problemer med padding IE vs netscape
Fra : Thomas Andersen

Dato : 29-02-04 00:57

Jeg har problemer med at IE og netscape ikke opfører sig ens når
jeg tideler padding en given værdi. jeg kan forstå at på
tidligere indlæg at det er IE der fejler og at der skal bruges et
DOCTYPE til at defaulte browseren.
jeg har brugt denne:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd

"> men den virker ikke.
jeg er stadig rimelig grøn i alt det her, er der ikke et geni
der lige kan hjælpe mig lidt her, så bliver jeg rigtig glad.

Jeg koder alm. html, går ud fra det er 4.01, men der er så meget
at lære at jeg ikke har fået styr på det her endnu.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 29-02-04 01:10

Thomas Andersen <thomas@bolignet-aarhus.dk> skrev :

> [...]
>jeg tideler padding en given værdi. jeg kan forstå at på
>tidligere indlæg at det er IE der fejler og at der skal bruges et

Kom med et link til en (test)side, som fejler og fortæl os, hvad
det er der går galt.

Ellers må vi til at gætte og det er lidt svært.
--
Knud

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 29-02-04 01:11

Thomas Andersen escribió / skrev

> "> men den virker ikke.

Min registreringskode til "Microsoft Divine Prediction" er lige blevet
væk, så kan vi ikke lige se en URL hvor problemet er tilstede?

Fra : Thomas Andersen

Dato : 29-02-04 13:46

Lars Hoffmann wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Thomas Andersen escribió / skrev

> Min registreringskode til "Microsoft Divine Prediction" er lige blevet
> væk, så kan vi ikke lige se en URL hvor problemet er tilstede?

Ak ja, tænk at der skulle komme en tid hvor der ikke var flere orakler
tilbage.

siden kan ses på:
http://www.geocities.com/dazzlingthomas/50.htm

mit Stylesheet ligger på:
http://www.geocities.com/dazzlingthomas/stylesheet3.css

håber i kan hjælpe.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 29-02-04 14:11

Thomas Andersen escribió / skrev

> "> men den virker ikke.

din doctype erklæring skal komme /før/ <html>. Derefter kan du prøve at
rette alle fejlene så validator.w3.org ikke brokker sig.
Når du har gjort det og det stadig ikke virker, spørger du bare igen
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Thomas Andersen

Dato : 29-02-04 14:57

> [...]
> rette alle fejlene så validator.w3.org ikke brokker sig.
> Når du har gjort det og det stadig ikke virker, spørger du bare igen

Jeg har flyttet doctype, gav ikke den ønskede effekt, men dog en effekt.
jeg kan ikke validere min side hos W3, og jeg ved ikke hvorfor.
Den skriver:
"I was not able to extract a character encoding labeling from any of the
valid sources for such information. Without encoding information it is
impossible to validate the document. The sources I tried are:

The HTTP Content-Type field.
The XML Declaration.
The HTML "META" element.
And I even tried to autodetect it using the algorithm defined in Appendix F
of the XML 1.0 Recommendation.

Since none of these sources yielded any usable information, I will not be
able to validate this document. Sorry. Please make sure you specify the
character encoding in use."

Hvad mener den med ?

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 29-02-04 14:59

Thomas Andersen escribió / skrev

> Hvad mener den med ?

Den mener at den ikke kan finde ud af hvilketkaraktersæt du bruger til
siden.

Prøv at indsætte følgende i dn <head>

Fra : Thomas Andersen

Dato : 29-02-04 17:04

> [...]
> Thomas Andersen escribió / skrev

> Den mener at den ikke kan finde ud af hvilketkaraktersæt du bruger til

Ja det virker. Sammen med lidt validering?/korrktering ser det næsten
hæderligt ud.
Jeg har stadig lidt problemer med at min indholdsboks ikke har helt samme
størrelse og placering i netscape og mozilla, og tekstplacering driller
også lidt.
bonus spørgsmål: hvilken betydning har det om man vælger doctype strict
eller en af de to andre, og kender du et link på dansk der fortæller mere
herom.

Anyways, tak for hjælpen

Fra : Peter Loumann

Dato : 29-02-04 17:20

Thomas Andersen <thomas@bolignet-aarhus.dk> skrev:

>bonus spørgsmål:

Hvad er bonus?

http://html.dk/artikler/00036/

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Thomas Andersen

Dato : 29-02-04 21:43

Peter Loumann wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hvad er bonus?

Mit bidrag til nettet når jeg endelig får styr på alt der her ......åh gud.

> http://html.dk/artikler/00036/

Har allerede læst den + andet, tænkte mere på noget konkret information om de
forskellige standarder. Altså hvilke fordele der var ved at vælge "strict
frem for "transitional" etc.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-02-04 18:54

Thomas Andersen skrev:

> Ja det virker. Sammen med lidt validering?/korrktering ser det
> næsten hæderligt ud.

Er det stadig <http://www.geocities.com/dazzlingthomas/50.htm> du
arbejder med?

Her validerer hverken html eller css.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas Andersen

Dato : 29-02-04 21:47

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Er det stadig <http://www.geocities.com/dazzlingthomas/50.htm> du
> arbejder med?

Sorry, nej det er det ikke. Jeg fandt ud af at jeg kunne validere
fra min egen pc, men det burde jeg jo have gjort.
nb. den er opdateret nu.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-02-04 22:41

Thomas Andersen skrev:

> Har allerede læst den + andet, tænkte mere på noget konkret
> information om de forskellige standarder. Altså hvilke fordele
> der var ved at vælge "strict frem for "transitional" etc.

Fordelen ved at vælge strict frem for transitional er primært at
din kode bliver pænere og lettere at overskue (det er i hvert fald
en mulighed). Strict er en delmængde af transtional, så alt hvad
der kan gøres i strict kan også gøres i transitional.

Hvis koden ellers er korrekt (validerer), så er det fra et
slutbrugersynspunkt ligegyldigt om du bruger strict eller
transitional. De eksisterende browsere viser begge dele uden
problemer.

Strict er mest et redskab til at skrive god html-kode. I og med at
alle ikke-strukturelle koder (lige fra <font> til <b>) er fjernet,
kan man ikke "komme til" at bruge dem hvis man skriver strict-
dokumenter. Dermed tvinger man sig selv til at bruge css til alle
former for visningskoder.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-02-04 22:48

Thomas Andersen skrev:

> Sorry, nej det er det ikke. Jeg fandt ud af at jeg kunne
> validere fra min egen pc, men det burde jeg jo have gjort.
> nb. den er opdateret nu.

Siden validerer stadig ikke.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas Andersen

Dato : 29-02-04 23:26

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Siden validerer stadig ikke.
> --
ja det var lige godt pokkers, det gjorde den da jeg validerede
den fra mit bibliotek. Jeg forstår ikke fejlen det der ud som om
det er noget geocities har sat ind i min kode. Det er ikke noget
jeg har skrevet, og det er heller ikke at finde i koden?
Det kommer jo efter mit afslutnings tag.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-02-04 23:36

Thomas Andersen skrev:

> ja det var lige godt pokkers, det gjorde den da jeg validerede
> den fra mit bibliotek. Jeg forstår ikke fejlen det der ud som om
> det er noget geocities har sat ind i min kode.

Det tyder det bestemt på:

<!-- text below generated by server. PLEASE REMOVE -->

Har du mulighed for at lægge det op på en server der ikke forurener
din kode?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas Andersen

Dato : 01-03-04 22:21

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Det tyder det bestemt på:
>
> <!-- text below generated by server. PLEASE REMOVE -->

nå ja det står der jo også DOH.

> Har du mulighed for at lægge det op på en server der ikke forurener
> din kode?
> --

Øh, må indrømme at jeg ikke ved det, jeg går ud fra du mener andet
end en gratis server, men jeg mener ikke min netudbyder
"bolignet-aarhus" tilbyder serverplads, men jeg vil lige kigge på
det.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-03-04 22:40

> [...]

>end en gratis server, men jeg mener ikke min netudbyder
>"bolignet-aarhus" tilbyder serverplads, men jeg vil lige kigge på

Ikke iflg. http://www.bnaa.dk/faq.php?SprogID=#23

Der findes nogle enkelte steder, som tilbyder reklamefri
hjemmesider, hvem, ved de alt om i
--
Knud

Fra : Thomas Andersen

Dato : 01-03-04 23:02

Knud Gert Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Ikke iflg. http://www.bnaa.dk/faq.php?SprogID=#23
>
> Der findes nogle enkelte steder, som tilbyder reklamefri
> hjemmesider, hvem, ved de alt om i
> --
tak, jeg vender tilbage.