MS Windows
briani 27239
Ingen lyd på ældre pc efter upgrade til XP~
Fra : Ncc

Dato : 28-02-04 23:03

Hej i Grupperne

Jeg har sendt denne til både Dk.hardware og Windows gruppen, da jeg er i
tvivl om hvor fejlen ligger.

Kort fortalt har jeg købt ny pc, og overdraget min gamle til min niece- det
er en IBM Aptiva Pentium 233 m. 128 mb Ram

Her til aften har jeg brugt en hulens masse timer med at installere den hos
hende. Jeg kørte Win 98 på den, men har kringlet en XP-pro version, som nu
er indlæst og kører ok.

Computeren er en ældre IBM Aptiva af den dyrere slags, hvor der sidder et
par BOSE højttalere indbygget i skærmen, og desuden medfølger en BOSE
Subwoofer.
Systemet er med det dersens mega store kabel fra "basen" ned til CPUén (i
basen sidder der tænd/sluk knap og en enhed med CD-rom drev i ) Alt andet
udstyr sidder så i selve tårnet.Alle stik er med farvekoder på, og
tilsvarende farvekoder på "tårnet" og andre steder, så chancerne for at
sætte kabler forkert er ikke eksisterende (teoretisk
Jeg har tjekket, dobbelttjekket og endda tripple tjekket alle kabler, stik
og forbindelser.

Efter at have fået alt op at køre (hun har kun et 56K analogt modem) er der
pludselig ingen lyd på dyret. Alle kontroller og andet siger at lyd
enhederne er tilsluttet og jeg kan fint regulere lyd, volume, mute og
andet - men de siger altså nix.

Jeg har med mine begrænsede talenter prøvet at søge efter en driver til det
indbyggede lydkort ( Crystal SoundFusion ) men har på diverse Hjemmesider
(heriblandt IBM´s egen) kun kunnet finde drivere der understøtter win
95,98,ME & 2000 - altså ingen til XP.

Min tanke er at sætte maskinen op til at køre/emulere et eller anden form
for standard lydkort, for at se om det virker, men jeg kunne simpelt hen
ikke finde andet end de indbyggede som valg mulighed. Jeg gik ind via
"enhedshåndtering".

Jeg er blank - hvad dælan gør en klog mand nu. Skal jeg virkelig ud og
investere i et nyt lydkort til maskinen, og i så tilfælde vil de temmelig
gode indbyggede BOSE ht så virke?

Gode råd, tips, tricks og andet modtages med kyshånd.

På forhånd tak
Niels Chr.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-02-04 23:22

Uheldigvis faldt Ncc over tastaturet og skrev derved følgende:

> Jeg har med mine begrænsede talenter prøvet at søge efter en driver
> til det indbyggede lydkort ( Crystal SoundFusion ) men har på
diverse

Jeg har før rodet med netop Crystals kort og XP, men har opgivet. Der
laves ikke tredieparts drivere til mange af disse kort, måske fordi
man antager, at de er så gamle, at de sidder i maskiner, som alligevel
ikke kan køre XP

Jeg havde præcis det samme problem som dig. Af bar stædighed rodede
jeg med det i næsten to dage, men lige meget hvad, jeg gjorde, så var
der intet, der hjalp. Der kom aldrig lyd ud af møget...

> Jeg er blank - hvad dælan gør en klog mand nu. Skal jeg virkelig ud
og
> investere i et nyt lydkort til maskinen, og i så tilfælde vil de
> temmelig gode indbyggede BOSE ht så virke?

Nej, de er sandsynligvis hardroutet, så du skal i givet fald lave om
på ledningerne.

> Gode råd, tips, tricks og andet modtages med kyshånd.

Installer Windows ME!

Jeg kan slet ikke se fidusen ved at køre XP på en 233 mhz maskine. Det
kræver alt for mange resurser bare at drive XP

Claus

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 28-02-04 23:34

Claus Tersgov wrote:
> Der
> laves ikke tredieparts drivere til mange af disse kort, måske fordi
> man antager, at de er så gamle, at de sidder i maskiner, som alligevel
> ikke kan køre XP

Jeg tror nu ikke at det er hele forklaringen. Jeg søgte engang drivere til
en scanner, hvor de på produktientens hjemmeside skrev at de ikke
supportede xp driver for at sælge nye scanner. De var da i det mindste
ærlige.

mvh
Henning

Fra : Edmund

Dato : 29-02-04 07:17

Ncc skrev:

> Hjemmesider (heriblandt IBM´s egen) kun kunnet finde drivere der
> understøtter win 95,98,ME & 2000 - altså ingen til XP.

Har du prøvet Win2000 driverne.
Hvis der er WDM drivere til ME og Win98SE så prøv dem bagefter
--
Mvh Edmund

Fra : [DK6400] Brian Balde~

Dato : 29-02-04 13:19

"Edmund" skrev
> Har du prøvet Win2000 driverne.
> Hvis der er WDM drivere til ME og Win98SE så prøv dem bagefter

Helt klart. Jeg ville også gøre forsøget med W2000 drivere først. Det
*burde* faktisk virke.

Win2000 = Windows NT 5.0
WinXP = Windows NT 5.1

Alene af den grund....altså at slægtskabet er så nært....bør en W2000 driver
da virke.

Prøv det

Brian

Fra : Leony

Dato : 29-02-04 15:21

In news:40411025$0$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Ncc <fam.christensen_slettes@os.dk> typed:

> [...]
> er der pludselig ingen lyd på dyret. Alle kontroller og andet siger
> at lyd enhederne er tilsluttet og jeg kan fint regulere lyd, volume,

Hvis modem er PCI, så prøv et andet PCI slot til det eller lydkortet.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/