Grafikkort
Fra : Jasper Norman

Dato : 28-02-04 00:10

Hej.

Dette er muligvis den forkerte gruppe, men jeg vover pelsen, da I sikkert
ved det meste om grafikkort til spil.

Jeg er ude efter et nyt (eller brugt) grafikkort. Min PC er en AMD XP1800+
med 768MB 2100 RAM.

Mit nuværende kort er et GF TI200 med 128 RAM. Jeg husker ikke mærket men
det er meget nemt at OC det til 230/500 MHz hvor det kører stabilt med de
fleste spil.

Men hvilket kort skal jeg have fat på? Min nuværende PC skal naturligvis
kunne "trække" det. Og det må heller ikke være et af de nye til 3.000,- (i
følge min bedre halvdel Vinder jeg noget ved fx. at købe et brugt GF4
TI 4200 med 128RAM eller skal jeg højere op, for at kunne mærke forskel?

Hvis det er et kort der er kendt for at kunne OC gør det selvfølgelig heller
ikke noget

Jeg spiller mest spil som UT2003, FIFA2004, Max Payne2 mmm.

Håber I har nogle gode idéer.

Mvh

Jasper

Fra : /Ole

Dato : 28-02-04 08:46

News:dk.edb.hardware.grafikkort der er der en masse indlæg om det, og en
frygtelig masse folk, der ved en del om det.

Du kan sagtens smide et ti4200 i maskinen, og det kan clockes op til næsten
4600, ellers er det lidt af en jungle, du er på vej ind i.

/Ole

Fra : Brian Lund

Dato : 28-02-04 11:23

> [...]
heller
> ikke noget
>
> Jeg spiller mest spil som UT2003, FIFA2004, Max Payne2 mmm.

Et brugt TI-4200 vil helt sikkert være et godt valg, det kan også clockes en
del :)

Hvis du hellere vil have et nyt kort så se på Radeon 9600 Pro/XT til ~1000+
kr.
Eller Geforce FX 5900 XT til ~1500+ kr.

Brian

Fra : Jan Vagle

Dato : 28-02-04 13:27

Jasper Norman wrote:
> Hej.
>
> Dette er muligvis den forkerte gruppe, men jeg vover pelsen, da I sikkert
> ved det meste om grafikkort til spil.

Raddeon 9800 pro thats it.

--
Jan Vagle
..............................oOo

Fra : Rasmus Thorsø Nielse~

Dato : 28-02-04 13:36

"Jan Vagle" <bonesREMOVE@broadpark.no> skrev i en meddelelse

> Raddeon 9800 pro thats it.
>

> --
> Jan Vagle
> .............................oOo

Hvis man ikke lige har pengene og de store ideer om fotorealistisk
supergrafik, så synes jeg selv et GeForce FX 5200 som jeg har er fint, det
kører ganske glimrende og koster ikke en formue

/Rasmus

Fra : Brian Lund

Dato : 28-02-04 13:47

> [...]
> supergrafik, så synes jeg selv et GeForce FX 5200 som jeg har er fint, det
> kører ganske glimrende og koster ikke en formue

Ja sikkert, men det er faktisk ikke bedre end det kort han har i forvejen...
Forskellen vil være minimal, hvis der overhovedet er nogen forskel...

Brian

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 28-02-04 15:25

Brian Lund wrote:

> Ja sikkert, men det er faktisk ikke bedre end det kort han har i
> forvejen... Forskellen vil være minimal, hvis der overhovedet er
> nogen forskel...

Arrh..hans kort understøtter for eksempel ikke Pixel Shaders.

-Sune

--
Check out my band: www.secondnature.dk !

Fra : Brian Lund

Dato : 28-02-04 16:26

> Arrh..hans kort understøtter for eksempel ikke Pixel Shaders.

Ja ok, men hvor hurtigt kører det mon på et FX 5200 ;)

Jeg siger bare han ikke vil få meget ud af at opgradere til det kort :)

Brian

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 28-02-04 18:20

Brian Lund wrote:

> Ja ok, men hvor hurtigt kører det mon på et FX 5200 ;)

Det kører vel fint siden det er understøttet i hardware, vil jeg da tro.
Men jeg ved egentlig ikke noget om de dér FX kort...

> Jeg siger bare han ikke vil få meget ud af at opgradere til det kort
> :)

Kender du (eller nogen andre) et sted hvor jeg kan se sammenligninger,
f.eks på ydelsen på et Ti4600 og et FX5200 kort?
Jeg ved godt man kan læse tørre tekniske specs på nvidia.com men jeg
kunne godt tænke mig at læse om det i "review-form".

-Sune

--
Check out my band: www.secondnature.dk !

Fra : Peter C:\\>

Dato : 28-02-04 18:30

> [...]
> Jeg ved godt man kan læse tørre tekniske specs på nvidia.com men jeg
> kunne godt tænke mig at læse om det i "review-form".

Jeg har nok misforstået det du efterspørger, for det skulle undre mig om du
ikke kendte Toms Hardware

Jeg har her fundet en tilfældig sammenligning af grafikkort, men der er
mange andre konfigurationer, spiltyper, osv.

http://www.tomshardware.com/graphic/20030930/radeon_9800-14.html#unreal_tournament_2003

MVH Peter C:\

Fra : Brian Lund

Dato : 28-02-04 19:29

> [...]
> Jeg ved godt man kan læse tørre tekniske specs på nvidia.com men jeg
> kunne godt tænke mig at læse om det i "review-form".

Toms hardware har jo lavet en masse spil-tests af en helvedes masse
forskellige kort, FX 5200 og TI 4600 er begge med...

Brian

Fra : Brian Lund

Dato : 28-02-04 19:30

> Toms hardware har jo lavet en masse spil-tests af en helvedes masse
> forskellige kort, FX 5200 og TI 4600 er begge med...

DOH!

Glemte URL

http://www.tomshardware.com/graphic/20031229/vga-charts-03.html

Brian

Fra : Henrik Sahl

Dato : 28-02-04 22:23

"Sune Mika Salminen" <efternavn@doktor.dk> wrote in message

> [...]
> Jeg ved godt man kan læse tørre tekniske specs på nvidia.com men jeg
> kunne godt tænke mig at læse om det i "review-form".

www.hardwaretidende.dk har en del, f.eks.
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/12/30/2230208 og udfra den er
det nok ikke lige FX5200 man skal vælge.

Mvh
Henrik

Fra : Michael Thomsen

Dato : 28-02-04 19:35

Du kunne evt kigge på et ATI Radeon 9600 non pro eller 9200 Pro de har en
rigtig god ydelse og understytter DX9.0

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 28-02-04 21:59

"Michael Thomsen" <michael@FJERNhunters.dk> skrev i en meddelelse

> Du kunne evt kigge på et ATI Radeon 9600 non pro eller 9200 Pro de har en
> rigtig god ydelse og understytter DX9.0

Et TI4200 vil være hurtigere i langt de fleste spil. Det understøtter
naturligvis ikke DX9 som ovenstående, men til DX9 spil vil et Radeon9500pro,
Radeon9700 (pro) eller Radeon9800 (pro), nok være at foretrække.

Fra : Michael Thomsen

Dato : 29-02-04 10:25

> [...]
Radeon9500pro,
> Radeon9700 (pro) eller Radeon9800 (pro), nok være at foretrække.

Helt klart, men prisen er også derefter!

Fra : Lasse

Dato : 28-02-04 23:37

"Jasper Norman" <ahrensbach_fjern_dette_@tele2adsl.dk> wrote in message
> [...]
heller
> ikke noget
>
> Jeg spiller mest spil som UT2003, FIFA2004, Max Payne2 mmm.

Et FX5200 er utroligt dårligt. Det yder i langt de fleste tilfælde som et
GeForce2 Pro/Ti og det må man sige er forældet.

Hvis du vil ha et godt kort til pengene, må det blive et Ti4200. Der dog
ikke understøtter DX9.

Hvis du vil ha DX9 og et meget hurtigt kort, ville jeg nok købe et brugt
9700 PRO, som i langt de fleste tilfælde kan clockes til 9800 PRO og højere.

Lasse