Unex router driller lidt ?
Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-02-04 12:41

Hej !

Jeg har en unex router på min TDC Bredbånd (DHCP) med fast IP.

Og det virker OK, når jeg tilslutter den - alle 4 PC'er kommer fint på
nettet og har de rette IP'er.

Den ene PC kører så i døgndrift med en server - så den bliver ved med at
virke OK - og det er den jeg bruger nu - virker helt uden problemer.

Men efter at de tre andre har været slukket natten over - så får de
pludselig en 10.0.0.x adresse og har ingen kontakt til de andre eller
internettet ?

Hvorfor pokker får de ikke samme IP - eller en der ligner - efter at have
været slukket ?

Er der nogle, der har en Unex router og har oplevet det samme, og har et gæt
på hvad jeg har indstillet forkert ?

På forhånd tak.

--
Mvh Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Mail: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 28-02-04 13:28

Jan Vestergaard wrote:
> Hej !
>
> Jeg har en unex router på min TDC Bredbånd (DHCP) med fast IP.
>
> Og det virker OK, når jeg tilslutter den - alle 4 PC'er kommer fint på
> nettet og har de rette IP'er.

Hvad er "de rette IP" adresser? 192.168.x.x? 10.x.x.x? 172.16-31.x.x?
Public IP adresser?

> [...]
>
> Men efter at de tre andre har været slukket natten over - så får de
> pludselig en 10.0.0.x adresse og har ingen kontakt til de andre eller

Er der andet udstyr, der kan virke som DHCP server?

Hvilke OS kører dine maskiner?

Kan du have en pakkesnuser kørende, når du tænder
de øvrige maskiner?

Mogens

--
Mogens Kjær, Dataarkæolog
Email: mk@datamuseum.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-02-04 13:39

Mogens Kjaer skrev i sit indlæg på usenet:
> Hvad er "de rette IP" adresser? 192.168.x.x? 10.x.x.x? 172.16-31.x.x?

192.168.x.x

> Er der andet udstyr, der kan virke som DHCP server?

Ikke mig bekendt - det har virket OK før med en Netgear router.

> Hvilke OS kører dine maskiner?

Alle kører Windows XP

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-02-04 13:39

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> wrote:

>Men efter at de tre andre har været slukket natten over - så får de
>pludselig en 10.0.0.x adresse og har ingen kontakt til de andre eller
>internettet ?

Lyder som om der er 2 DHCP servere på dit intranet, og den ene er ikke konfigureret korrekt.

Jeg ville nok checke (Linux ?!?!) serveren for kørende DHCP tjeneste...

<mlr>

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-02-04 13:47

Michael Rasmussen skrev i sit indlæg på usenet:
> Lyder som om der er 2 DHCP servere på dit intranet, og den ene er
> ikke konfigureret korrekt.

Hmm - ikke mig bekendt ?

Der kører en FTP-server på den PC, der kører hele tiden - og derfor bliver
ved med at virke OK.

Ellers bruges den kun til fælles dokumenter, fælles Outlook m.v.

> Jeg ville nok checke (Linux ?!?!) serveren for kørende DHCP

Ingen Linux - alle kører Windows XP

Det hele virkede OK tidligere med en Netgear router - fejlen kom først efter
skift til Unex routeren.

-

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-02-04 14:25

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> wrote:

Svært at gennemskue problemet..

Jeg vil stadig mene der er en extra DHCP servere kørende et-eller-andet sted.

Måske har du kablet routeren forkert så dine maskiner kan 'se' udbyderens DHCP server uden om routeren...

Eller har du et trådløst access point i netværket med ubudne gæster udefra ??

>Det hele virkede OK tidligere med en Netgear router - fejlen kom først efter
>skift til Unex routeren.

Det er svært at forestille sig Unex routeren sku' lave sådan et nummer, men du kan jo prøve om firmware kan opgraderes...

Ellers kan problemet løses ved faste ip-adresser frem for dynamisk opsætning.

<mlr>

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-02-04 16:56

Michael Rasmussen skrev i sit indlæg på usenet:

> Svært at gennemskue problemet..

Ja - ellers havde jeg jo nok fundet en løsning

> Jeg vil stadig mene der er en extra DHCP servere kørende
> et-eller-andet sted.

Hmm - jeg kan ikke forestille mig hvor, men jeg må jo grave lidt mere.

Jeg havde håbet, at der måske sag en med en Unex router, der havde oplevet
det samme, og havde et bud.

> Måske har du kablet routeren forkert så dine maskiner kan 'se'
> udbyderens DHCP server uden om routeren...

Ikke sandsynligt - men intet kan udelades.

> Eller har du et trådløst access point i netværket med ubudne gæster
> udefra ??

Intet trådløst.

> Det er svært at forestille sig Unex routeren sku' lave sådan et
> nummer, men du kan jo prøve om firmware kan opgraderes...

ER prøvet - hjalp ikke.

> Ellers kan problemet løses ved faste ip-adresser frem for dynamisk
> opsætning.

Nope - de var sat faste på de to PC'er - og den ene var også ændret til
10.0.0.x dagen efter.

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 28-02-04 17:28

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> wrote:

>Men efter at de tre andre har været slukket natten over - så får de
>pludselig en 10.0.0.x adresse og har ingen kontakt til de andre eller
>internettet ?

Prøv en "ipconfig/all" i en "command prompt" på en maskine der har
fået den forkerte adresse.

Den fortæller bl.a. hvilken dhcp-server den har fået adressen fra, og
hvornår.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-02-04 18:09

Jesper Dybdal skrev i sit indlæg på usenet:
> Prøv en "ipconfig/all" i en "command prompt" på en maskine der har
> fået den forkerte adresse.
> Den fortæller bl.a. hvilken dhcp-server den har fået adressen fra, og
> hvornår.

Her er fra begge PC'er - siger det dig noget ?
PC1 (virker OK):

IP = 192.168.1.2

Maske = 255.255.255.0

Standardgateway = 192.168.1.1

DHCP server = 192.168.1.1

DNS servere = 192.168.1.1

PC2 (som den så ud dag 1, hvor den virker OK):

IP = 192.168.1.3

Maske = 255.255.255.0

Standardgateway = 192.168.1.1

DHCP server = 192.168.1.1

DNS servere = 192.168.1.1

PC2 (som den ser ud dag 2 hvor den IKKE virker OK):

IP = 10.0.0.7

Maske = 255.255.0.0

Standardgateway = (ingen)

DHCP server = 10.0.0.1

DNS servere = (ingen vist)

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 28-02-04 18:20

Jan Vestergaard wrote:
> DHCP server = 10.0.0.1

Kan du pinge 10.0.0.1 ?

Kan man kigge i arp-tabellen på en XP maskine og
se MAC adressen, der svarer til 10.0.0.1?

Mogens

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 28-02-04 18:27

Mogens Kjaer wrote:
> Kan man kigge i arp-tabellen på en XP maskine og
> se MAC adressen, der svarer til 10.0.0.1?

Eller kun kan måske allerede finde den maskine,
der har 10.0.0.1 som IP, så er det jo den, der
er skurken.

Mogens

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-02-04 18:39

Mogens Kjaer skrev i sit indlæg på usenet:
> Eller kun kan måske allerede finde den maskine,
> der har 10.0.0.1 som IP, så er det jo den, der
> er skurken.

Og hvordan finder man den ?

Pt er der kun to PC'er + en printerserver, der kører:

PC1 - der virker korrekt
PC2 - der ikke virker dag 2
Printerserver - der ikke virker dag 2

En status i routeren finder dag 2 kun den første PC, der virker OK.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 28-02-04 19:04

Jan Vestergaard wrote:

> Og hvordan finder man den ?
>
> Pt er der kun to PC'er + en printerserver, der kører:
>
> PC1 - der virker korrekt
> PC2 - der ikke virker dag 2
> Printerserver - der ikke virker dag 2

Har du noget printerserverovervågningssoftwarehalløj installeret,
fx på PC1?

Sådan noget kan godt indeholde en BOOTP/DHCP server...

Mogens

--
Mogens Kjaer, mk@datamuseum.dk
Dansk Datahistorisk Forening:

Fra : KsNa

Dato : 28-02-04 20:35

> Og hvordan finder man den ?
>
> Pt er der kun to PC'er + en printerserver, der kører:
>
> PC1 - der virker korrekt
> PC2 - der ikke virker dag 2
> Printerserver - der ikke virker dag 2

Så er det nok printserveren der er skurken, jeg har selv en printserver som
har indbygget DHCP-server, når den tændes finder den ud af om der er andre
DHCP-servere på netværket og hvis der er det, stopper den selv sin DHCP, men
hvis der ikke er så vil den virke og dermed også uddele IPadr.

Sluk din printserver, start derefter dine PCer som nu vil få IPadr. fra
routeren og tænd igen printserveren, næste gang du tænder en PC burde den få
IPadr. fra den DHCP-server som den brugte sidst, altså din router, hvis den
ikke for det, kan du prøve at sætte leasetime i routeren op f.eks. til 2dage
eller 14dage.

Mvh.
Kim

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-02-04 20:48

KsNa skrev i sit indlæg på usenet:
> [...]
> din router, hvis den ikke for det, kan du prøve at sætte leasetime i
> routeren op f.eks. til 2dage eller 14dage.

YES !!!

Det ser ud til at det virker

Nu kører det hele igen !

Så må vi se i morgen, om den er gal igen, men jeg tror næsten, at det er OK
nu

Ellers kender jeg så løsningen til næste gang - hvis det sker igen.

MANGE tak for hjælpen !

Jan

Fra : AF

Dato : 28-02-04 20:58

I news:4040f060$0$13975$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk skrev
Jan Vestergaard følgende:

[ ... ]
> MANGE tak for hjælpen !

Tillykke - glad for at læse at du fik hjælp der løste dit problem.

Nyhedsgrupper er en herlig ting, og du er ikke den eneste der har lært
noget brugbart gennem denne tråd.

Fortsat god weekend.

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
*** Alle med debatforum ***

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-02-04 22:14

AF skrev i et indlæg på usenet:

> Nyhedsgrupper er en herlig ting, og du er ikke den eneste der har lært
> noget brugbart gennem denne tråd.

Helt enig - jeg lærer også meget af andres indlæg.

> Fortsat god weekend.

I lige måde !

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-02-04 18:32

> Kan du pinge 10.0.0.1 ?

Ja

> Kan man kigge i arp-tabellen på en XP maskine og
> se MAC adressen, der svarer til 10.0.0.1?

Det aner jeg ikke - hvordan gør man ?

Fra : Jørn Andersen

Dato : 28-02-04 18:43

On Sat, 28 Feb 2004 18:32:29 +0100, "Jan Vestergaard"
<jan@jve.invalid> wrote:

>Ja

Så du har altså en router, PC el.lign. med adressen 10.0.0.1, som
indeholder en DHCP-server, og som uddeler adresser i 10.0.0.x-området.

Hvis du ikke kan finde den, så afbryd evt. dele af nettet, og ping så
10.0.0.1, hver gang du afbryder noget, så burde den "dukke op".

>Det aner jeg ikke - hvordan gør man ?

arp -a
fra en kommando-prompt.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-02-04 19:08

Jørn Andersen skrev i sit indlæg på usenet:
> Så du har altså en router, PC el.lign. med adressen 10.0.0.1, som
> indeholder en DHCP-server, og som uddeler adresser i 10.0.0.x-området.

OK - tak for forslagene - det er da lidt gå efter - det bliver nok en lang
aften

Jeg har i øjeblikket:

ADSL modem (TDC Bredbånd med DHCP)
Unex Router med 4 ports switch
PC1 - den der virker både dag 1 og dag 2
PC2 - den der kun virker dag 1
Printerserver - virker også kun dag 1
Derudover er den en bærbar som ikke er tilsluttet hverken dag 1 eller 2

PC1 og PC2 er "ens" bortset fra at PC2 har tilslutte et par externe
USB-enheder (scanner, CF reader og DVD brænder)......

Det har tidligere kørt OK med en Netgear router i samme opsætning - men den
havde den lille "unode".at den smed forbindelsen cirka en gang om ugen - så
den skiftede jeg ud med Unex'en,,,,,,

> Hvis du ikke kan finde den, så afbryd evt. dele af nettet, og ping så
> 10.0.0.1, hver gang du afbryder noget, så burde den "dukke op".

Det vil jeg prøve....

> arp -a
> fra en kommando-prompt.

Den skriver:

"Der blev ikke fundet nogle ARP-poster"

> Good luck!

Jo tak

Der skal nok blive brug for det !

Jan

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 28-02-04 19:28

Jan Vestergaard wrote:
> "Der blev ikke fundet nogle ARP-poster"

Prøv at pinge først.

Mogens

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-02-04 19:51

Mogens Kjaer skrev i sit indlæg på usenet:
> Prøv at pinge først.

Ingen forskel.

Ping af 192.168.1.1 (routeren) er IKKE OK
Ping af 10.0.0.7 er OK
Ping af 10.0.0.1 er OK

Arp -a giver derefter stadig:

"Der blev ikke fundet nogle ARP-poster"

10.0.0.1 og 10.0.0.7 kan stadig pinges hvis jeg hiver netkablet ud af
PC2........

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 28-02-04 20:07

Jan Vestergaard wrote:

> [...]
>
> Arp -a giver derefter stadig:
>
> "Der blev ikke fundet nogle ARP-poster"
>
> 10.0.0.1 og 10.0.0.7 kan stadig pinges hvis jeg hiver netkablet ud af

Så har du svaret; PC2 har en DHCP server. Den har åbenbart
flere IP adresser (det er der ikke noget forkert i).

ARP tabellen har ikke maskinen selv i sig, så det er helt
OK at arp -a er tom i dette tilfælde.

Et-eller-andet software på den maskine har en DHCP server
indbygget. Hvad med mit spørgsmål ang. printserversoftware?

Mogens

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-02-04 20:28

Mogens Kjaer skrev i sit indlæg på usenet:
> Så har du svaret; PC2 har en DHCP server. Den har åbenbart
> flere IP adresser (det er der ikke noget forkert i).

Måske - jeg har lige prøvet at tilslutte den bærbare - den får IP-adressen
10.0.0.9 - altså samme princip som PC2 - d.v.s. at den bærbare heller ikke
får tildelt en rigtig IP fra routeren ?

> Et-eller-andet software på den maskine har en DHCP server
> indbygget. Hvad med mit spørgsmål ang. printserversoftware?

Den bærbare får heller ikke korrekt IP - kan man så ikke gå ud fra at det er
routeren, der ikke tildeler IP'en korrekt og Win XP så tildeler 10.0.0.x
adresserne ?

PC1 (der er den eneste, der kører OK) kan heller ikke udskrive på
printeren - formentlig fordi printerserveren heller ikke har fået korrekt IP
?

De andre PC'er kan selvfølgelig heller ikke......

Hvis det ikke kommer til at virke i aften, så kan jeg låne en D-link 704P og
prøve i den kommende uge - men jeg HÅBER da at det lykkes

Jeg takker ihvertfald mange gange for hjælpen hidtil.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-02-04 20:50

Mogens Kjaer skrev i sit indlæg på usenet:
> Så har du svaret; PC2 har en DHCP server. Den har åbenbart
> flere IP adresser (det er der ikke noget forkert i).

Det ser ud til at fejlen lå i printerserveren - se Kims svar længere oppe i
tråden.

Du skal have mange tak for dine forslag.