væsentlig.
Bruger du EDO DRAM i interleaved mode, vil der intet ske i bedste fald,
men normalt vil det nedsætte ydelsen i RAM håndteringen.

Hvis du derimod havde en PM 8600 eller 9500, så er de to modeller
optimeret til at kunne bruge EDO DRAM, men man får stadig ingen
forøgelse i ydelsen ved at sætte dem i interleaved mode. Til gengæld
sker der heller ingen forringelse. Ved nogen processer vil det så være
en fordel med EDO RAM fremfor non-EDO.

De fleste Performa 5xxx og 6xxx modeller vil derimod få en tydelig
forbedring i ydelse med EDO RAM fremfor men non-EDO RAM.

Og for at gøre det hele endnu mere forvirrende.. - så kan en PM 7200
overhovedet ikke starte med EDO RAM...

På OWCs hjemmeside er der et artikelarkiv, hvor der findes en ret god
artikel om emnet. Jeg postede artiklen her for ca. 2 år siden - tror jeg
nok, det var. Desværre har jeg ikke artiklen her og på min anden maskine
har jeg mistet den, så hvis der er nogen, der kan huske titlen, så ville
det være en god ide, hvis den kunne blive reposted, da der var en del
henvisninger til andre artikler i den.

> Og hvis man alligevel gøre det...?

Ved at blande EDO med non-EDO? - I bedste fald ingenting, men man kan
være så uheldig, at man brænder RAM'en af, - og sker det, så kan det
godt tage mere med sig, - og en 'sveden' processor er ikke til megen
gavn længere...

Men $19,50USd er stadig særdeles billig - selv for EDO RAM. Svjh. koster
tilsvarende herhjemme ca. 1000kr.. Selv de $29,90USd, de tager for FPM
non-EDO er rasende billig. - Her koster 64mb godt 840kr. og svjh. ca.
1280kr. for 128mb...

mvh. Erik Richard
<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Robert J. Widenmann

Dato : 01-03-04 23:38

> [...]
> tilsvarende herhjemme ca. 1000kr.. Selv de $29,90USd, de tager for FPM
> non-EDO er rasende billig. - Her koster 64mb godt 840kr. og svjh. ca.

Du skal have mange tak for et tydeligt og detaljeret svar. Det er
efterhånden gået op for mig, at jeg har meget at lære.

Mvh. Bob

--
Bob- purge Plus