Prispres
Fra : Ukendt

Dato : 27-02-04 21:35

Hej!

Må jeg henlede opmærksomheden på en heftig debat, der har sat sindene i kog
på det svenske forum http://www.marinan.com/klotterplank/motor/

En initiativrig person (ikke mig...) har sat sig for at undersøge priser på
bådtilbehør i Europa og USA. Gæt hvad han nu gennem et par dage har
fastslået: At svenskere (OG vi danskere) betaler ALT, ALT for meget for
bådudstyr.

Vi taler om 50-90% mere end tilsvarende varer i andre EU-lande. Og ja:
Selvfølgelig ved jeg, at der er ting omkring betaling, sikkerhed, transport
og garanti, der gøre det mere besværligt at handle i udlandet. Men
alligevel.

Jeg købte til orientering selv en VHF i UK for nylig og sparede cirka 1500
kroner. Ikke så skidt..

Hvor ligger problemet så? Ja, det ved jeg jo ikke. Men det ER tankevækkende,
at se at der trods alt se SÅ mange penge at spare. ¨

Blot til orientering - men måske savner vi også en debat om prisniveauet i
DK?

Søg på "Prispressaren" i forummet http://www.marinan.com/klotterplank/motor/
for at se eksemplerne med egne øjne

Anders
Helsingør

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-02-04 09:37

Ja, det afhænger altså af hvad det er og hvordan man køber det. Hvis man
sammenligner en postordershop i usa med "provianten" nede på kajen, så er
det jo ikke så underligt.

Jeg kommer jævnligt i USA og besøger nogle gange west marine. Elektronik og
software (kort) ER MEGET billigere. Stumper (spilhåndtag, blokke osv) er ca.
10-20% billigere, men det skyldes primært at USD kursen er meget lav i
øjeblikket. Bundmaling er også meget billigt, men det er der jo en meget god
grundt til. De kan vælge mellem 100 forskellige udgaver af "model
cheminova"...

HUSK når man sammenligner priser: Amerikanske priser er *uden* deres 8% VAT
(moms). Den bliver først lagt til oppe ved kasseapparatet.

Jeg kan ikke finde den omtalte oversigt. Kan du sige hvor i det store hav af
indlæg man kan finde den ??

/Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-04 11:40

Hej Bjarke,

Well....den pågældende person, der startede debatten er nu blevet godt og
grundigt chikaneret og overfuset! Måske af personer med tilknytning til
grossistleddet eller indehavere af bådbutikker...

Men jeg har da stor sympati for indehaverne af bådbutikkerne - de knokler
hårdt for at få det til at hænge sammen. Det er nok i importør-leddet at vi
skal finde årsagen til miseren.

Desuden var der ikke tale om en samlet oversigt men om mange små eksempler,
der nu ligger spredt rundt omkring. Men der er ingen tvivl om at man bør
handle i US eller i EU-lande.

Måske nogen kunne lave en side hvor vi kunne udveksle erfaringer og links
til gode, troværdige og billige netbutikker i udlandet og hvor vi kunne
sammenligne priser? Til inspriration kan jeg jo nævne
http://www.dkscan.dk/scannerpriser/ - her man man se hvor enkelt det kan
gøres - og hvor store prisforskellene egentlig er! Skræmmende...

Jeg købte selv en VHF - komplet med DSC - på www.allgadgets.co.uk for lige
under 2000 DKK. Prøv at matche den herhjemme...

Anders
Helsingør

"

Fra : Leon \(4220\)

Dato : 29-02-04 00:43

Det skal da ingen hemmelighed være at jeg køber ALLE motordele i usa, når
jeg skal renoverer en v8'er. Selv med fragt og told & moms deraf, så sparer
jeg minimum 30%.

Langt det meste elektronik til bil feks, køber jeg i Tyskland og elektronik
til båd køber jeg i England.
Maling, impeller og andre "dagligvare" køber jeg hos den lokale
"hardware-pusher".
Jeg har aldrig oplevet nogle problemer ved defekte vare og der har heller
aldrig været nogle problemer med garantier. Men det er klart at man skal
holde sig til lande hvor de har bare noget der ligner vores service. Men jeg
har feks oplevet problemer med Frankrig, Italien og Spanien.

Jeg kan kun sige "køb løs" England er en fantastisk land hvad vedr.
elektronik til både.
Leon Hulstrøm

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:c1pjv2$g5r$1@news.cybercity.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-04 10:06

Hej

Det er korrekt

Et eksempel

Garmin Etrex Basic GPS
ved www.netbaad.dk (en af de billigste i dk)
1190,00 Kr
ved http://www.gpscity.com
$94,96 = ca 570,00 kr

Garmin Gpsmap 60
ved www.netbaad.dk (en af de billigste i dk)
3999,00 Kr (specialpris, danmarks billigste) mormalpris, over 5000,00 kr
ved http://www.gpscity.com
$384,65 = ca 2310,00 kr

Kam vi gøre noget ved det?

Med venlig hilsen

Henning Andersen

mail@baadting.dk

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-02-04 10:37

Ja, den er helt gal med Garmin udstyr. Ifølge en af forhandlerne skyldes det
en "holdning" hos den danske importør. Så må vi jo bare købe det i
tyskland/england.

Har selv købt en GPSMAP162 til 2600,- i USA

Husk dog, at du skal lægge 8% på de 570 kr.

/Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-02-04 17:43

Uheldigvis faldt Bjarke Christensen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Husk dog, at du skal lægge 8% på de 570 kr.

Det er ikke nok, der skal også betales told og moms!

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-02-04 18:18

Ja, det skal måske lige præciseres:

Hvis man er ude efter at finde ud af om vi har det slemt her i DK og om
amerikanerne har det bedre, så skal man sammenligne vores hjemlige priser
mod deres priser + 8% (for det er praksis i USA at angive priserne uden
moms)

Hvis man er ude på at *udnytte* det lavere prisniveau, så har man (i
praksis) tre muligheder:

1: On-site: Købe det on-site, betale de 8% og tage det med hjem (lovligt
hvis det er små beløb, smugle hvis det er dyrt isenkram). Der er lige et
lille farligt trick: Når man rejser ud af USA kan man få de 8% refunderet i
lufthavnen og undlade at anmelde dem når man kommer til København. Det har
jeg dog aldrig turdet, så jeg betaler (gladeligt) de 8%

2: Satse: Købe det i en af de små web-shops der ikke går så højt op i
reglerne og bare lægger de 8% på og sender det til dig. I mange tilfælde får
man faktisk varerne i postkassen uden nogen form for moms eller told. - men
i nogle tilfælde fanger toldmyndighederne pakken og opkræver 25% moms

3: Den stue-rene: Bestille det i en af de prof kæder, fx West marine. Så
betaler man IKKE de 8% (eksport), til gengæld bliver pakke anmeldt når den
ankommer til DK og man kommer helt sikkert til at betale de 25% moms plus
evt. punktafgifter (det er dog sjældent, men der er vist 1% på elektronik)

Godt nok er prisniveauet lavere i USA, men 3'eren kan faktisk sjældent
betale sig, da man jo kommer til at betale 25% og alternativet er jo at købe
det i et andet EU land til en lavere moms. Det har EU'erne jo i deres visdom
besluttet sig til at man gerne må. Det er primært her det sidste års tid at
det har kunnet betale sig at bruge 3'eren (som alternativ til tyske og
engelske webshops) og det skyldes, at dollaren er meget lav i øjeblikket.

Det må være hårdt at læse dette, hvis man lever af at sælge marine udstyr i
Danmark.....

/Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-02-04 20:29

Uheldigvis faldt Bjarke Christensen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Det må være hårdt at læse dette, hvis man lever af at sælge marine
> udstyr i Danmark.....

Næh, for folk hyler op uden grund!

Det er nemt nok at hyle op om højere priser, men man glemmer bare alt
om garanti, service og navnlig omkostninger ved lagerføring.

Sluttelig er det da ikke særligt begavet at sammenligne et marked,
hvor købekraften udgør 285 millioner mod lille danmarks 5 millioner.
Samtidig er der langt flere både i USA målt i procent af befolkningen,
og dermed et større desideret kundeunderlag.

Desuden er lønninger lavere, der er ikke de samme pensions- og
arbejdsmarkedsbidrag...

Danmark er et lille land - i enhver henseende!

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-02-04 21:15

> Det er nemt nok at hyle op om højere priser, men man glemmer bare alt
> om garanti, service og navnlig omkostninger ved lagerføring.

Man skal bare købe kendte mærkevarer med worldwide garanti

> [...]
> Samtidig er der langt flere både i USA målt i procent af befolkningen,
> og dermed et større desideret kundeunderlag.

Nu forsøgte jeg jo ikke (akademisk) at forklare forfor det er som det er.
Men når nu du er inde på det, så tror jeg altså ikke KUN det har noget med
størrelsen af landet at gøre, men nok mest fordi amerikanere er meget
konkurrence orienterede og der er meget mere konkurrence mellem
butikkerne. - og producenterne har mindre held til at diktere vejl. priser
som de gør i Danmark

Hvis antallet af både pr indbygger var den væsentligste driver, så burde
Sverige jo være det billigste land. De har jo verdens største antal både ift
indbyggerantallet. Tyskland har tilgengæld ikke så mange både (ift
indbyggerantal), men er billigst i europa med bådudstyr.

> Desuden er lønninger lavere, der er ikke de samme pensions- og
> arbejdsmarkedsbidrag...
>
> Danmark er et lille land - i enhver henseende!

Ja, det har du ret i. - men jeg tror stadig på at en holdningsændring (både
blandt forbrugere, forhandlere og importører) kunne føre til meget lavere
priser. HVIS IKKE der sker noget, så bliver der en masse forhandlere der går
neden om og hjem. Jeg har lige her til aften bestilt en Garmin Bluechart
CD. - i tyskland !

Iøvrigt har jeg (og det trækker jo i den anden retning) i dag været i Bella
centeret. Jeg var er egentligt i tirsdags, men på vejen hjem kom jeg til at
ærgre mig over, at jeg ikke benyttede chancen til at købe nogle af de mange
gode messe tilbud. - så jeg kørte derud i dag og købte alle de ting jeg
havde på min "købes ved lejlighed"-liste. Jeg købte et sæt nye nødblus, nyt
tovværk, ny radarreflektor og lidt andre småting. Jeg vil skyde på jeg
sparede 500 kr eller ca 25%. MIN POINTE med dette: Hvis den konkurrence
situation der er centeret kan få dem til at sætte priserne ned med ca 25%
(de sælger jo ikke noget uden at tjene på det), så må de også kunne gøre
dette i ders butikker. - hvis konkurrencen var lidt hårdere. - og det bliver
den efterhånden som de (forhandlere OG kunder) opdager man kan købe mere og
mere over Internettet.

De vil dog ALTID være plads til bådshops, der sælger de småting vi står og
mangler akut. - og sikkert fortsat til de store profitter. Det kan jeg godt
leve med.

Fra : PKJ

Dato : 28-02-04 22:00

Udover at købe udstyr i andre EU lande/ Non EU er det værd at kigge på om
grejet findes NYT eller BRUGT på en
EBAY auktion. Her handles ALT MULIGT (Sidste år 84 mio. handler)

http://pages.ebay.com/ USA
http://pages.ebay.co.uk/ UK
http://pages.ebay.de/search/items/basicsearch.html?ssPageName=h:h:fitem:DE
Tyskland.

USA vil normalt være den dyreste grundet forsendelsesomkostninger.

Jeg har med stor fornøjelse købt billigt og godt der.

/PKJ

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-02-04 23:01

> [...]

> forhandlere der går neden om og hjem. Jeg har lige her til aften
> bestilt en Garmin Bluechart CD. - i tyskland !

Der er ca 38-40.000 sejlere i danmark. Det er et markedet, der er *så*
småt, at der simpelthen ikke er plads til mere konkurence.

Det er *ikke* nogen fed forretning at sælge bådudstyr, hvis man tager
arbejdstider og investering i betragtning. Faktisk er det et
hundearbejde!

Nej, der er ikke kunder nok!

Claus

Fra : Egon Stich

Dato : 28-02-04 22:40

> [...]
>
> Desuden er lønninger lavere, der er ikke de samme pensions- og
> arbejdsmarkedsbidrag...
>
> Danmark er et lille land - i enhver henseende!

Sig mig, er du DJØFer?
Jeg mener: Disse er de vist de eneste, der ikke kan fatte, at det er totalt
tåbeligt med en moms på 25 %.
Når så samtidig "man" ikke vil gribe ind overfor prisafteler, skal det da gå
galt..!!
For prisaftaler har vi jo her til lands.
Prøv blot at sammenligne priserne hos de "forskellige" udstyrsforhandlere.
Absolut ingen konkurrence.
Arbejdsmarkedbidrag osv? Javel. Men du "glemmer" vist lige, at vore
lønninger tilsyneladende er høje, fordi de dansker arbejdsgivere IKKE har de
samme forpligtigelser overfor arbejdskraften, som i de fleste andre EU
lande.

Men heldigvis har vi da nethandelen.
Så nu varer det næppe længe, før DJØFere og politikere begynder at skrige op
om valutabalancen.

MVH
Egon.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-02-04 22:58

Uheldigvis faldt Egon Stich over tastaturet og skrev derved følgende:

> Sig mig, er du DJØFer?

Næh, det er jeg ikke

> Jeg mener: Disse er de vist de eneste, der ikke kan fatte, at det er
> totalt tåbeligt med en moms på 25 %.

Det er en helt anden diskussion, men husk hvad det er, momsen bl.a.
finansierer.

Vil du hellere have tilstande som i USA, hvor man ikke kan komme på
sygehuset, blot fordi man ikke har forsikring eller penge?

> Når så samtidig "man" ikke vil gribe ind overfor prisafteler, skal
> det da gå galt..!!

Det har jeg aldrig afvist.Tværtimod.

> For prisaftaler har vi jo her til lands.
> Prøv blot at sammenligne priserne hos de "forskellige"
> udstyrsforhandlere. Absolut ingen konkurrence.

Jeg kan fortælle dig., at det er *ikke* nogen fed forretning af have
bådudstyrsforretning!

> Men heldigvis har vi da nethandelen.
> Så nu varer det næppe længe, før DJØFere og politikere begynder at
> skrige op om valutabalancen.

Nethandlen er så pt. ubetydelig, at det ikke er værd at snakke om.

Men hvad tror du der sker, hvis den bliver større, og hvis alle
begynder at handle de dyre ting på nettet? Enten drejer de små
udstyrsbutikker nøglen om, eller også bliver alle de andre ting meget
dyrere!

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-02-04 23:23

Der vil ske nøjagtig det samme som der er sket med dagligvare handlen i
Danmark:

Da jeg var barn lå der 3 købmandsbutikker her i området. Det gik jo fint.
Pludselig fik alle biler og kunne køre til de nye store varehuse (Bilka) og
"handle stort ind". Købmændenes svar på det var at holde høje priser på et
vigende salg for "man skal jo leve og det er jo ikke så nemt" som de sagde.
Men de døde. Så stod lokalerne tomme i mange år. Nu er de så pludselig igen
udlejet til Netto, Aldi og Rema. Faktisk er der præcis 3 igen. De er ikke så
snæversynede som de gamle købmænd. De ved godt at verdenen er blevet mindre
og de skal have attraktive tilbud/priser for at kunderne dukker op.

På marine området vil der ske nøjagtig det samme. Bare tag ovenstående
historie og udskift:

"Købmanden" med de nuværende marine shops,
"alle fik bil" med "alle fik Internet",
"De store vare huse (Bilka)" med "Internet shops"
"Netto, Aldi og Rema" med nye prisfokuserede marineshops med OK priser på
"akutvarer" og beliggende tæt på (i?) havnene.

HVIS NU de var lidt vakse, så gjorde de noget INDEN de dør. - de burde prøve
at springe den kedelige fase over ...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-02-04 12:05

> [...]

skal
> have attraktive tilbud/priser for at kunderne dukker op.

Bjarke, du har ikke en skid begreb om, hvad du taler om!

Du er sgu da helt ude i skoven, når du kalder små enkeltmandsbutikker
snæversynede!!!!!!!!!!!!!!

Du kan da slet ikke sammenligne en lille butik med multinationale
daglivarer butikker???

Er det slet ikke faldet dig ind, at den lille købmand skal give meget
mere for sine varer end Dansk Supermarked, Rema, Aldi og alle de andre
skal?

Hvilken lille verden lever du egentlig i?

> På marine området vil der ske nøjagtig det samme. Bare tag
ovenstående
> historie og udskift:

Nej, for det er dog det værste vrøvl, du længe har sluppet ud...

> HVIS NU de var lidt vakse, så gjorde de noget INDEN de dør. - de
> burde prøve at springe den kedelige fase over ...

At sammenligne dagligvarermarkedet med markedet for marineudstyr
fortæller alt om, at du ikke aner det mindste om, hvad du udtaler dig
om....

Hvorfor tror du, at der er attraktive marinebutikker, som har været
til salg i årevis?

Jeg kan da snildt formidle kontakten til en af kbh bedste
udstyrsbutikker, så kan du låne 3-4 millioner og se, hvad du får ud af
det!

Du bliver klogere - eller fattigere!

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-02-04 12:24

Du er en meget kritisk mand, Claus.

Jeg gav mit bud på hvad der er ved at ske. Jeg tror faktisk jeg har lidt
indblik i den slags sager (det får jeg i hvert fald min løn for), men du er
selvfølgelig velkommen til at være uenig med mig.

(Jeg ved fx at de danske dagligvare butikker både i fortiden og nutiden
primært var/er danskejede (nu af Dansk Supermarked og COOP) og altså ikke
multinationale....)

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-02-04 13:50

Uheldigvis faldt Bjarke Christensen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Du er en meget kritisk mand, Claus.

Nej, men jeg synes, at det er *helt* *ude* af *proportion* at
sammenligne en lille købmand, som skal købe sine varer hos eksempelvis
Dagrofa og grøntorvet med Dansk Supermarked, som har en årlig
omsætning på 45 milliarder!

*En gang til 45 milliarder!*

> Jeg gav mit bud på hvad der er ved at ske. Jeg tror faktisk jeg har
> lidt indblik i den slags sager (det får jeg i hvert fald min løn
> for), men du er selvfølgelig velkommen til at være uenig med mig.

Hvordan kan du så påstå sådan noget sludder?

Du er vel klar over, at der hvor der er penge at tjene, der er de
store selskaber også?
Hvorfor tror du, at der er så få bådudstyrs butikker?
Hvorfor tror du at de lukker?
Hvorfor er der ingen, som åbner nye?

Det forstår jeg altså ikke, hvis der er så mange penge at tjene, som I
påstår.

> (Jeg ved fx at de danske dagligvare butikker både i fortiden og
> nutiden primært var/er danskejede (nu af Dansk Supermarked og COOP)
> og altså ikke multinationale....)

Dansk Supermarked er ejet af AP. Møller.

Aldi er et multinationalt selskab med butikker over hele jorden og er
et af de største daglivarerselskaber med fælles, koordineret indkøb.

COOP er et selskab, som først i de senere år har givet overskud.
Eksempelvis omsatte Fakta i 2002 for næsten 6,5 milliarder.....
overskudet var ca. kr. 11 millioner!!

Da Fakta i 12 år har givet underskud, er det ikke svært at forestille
sig, at dette sølle overskud er frembragt ved hjælp af
regnskabsmanipulation.

Når COOP med en årsomsætning på 42 milliarder ikke kan fremlægge
ordentlige resultater, hvordan skal den lille købmand med en omsætning
på mellem 1-3 millioner kunne hamle op med dem?

Kan du ikke selv se, at det er en *ufattelig* dårlig sammenligning?

Sluttelig kan jeg stadig ikke forstå, hvordan du kan sammenligne
marineudstyr med dagligvarer?

Bortset fra efterspørgslen, så er der andre og tungtvejende faktorer.
F.eks. er gennemsnitstiden, som det tager at ekspedierer en bådkunde
*meget* lang. Folk skal for de meste have en grundig vejledning, når
de køber maling, sikkerhedsudstyr og navnlig elektronik. Det kræver
bl.a. udgifter til personale..

Prøv selv at lægge mærke til, hvor lang tid det ofter tager, når man
er i en af de større butikker, som har et stort vareudbud.

Det er ikke som i Fakta, hvor det kun tager 5 minutter...

F.eks har lynetten mere personale end der er i de fleste Fakta og
Netto butikker, til trods for, at disse har en omsætning og et
kundeantal, der er *mangefold* større...

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-02-04 19:58

øhh AP Møller er dansker

Øhh Dagrofa? udstysrbutikkerne køber jo hos fx Watski, der er for dem hvad
Dagrofa er for købmænd.

Øhh du mener det er en dårlig sammenligning. For to indlæg siden sagde du at
udstysrbutikkerne ikke kan tjene penge, Nu angiver du at COOP ikke kan tjene
penge og bruger det som belæg for at det er en dårlig sammenligning....

Øhhh i gamle dage var ekspeditionstiden også lang hos købmændene, da der kun
kom få kunder.

Øhh du mener at Faktas regnskab er manipulation. Måske du skulle overveje at
uddybe dette og hjælpe deres revisorer med at komme på ret kurs.

Claus, jeg opgiver. Nogle gange er du som et barn man ikke kan nå ....

Faktisk er Lynetten er af de få butikker jeg kender der prøver at bryde med
den dårlige cirkel og gør det bedre. Jeg kører tit til lynetten (=40 min
hver vej) og køber meget af mit udstyr. Hvis du tror at alle marine shops er
som (/så gode som) Lynetten, så ved jeg godt hvorfor du ikke fatter hvad jeg
skriver.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-03-04 10:39

Uheldigvis faldt Bjarke Christensen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> øhh AP Møller er dansker

Er det med vilje, du spiller dum?

> Øhh Dagrofa? udstysrbutikkerne køber jo hos fx Watski, der er for
dem
> hvad Dagrofa er for købmænd.

Spiller du dum igen?

> [...]
> sagde du at udstysrbutikkerne ikke kan tjene penge, Nu angiver du at
> COOP ikke kan tjene penge og bruger det som belæg for at det er en

Ja, du fatter da ikke meget. Jeg prøver at anskueligegøre for dig,
hvorfor du ikke kan sammenligne de små købmænd med de store kæder.

> Øhhh i gamle dage var ekspeditionstiden også lang hos købmændene, da
> der kun kom få kunder.

Nu sammenligner du igen dagligvarer med avanceret marineudstyr!!!

(jeg må sgu ryste på hovedet, og du som påstår at være veluddannet!)

Hvad har gamle dage at gøre med moderne udstyrbutikker. Er det *endnu*
et forsøg på at forplumre debatten, fordi du mangler argumenter?

> Øhh du mener at Faktas regnskab er manipulation. Måske du skulle
> overveje at uddybe dette og hjælpe deres revisorer med at komme på
> ret kurs.

Efetr tolv års konstant underskud, så skal der ikke megen fantasi til
at forstille sig, at et overskud på sølle 11 millioner ud af en
omsætning på 6,5 milliarder er konstrueret. Du følger vel med i
samfundet og er klar over det pres, aktionærerne har lagt på COOP

Kan du mon selv finde ud af at gange og dividere på disse to tal og
sætte dem i forhold til hinanden?!?!

> Claus, jeg opgiver. Nogle gange er du som et barn man ikke kan nå

Ja, bare du opgiver med dine latterlige analogier. Hvis du vidste,
hvad du talte om, så ville du også vide, hvordan det står til i visse
dele af detailbranchen.

Men dine tåbelige analogier viser med al ønskelig tydelighed, at det
gør du ikke. Sluttelig er det nemt at se på dine udtalelser, at du
tilsyneladende aldrig har drevet virksomhed, så du aner ikke meget om
indjening og tilhørende omkostninger...

> [...]
> tror at alle marine shops er som (/så gode som) Lynetten, så ved jeg
> godt hvorfor du ikke fatter hvad jeg skriver.

Alle velassorterede butikker gør, ellers kan de ikke eksisterer.
Naturligvis taler jeg ikke om iskiosken i Ishøj havn, som har en
enkelt bøtte maling og fire gamle sjækler...

Men du mener naturligvis også, at Lise og Claus er millionærer og
tjener kassen på den forretning...

Så køb du den, den har efter sigende være til salg i mange år...

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-03-04 19:34

Hej Claus,

Vi er uenige og det nytter ikke at diskutere videre.

Der er dog en ting jeg ved bedre end dig i relation til nedenstående:
Jeg driver en virksomhed med 145 medarbejdere og omsatte sidste år for 123
mio kroner. - og vel at mærke med overskud. Det giver mig et vist indblik i
"indtjening og omkostninger"

Fortsat god dag.

Fra : Henning

Dato : 06-03-04 18:09

Der er vist diskuteret lidt for meget under dette emne.

Jeg har fundet noget der bør vises

** Fra www.netbaad.com ********************

Tyster lader

Specifikationer:
Kære kunde

Produktet kan for tiden ikke leveres, idet den danske importør, Kjøller, har
meddelt os, at produktet er i restordre for os frem til november. Det vil
sige, at imens alle andre butikker kan få det leveret, må vi ikke købe det.

Dette skyldes, at vi ikke vil overholde Kjøllers vejledende priser.

Dette er fra Kjøllers side en praksis, der er i klar strid med dansk
lovgivning og imod såvel forbrugerens som markedets interesser.

- PULS-automatlader
- Ladekarakteristik: IoUoU
- Skånsom puls-ladning
- Lader batterier op fra 9 Volt
- Tåler kortslutning og polvending
- Inkl. 2 mtr. kabel
- RF ophængsplade

Bemærk: Tystor 1210 er de seneste år faldet betydeligt i pris.

Jeg har tidligere henvist til Kjøllers i denne nyhedsgruppe. Det vil jeg
ikke gøre mere.

Måske skulle Kjøllers hav en kopi!!

mvh

Henning Andersen

Fra : Egon Stich

Dato : 01-03-04 13:20

> [...]
> begynder at handle de dyre ting på nettet? Enten drejer de små
> udstyrsbutikker nøglen om, eller også bliver alle de andre ting meget

Jeg tror faktisk, at med udbredelsen af nethandelen vil diverse brancher
blive nød til at genopdage begrebet "Konkurrence", og droppe deres ulovlige
prisaftaler.
Ligeledes må vore levebrødspolitikere vågne op, og gennemføre den
momsudligning indenfor EU som de igennem mere end 20 år har brugt for at
lokke danskerne til at stamme for.

MVH
Egon

Fra : Heino Strauss

Dato : 28-02-04 10:33

Hej

Jeg har selv haft store besparelser ved at handle i USA via nettet, og selv
om porto og told/moms herhjemme pålægges har jeg alligevel sparet 15-20 %

det kan da nævnes at en downrigger i dk på tilbud koster det samme som 2 i
usa.

Fra : Thomas

Dato : 28-02-04 11:13

Er der nogen af jer der har nogle adresser på gode web-shops i udlandet
(EU/USA)?

ThomasT

Fra : Egon Stich

Dato : 28-02-04 11:06

> [...]

> at se at der trods alt se SÅ mange penge at spare. ¨
>
> Blot til orientering - men måske savner vi også en debat om prisniveauet i

Der er jo ingen tvivl om, at man skal købe i england eller tyskland.
Exempel:
4 pers redningsflåde i danmark: omkring 15.000,.-
Samme i england: omkring 6000,.- plus forsendelse.

Hørte i radioen i dag, at forbrugerstyrelsen gerne hjælper een i tilfælde af
problemer med garantier osv.
Der er oprettet fælles EU system for disse tilflæde.
Har dog aldrig selv haft problemer med net.-handel.
Derimod sparet en grov hoben penge.

MVH
Egon

Fra : Heino Strauss

Dato : 28-02-04 12:25

her er et udmærket sted i USA, dér har jeg aldrig haft problemer hverken med
betalingen eller vare modtaget

http://www.pyacht.net/

Fra : 7C

Dato : 28-02-04 12:50

Kan det svarrer sig at købe udenbords bådmotor på denne måde? Jeg står og
skal bruge en 60hk 4-takter til maj.

Evt. links til ovenstående.

Vh.
Søren C.

Fra : Ukendt

Dato : 29-02-04 10:37

....uden at lede mere end 5 minutter:

Mercury ELPT 50 HK

I dk (Ketner listepris) 60.400,-
i uk (http://www.dale-sailing.co.uk/outboard.asp) 4740£ = 52.700

8000 kroner i besparelse - og jeg er sikker på at det kan lade sig gøre at
finde billigere tilbud andre steder i Europa - hvor de også vil sende til
DK.

Anders

Fra : Ukendt

Dato : 29-02-04 10:53

....så ledte jeg lige i 5 minutter mere:

http://www.siegel-boote.de/angebot/motoren/mercury/mercury.htm

Mercury F50 ELPT 5555 euro = 41.400

....næsten 20.000 billigere end Ketners listepris!

eller

Mercury F 60 ELPT 6000 Euro = 44.700 DKK

Ketner TILBUDSPRIS = 57.000 DKK (vejledende 70.500...)

Denne forhandler ligger ved Köln - det tager vel en 7-8 timer fra Kbh. i bil
eller hvad? Så hvis man ikke kan få den til at sende den, er det stadig en
kanonforretning at køre ned og hente den.

Hvad angår garantien er jeg sikker på at Mercury ville få en sag på halsen
fra EU hvis de nægtede at give EU-garanti på en vare - fordi den var købt i
et andet EU-land. Det er for for h... lige det, der var meningen med EU: At
vi ville få et åbent, indre marked med fri bevægelighed for varer og
tjenesteydelser.

Anders

Anders

Anders

Fra : PKJ

Dato : 29-02-04 11:26

Anders Lassen wrote:
> [...]
>
> Mercury F50 ELPT 5555 euro = 41.400
>
> ...næsten 20.000 billigere end Ketners listepris!

Så ledte jeg 6 min på ebay usa og fandt en ny motor på auktion her på linken

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=26430&item=2463083763

BUY NOW Price 4.500 USD = ca 27.000 DKK

Buddene har endnu ikke nået startprisen og er oppe på 2800 USD

/PKJ

Fra : 7C

Dato : 29-02-04 12:03

Tak for svarret!!!

Vh.
Søren

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-02-04 23:11

Uheldigvis faldt Anders Lassen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Blot til orientering - men måske savner vi også en debat om
> prisniveauet i DK?

Så længe markedet er så begrænset, så er der ikke meget at gøre.

Er den mon nogen, som har tænkt på, hvorfor eksempelvis Harald Nyborg
og Biltema o.a. ikke udvider deres bådustyrssortiment betragteligt?

Netop fordi, det er ret begrænset hvad der sælges i vores lille land
af bådudstyr!

Der er ikke *tilnærmelsesvis* de penge i det, som mange her i gruppen
tilsyneladende tror.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-02-04 23:28

Nej, men så er det vel også OK, at det overtages af Internettet. Så har
"forretningerne" jo hele Europa som deres marked. Så kan vi klare os med
Internettet, 4-5 rigtige butikker hvor vi kan komme og søge råd/mærke på
varen og så en "proviant" i hver havn, der lige har det "almindeligheder" vi
bruger i det daglige.

Fra : EA 2730

Dato : 29-02-04 02:47

Claus Tersgov er ikke kolgere og skrev i en nyhedsmeddelelse:

> [...]
> og Biltema o.a. ikke udvider deres bådustyrssortiment betragteligt?
>
> Netop fordi, det er ret begrænset hvad der sælges i vores lille land

NEJ! De får ikke lov, på grund af deres prispolitik, at købe bådeudstyr
en gros.

> Der er ikke *tilnærmelsesvis* de penge i det, som mange her i gruppen
> tilsyneladende tror.

Der er masser af penge i bådeudstyr, hvis priserne var lidt rimeligere
ville vi ikke hjemmefuske så meget, men købe lidt mere.

--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 29-02-04 10:18

Herligt med lidt debat...!

Jeg er meget enig med flere af kommentarerne ovenfor: Det kommer til at
blive en udfordring for forhandlerne at få organiseret sig på en anden måde.
Fx med "showrooms" på nogle af de store havne, hvor man kan se og prøve
varerne - mens transaktion/leverence kan ske over nettet direkte fra et
europæisk centrallager i Tyskland.

Jeg holder stadig på at det fordyrende mellemled ligger i
importør/grossistleddet. Hvis det var muligt for forhandleren at handle
direkte med fx. Garmin - via et "Dell-system" med just-in-time leverance af
bestilte varer så skulle I se hvordan priserne kunne rasle ned - UDEN at det
ville gå ud over forhandlernes avancer!

Meen - det er her som i mange andre områder, der er "angrebet" af
Internettet: Man tør ikke kannibalisere på sin egen forretning og læner sig
derfor tilbage og lader andre gøre det.

Skal vi lave den prissammenligningsside eller hvad?

Anders
Helsingør

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-02-04 12:14

Uheldigvis faldt EA 2730 over tastaturet og skrev derved følgende:

> NEJ! De får ikke lov, på grund af deres prispolitik, at købe
> bådeudstyr en gros.

Det er noget sludder. Jeg kan købe alt det udstyr jeg vil engros, og
sælge til de priser, jeg selv vil. Eneste undtagelse er maling og
kemi, hvor de to store firmaer sidder på markedet, fordi de selv står
for distributionen 100%

Det er ikke tilfældet med alle de andre ting, hvor der er masser af
uafhængige grossister og distributører.

> Der er masser af penge i bådeudstyr, hvis priserne var lidt
rimeligere
> ville vi ikke hjemmefuske så meget, men købe lidt mere.

Det er en *brøkdel*, som hjemmefusker...

Desuden er der ikke den store sammenhæng mellem hjemmefuskeri og
priser. Det, man selv kan hjemmefuske, er alligevel så begrænset, at
det ikke er værd at tale om.

Claus

Fra : Lars Helboe

Dato : 29-02-04 22:05

Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
>Det er noget sludder. Jeg kan købe alt det udstyr jeg vil engros, og
> sælge til de priser, jeg selv vil<

Det lyder meget interessant Claus....
Det kan vi andre nemlig ikke.
Jeg oplever gang på gang, at producenter er låst til grossisterne. De nægter
at handle direkte, da de selvfølgelig godt ved, at jeg ikke behøver en
avance på 100%
Det er i virkeligheden i grossistledene at den store avance ligger.

Den lille bådudstyrsforretning som har åbent året rundt skal jo nødvendigvis
være dyrere. Vi skal jo kunne købe en fender d. 1. december selv om vi først
skal bruge den d. 1. maj.
Så bliver sådan en forretning jo dyrere når den skal have sådan et lager
hele året.

Jeg forstår ikke din harme over, at folk søger det billigste sted at handle.
Når jeg skal handle dagligvarer, så køber jeg også først alt jeg kan få i
Fakta eller Netto.
Derefter går turen til Kvickly. Det er hundedyrt, men jeg kan få alt.
Sådan er det vel også med bådudstyrsforretninger!

Et lille eksempel:
En lille rustfri sjækkel som koster kr. 68 i en bådudstyrsforretning.
Den lille fyr kan jeg sælge for kr. 24 incl. moms. Jeg har en avance på
100%, men er nødt til at købe den af producenten gennem en stråmand. Man vil
ikke handle med mig da bådudstyrsbutikkerne så bliver utilfredse.
Er det ikke meget rimeligt at man kan vælge om man vil købe uden service
over nettet - eller om man vil købe i en dyr butik med udsøgt service og
vejledning?

Lars Helboe
--
www.uller-matic.dk

Fra : Svend Brandt Jensen

Dato : 29-02-04 22:25

> [...]
> Den lille fyr kan jeg sælge for kr. 24 incl. moms. Jeg har en avance
> på 100%, men er nødt til at købe den af producenten gennem en

Jeg syntes vi skal have lidt orden i tallene.....

Du kan ikke have en avance på 100% ....???!!!!

Hvis du køber en vare til kr. 50,00 netto excl. moms og sælger den til mig
for kr. 100,00 excl. moms (kr. 125,00 inkl. moms) har du haft en avance på
50% - spørg din revisor hvis du ikke tror mig ;))

At du lægger 100% ovenpå nettoprisen eller ganger med 2 er sagen
uvedkommende - taler du om avance er formlen
((salgspris-købpris)*100)/salgspris

/Svend

Fra : Lars Helboe

Dato : 29-02-04 23:42

"Svend Brandt Jensen" <brandt@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
>Jeg syntes vi skal have lidt orden i tallene.....<

Det er ok Svend....
Det er sent - og søndag.....

Men lad det nu ikke flytte fokus fra, at der er nogle led der tjener mange
(nemme) penge.

Lars Helboe
--
www.uller-matic.dk

Fra : EA 2730

Dato : 02-03-04 03:43

Svend Brandt Jensen skrev i en nyhedsmeddelelse:

> At du lægger 100% ovenpå nettoprisen eller ganger med 2 er sagen
> uvedkommende - taler du om avance er formlen
> ((salgspris-købpris)*100)/salgspris
>
> Hej Svend

Hvad betyder ordet "avance" og i forhold til hvad.???
Skal du ikke hen og have en lille snak med din revisor.

Hvad er så forskellen på netto- og bruttoavance.???

--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen

Fra : Svend Brandt Jensen

Dato : 02-03-04 20:24

> Hvad betyder ordet "avance" og i forhold til hvad.???
> Skal du ikke hen og have en lille snak med din revisor.
>
> Hvad er så forskellen på netto- og bruttoavance.???

Hej

Din brutto avance er den forskel der er mellem salgspris og indkøbspris.
Salgspris kr. 100,00 og den kostede netto kr. 80,00 = bruttoavance kr. 20,00
= dækningsbidrag 1 = bruttoavance på 20%.

Din netto avance er når du tager alle omkostninger og lægger til
nettoprisen. Det kunne jo være en fragtomkostning eller en
ekspeditionsomkostning og så kunne regnestykket jo se således ud:
Salgspris kr. 100,00 og den kostede kr. 80,00 netto + fragtomkostning kr.
7,00 = fortjeneste kr. 13,00 = dækningsbidrag 2 = avance 13%

Bruttoavance er forskellen mellem kostpris og salgspris.

Nettoavance er forskellen mellem salgspris og de faktiske omkostninger der
er forbundet med købet, handling m.m.
(det kan være fragt, lageromkostning, lønninger m.m.)

Håber du forstår det bedre nu - og jeg behøves ikke en snak med min revisor
:))

/Svend

Fra : EA 2730

Dato : 03-03-04 01:22

Fra : Svend Brandt Jensen

Dato : 03-03-04 18:01

Det må du hellere forklare mig.....

/Svend

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-03-04 10:50

Uheldigvis faldt Lars Helboe over tastaturet og skrev derved følgende:

> Jeg forstår ikke din harme over, at folk søger det billigste sted at
> handle. Når jeg skal handle dagligvarer, så køber jeg også først alt

Jeg er ikke spor harm over, at folk handler andre steder, Det jeg er
harm over er de fjolser, som klager over priserne, *uden* at sætte
tingene i perspektiv og spørge sig selv, *hvorfor* priserne er høje.

Det vidner om om tantebrok og en frygtelig uvidenhed!

> [...]
> på 100%, men er nødt til at købe den af producenten gennem en
> stråmand. Man vil ikke handle med mig da bådudstyrsbutikkerne så

Hvis du skal have et lager på 3-4 millioner, så kan du ikke sælge den
sjækkel til disse penge, hvis du også skal betale dit personale og
selv leve af det.

Når du beskylder producenten for ikke at ville handle med dig, så er
det også passende at oplys, hvilken forretning du har...

> Er det ikke meget rimeligt at man kan vælge om man vil købe uden
> service over nettet - eller om man vil købe i en dyr butik med
udsøgt
> service og vejledning?

Jo, absolut. Jeg har heller aldrig påstået andet. Men samtidig skal
man jo også lige gøre sig klart, at de små specialbutikker *ikke*
klarerer sige bedre af, at miste omsætning! Altså bliver de endnu
dyrere..

Jeg bliver blot irriteret i de meget ensidige argumenter. At sige, at
en motor er dyrere i USA end i danmark, *uden * at reflektere over
årsagen, det er ret ubrugeligt.

Det svarer til, at jeg konkludere, at der er mere is på Grønland end i
Grønsund, at der er mere sol i Spanien end på Bornholm, og at det er
varmere i Bogota end i Brøndby...

Totalt latterlige udsagn, som ikke kan brugers til noget som helst....

Claus

Fra : Lars Helboe

Dato : 01-03-04 16:46

> Hvis du skal have et lager på 3-4 millioner, så kan du ikke sælge den
> sjækkel til disse penge, hvis du også skal betale dit personale og
> selv leve af det.

Jamen, det har du da helt ret Claus...... Ellers skal jeg i hvert fald sælge
rigtig mange

Men det har bare ikke så meget med det at gøre!
Det har heller ikke noget med momsnummer (CVR nr.) at gøre.

Jeg kan ikke handle hos hvem jeg vil - og sælge videre til de priser jeg
vil!
Det undrer mig meget hvis du kan gøre det!

Det har ikke noget at gøre med hvor meget man aftager pr. handel. Men det
handler om at "man" ikke tør handle med andre end de kæder man har låst sig
til.

Jeg vil rigtig gerne høre om hvordan du kan gøre det.

Lars Helboe
--
www.uller-matic.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-03-04 14:25

> [...]

> Men det har bare ikke så meget med det at gøre!
> Det har heller ikke noget med momsnummer (CVR nr.) at gøre.

Nåh, du kan da ikke fortænke producenter og grossister i, at de ikke
vil handle med private. Det er jo det, man har udstyrsbutikkerne til.

> Jeg kan ikke handle hos hvem jeg vil - og sælge videre til de priser
> jeg vil!

Hvilke grossister nægter at handle med dig?

Hvis du ikke driver en desideret butik med focus på bådudstyr er det
måske grunden. Jeg kan da sagtens forstå, at visse leverandører ikke
ønsker at se deres produkter i diverse andre sammenhænge, iskiosker og
lignende.

Claus

Fra : EA 2730

Dato : 03-03-04 01:45

Claus Tersgov skrev i en nyhedsmeddelelse og lærde lidt igen:

> [...]
> måske grunden. Jeg kan da sagtens forstå, at visse leverandører ikke
> ønsker at se deres produkter i diverse andre sammenhænge, iskiosker og

Konkurrenceloven forbyder selvstændigt erhvervsdrivende at aftale fælles
priser og "vilkår".

Er man en grossist, må man ikke, af konkurrencehensyn, undlade at handle
med andre momsregistrerede, når bare der købes en gros.

http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2002/0053929.htm

--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-03-04 03:58

> [...]

> Er man en grossist, må man ikke, af konkurrencehensyn, undlade at
> handle med andre momsregistrerede, når bare der købes en gros.

Nej, men de kan snildt kamuflere deres modvilje til at stille en række
krav til forhandleren. Det er der mange mærkevarerproducenter som gør.

Prøv eksempelvis at få lov til at forhandle Metabo værktøj i en
discountforretning. Det kan man godt glemme alt om.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-03-04 04:42

Uheldigvis faldt EA 2730 over tastaturet og skrev derved følgende:

> Claus Tersgov skrev i en nyhedsmeddelelse og lærde lidt igen:

*ROTFL*

> [...]
> Er man en grossist, må man ikke, af konkurrencehensyn, undlade at
> handle med andre momsregistrerede, når bare der købes en gros.

Hvorfor svarer du altid på noget helt andet end det, man debatterer?

Jeg nævner intet om priser eller vilkår, men om forretningens branche.
Det er fuldt lovligt for en producent og dennes grossist at nægte at
levere til en butik, hvis denne handler i en helt anden branche og
derfor ikke lever op til producentens krav.

Læs nu hvad jeg skriver een gang til. Jeg skriver netop "andre
sammenhænge, iskiosker og lignende"

Hvad er det helt præcist i ovenstående udsagn, du ikke forstår?

Man kan eksempelvis ikke fortænke Helly Hansen, Viking eller Garmin i,
at de ikke ønsker at se deres produkter i en havnegrillbar, hvor der
står en syttenårig tøs og serverer pølser!

Det er fint, at du vil belære mig, men læs og forstå det, du
kommentere, inden du linker til uvedkommende lovsamlinger....

Der står intet i konkurrenceloven om, at en producent eller dennes
grossist ikke må stille rimelige krav til forhandleren og dens
personale samt deres uddannelse eller erfaring. Når Helly Hansen's
redningsveste skal sælges, er det ikke et urimeligt krav, at det sker
i en butik, hvor der er personale, som er i stand til at rådgive dig
på betryggende vis.

Jeg formoder også, at du er bekendt med B&O sagen?

At der så måske er nogle leverandører som misbruger deres position er
en anden snak. De kan snildt kamuflere deres modvilje til at stille en
række krav til forhandleren. Det er der mange mærkevarerproducenter
som gør. Prøv eksempelvis at få lov til at forhandle Metabo værktøj i
en
discountforretning. Det kan man godt glemme alt om, selv om det ganske
givet er ulovligt.

Claus

Fra : EA 2730

Dato : 03-03-04 15:00

Claus Tersgov skrev i en
nyhedsmeddelelse:c23k19$481$1@news.cybercity.dk...

>Man kan eksempelvis ikke fortænke Helly Hansen, Viking eller Garmin i,
>at de ikke ønsker at se deres produkter i en havnegrillbar, hvor der
>står en syttenårig tøs og serverer pølser!

Du er simpelthen tom i hoved!

Sådan noget kan man ikke læse sig til på nettet.

Når du læser noget på nettet, så skal du analyserer det med :

Din sunde fornuft.
Din logiske sans.
Din lange livsrefaring.

Hvis du har nogle af dem.

Hvis jeg har en havnegrillbar, og finder det attraktivt at udvide med,
at sælge Helly Hansen sejlertøj, Viking redningsudstyr og Garmin GPS
udstyr, så kan de ikke nægte at handle med mig, på lige vilkår med andre
forhandlere.
--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen

Fødevarekontrollen kan gøre deres indsigelser, hvis der er nogle.

Men hvis jeg kun vil købe et sæt tøj, en redningsflåde og en GPS, så har
du ret, for så køber jeg heller ikke en gros.

Og hvis du nu læser B&O sagen igen, så vil du opdage, at B&O stiller
specielle krav til deres forhandler og opfylder de kravene så er der
heller ingen problemer.

Jeg købte mit første B&O anlæg i 1972 hos en B&O forhandler, som var
soldat sammen med min svigerfar under anden verdenskrig, så jeg har
kendt til B&O i over 30 år og ved derfor at:

En B&O forhandler, skal kunne give service på _alt_ B&O udstyr, det vil
sige, at de skal have gennemgået specielle forhandlerkurser, hos B&O og
hver gang der kommer nyt fra B&O så betyder det nye kurser.

En B&O forhandler, skal have et teknisk værksted, hvor deres medarbejder
skal have været på B&O kurser også her gælder det også, nye modeller nye
kurser.

En B&O forhandler, skal overfor B&O kunne dokumenterer, at han driver en
sund forretning, med en sund økonomi.

B&O gider ikke se konkurser blandt deres forhandler.

Det er alt sammen krav, som du ikke ser hos hverken Helly Hansen, Viking
eller Garmin, selv om det bliver solgt af en syttenårig tøs, fra en
pølsebar.

Viking og Garmin kræver, at deres udstyr kun serviceeers på deres egne
væksteder, det er forskellen.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-03-04 15:40

Uheldigvis faldt EA 2730 over tastaturet og skrev derved følgende:

> Du er simpelthen tom i hoved!

Nej, jeg er tom hovedet!
(den daske språg majet svør)

> [...]

Og hvis du nu læser B&O sagen igen, så vil du opdage, at B&O stiller
specielle krav til deres forhandler og opfylder de kravene så er der

Er du ikke bare lidt selvmodsigende?

B&O må gerne stille krav til deres forhandlere, men det må andre
producenter ikke?

Sikke noget ævl...
(og du behøver da ikke at poste det flere gange, det bliver det ikke
meget bedre af)

Claus

Fra : EA 2730

Dato : 03-03-04 23:25

Claus Tersgov skrev i en nyhedsmeddelelse:

> Og hvis du nu læser B&O sagen igen, så vil du opdage, at B&O stiller
> specielle krav til deres forhandler og opfylder de kravene så er der
> heller ingen problemer.

Så fortæl mig hvad der står i den sag.

Giv mig et link.

> Er du ikke bare lidt selvmodsigende?

Nej! tværdigmod det er bare dig, der stadig ikke kan forstå det.

Det ramler rundt inde i dit hoved og det kan ikke find et sted, at sætte
sig fast.

> B&O må gerne stille krav til deres forhandlere, men det må andre
> producenter ikke?

Der er meget stor forskel på en B&O forhandler og en
bådeudstyrsforretning.

> Sikke noget ævl...

Du kan stadig ikke forstået det.

Hvordan er det lige med Mercedes, BMW, Volvo, ja jeg kunne blive ved,
men du må gerne selv tænke, det udvikler de små grå.

> (og du behøver da ikke at poste det flere gange, det bliver det ikke
> meget bedre af)

Det skal jeg gerne undlade(det var en smutter) men chancen for at du
fangede den, var jo til stede.

Nu er du godt nok lidt på spanden, nu kan du nemlig ikke finde
løsningerne på nettet længere.

--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-03-04 23:47

> Så fortæl mig hvad der står i den sag.
> Giv mig et link.

Du kommenterer altså dit eget udsagn, så du har vel selv et link?

Claus

Fra : EA 2730

Dato : 03-03-04 15:06

> [...]

Sådan noget kan man ikke læse sig til på nettet.

Når du læser noget på nettet, så skal du analyserer det med :

Din lange livserfaring.

[...]

skal have været på B&O kurser også her gælder det , nye modeller nye

Fra : Carsten Holck

Dato : 04-03-04 01:35

EA 2730 wrote:
> [...]
> fra en pølsebar.
>
> Viking og Garmin kræver, at deres udstyr kun serviceeers på deres egne

Og grunden til at B&O kan gøre det, er at de gør det for alle, hvis de havde
f.ex aftale med netto om at sælge efter andre regler _så ville det ikke have
været lovligt.

/carsten

Fra : EA 2730

Dato : 04-03-04 03:12

Carsten Holck skrev i en nyhedsmeddelelse:

> [...]
havde
> f.ex aftale med netto om at sælge efter andre regler _så ville det

Helt enig, Claus kan bare ikke forstå det.

--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen

Fra : EA 2730

Dato : 03-03-04 15:12

> [...]
> derfor ikke lever op til producentens krav.
>
> Læs nu hvad jeg skriver een gang til. Jeg skriver netop "andre

Det er under alle omstændighedder "handels"vilkårne det kommer an på.

--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen

Fra : EA 2730

Dato : 02-03-04 03:33

Lars Helboe skrev i en nyhedsmeddelelse:

> [...]

Man vil
> ikke handle med mig da bådudstyrsbutikkerne så bliver utilfredse.

Hvis producenten sælger til andre bådudstyrsforretninger, kan han ikke
nægte, at sælge til dig, under forudsætning af, at du er
momsregistreret, hvad jeg tror, at du er.

Jeg syntes du skal rette henvendelse til din advokat og lade ham tage
affære.

Kommer der et anker der er mindre, min båd er "kun" 22"

--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen

Fra : Egon Stich

Dato : 01-03-04 13:26

> sælge til de priser, jeg selv vil. Eneste undtagelse er maling og
> kemi, hvor de to store firmaer sidder på markedet, fordi de selv står
> for distributionen 100%

Undskyld, men det er næppe helt sandt.
Eller, du har måske et momsnummer? Et sådant kan jo lette vejen
betragteligt.

MVH
Egon

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-03-04 14:19

Uheldigvis faldt Egon Stich over tastaturet og skrev derved følgende:

> Undskyld, men det er næppe helt sandt.
> Eller, du har måske et momsnummer? Et sådant kan jo lette vejen
> betragteligt.

Taler vi ikke bådudstyrsforretninger?

Man må da formode, at en hvilken som helst udstyrsforretning er
behørligt registreret. Der er grossister nok på tilbehørsmarkedet at
handle med, undtagelsen er stort set kun maling, som er et helt andet
kapitel...

Claus

Fra : Egon Stich

Dato : 02-03-04 16:12

> Taler vi ikke bådudstyrsforretninger?

Jo, claus.
Men, det forekom mig, at du påstod at du kunne købe uhindret hos
grosisterne. Derfor spørgsmålet om momsnummeret.
MVH
Egon.
(Som nu har bundet tastaturet op under loftet, så det nu er "snublefrit"
:_))

Fra : Bent Frederiksen

Dato : 29-02-04 13:19

Anders Lassen wrote:
> [...]
> tankevækkende, at se at der trods alt se SÅ mange penge at spare. ¨
>
> Blot til orientering - men måske savner vi også en debat om

Ja det med priser er noget underligt noget.Her for 4 år siden var jeg ved at
undersøge hvad en ny 200 hk Volvo penta med drev kostede ca 190.000 kr.I usa
kostede samme motor ca 100.000 men de måtte ikke eksportere den for
Volvo.Volvo har bagefter sat deres priser lidt ned og sagt at de prissætter
efter hvad de mener markedet kan bære, i de forskellige verdensdele. Det er
DYRT at være DANSK.
Mvh Bent

---

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-02-04 14:06

Uheldigvis faldt Bent Frederiksen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> [...]
ned
> og sagt at de prissætter efter hvad de mener markedet kan bære, i de
De første 25.000 er jo momsen.

Endelig er der større omkostninger ved at holde en forretning kørende
med personale, lagerudgifter til reservedele, lønninger, brændstof,
miljøafgifter, registreringsafgift på firmabiler osv. osv. osv!

Alle disse faktorer er væsentlig dyrere end i USA, og det eneste sted
at hente pengene hjem er hos forbrugeren...

Men hvorfor er I alle så fokuserede på disse latterlige priser????!!!

Prøv dog at se tingene i et større perspektiv!

I USA får man sgu ikke løn under udannelse, der er ikke gratis skoler,
universiteter, læger og hospitaler, billige teaterbilletter,
bistandshjælp og hvad ved jeg.

>Det er DYRT at være DANSK.

Så flyt dog til USA, hvis du er så ensidig fokuseret på varepriser!

I synes fuldstændig at glemme, *HVORFOR* USA er så meget billigere end
danmark!

Claus

Fra : Henning

Dato : 29-02-04 16:32

Hej

Tja- den branhce er også ved at blive "ødelagt" som så mange andre er blevet
de sidste år.

Når jeg henvender mig til den lokale bådtilbehørsbutik forespørger på en
pris på f.eks. en Garmin gpsmap 60C
slår han op i det store fine katalog og finder prisen : 5499,00 kr.
Efter søgning på nettet finder jeg en pris på under 4000,00 kr, endda ved en
dansk online-shop.
Det gør mig naturligves mistænkelig over butikkerns priser generelt, og så
går den vilde jagt på internettet for at finde en endnu bedre pris.
Her mener jeg lokale butik burde oppe sig lidt. De kunne sansynligvis sælge
10 til 4000,00 i stedet for en enkelt til normal pris.
Samtidig med at der er store chancer for at jeg vil kommer igen.

Så vidt jeg ved, er der stadig flere grossister på området. Spørgsmålet om
det ikke er et af problemerne.
Istedet kunne den enkelte butik være medlem af kæden "Nautik Danmark" eller
noget i den retning.

Jeg mener ikke at der er plads til at butikkerne konkurrerer indbyrdes her i
Danmark, men de kan samlet
konkurrerer mod udenlandske butikker.

Med venlig hilsen

Henning Andersen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-02-04 18:42

Uheldigvis faldt Henning over tastaturet og skrev derved følgende:

> [...]

> slår han op i det store fine katalog og finder prisen : 5499,00 kr.
> Efter søgning på nettet finder jeg en pris på under 4000,00 kr,

Hvorfor tror du, at den er billigere?

Han har ingen personale, som kan vejlede og rådgive dig!
Han er sandsynligvis ikke lagerførende i samme omfang som din
udstyrsbutik!
Hans vareudvalg er stærkt begrænset i forhold til en marinebutik!
Hans indkøbspriser er bedre, fordi han han udskyde sine indkøb!
Han skal ikke forrente et stort varelager!
Han får som oftest sin betaling forud!
Hans husleje er sikkert billigere!
Han har ingen udgifter til smart butiksinventar!
Han har ingen tab som følge af butikstyverier!
Han kan profitmaksimere sit vareudbud!
Hans varer er sandsynligvis parallelimporteret
Der er ganske givet flere faktorer...

> [...]
> pris.
> Samtidig med at der er store chancer for at jeg vil kommer igen.

Hvis han ikke kan tjene nok på sine varer, har han alligevel ingen
glæde af, at du kommer igen.

Det er altså ret begrænset hvad der sælges af GPS'er i danmark.
Har du et link til den onlineshop?

Claus

Fra : Henning

Dato : 29-02-04 19:05

http://www.netbaad.com/

Fra : co

Dato : 01-03-04 00:00

Jeg vil blande mig lidt i denne tråd

Har lige selv købt en del til min båd, bla to raymarine instrumenter til kr.
9.400,- som mjeg længe overvejede at hente hjem
fra usa til 5.800,-, men endte med at købe dem hos netbaad.com for kr.
6.700,- en besparelse på kr. 2.700,- som jeg nu
kan nyde i min sparsomme fritid !

Jeg finder også prisniveaut på maritime dele i overkanten her i landet, og
hvorfor skulle man ikke spare hvad spares kan,
og lade markedet stille og roligt inderette sig efter forbrugerne, som det
er sket med dagligvare netto, fakta bilka med mere.
eller T-Hansen m.f. inden for autodele, hvor nu flere og flere bilmærker nu
nedsætter deres reservedel priser af selv samme
årsag, pointen med dette er at det forbrugeren der bestemmer prisnivauet,
det er forbrugeren der har valgt at handle i Netto
fremfor hos Købmand Hansen.

Det er selvfølgelig syndt for Købmand Hansen, men man kan ikke stoppe
udviklingen, højst forsinke den, og hvis ikke der skal
være plads til udvikling levede vi alle jo stadig i middelalderen.

Og efterhånden som verden bliver mindre og mindre i form af internettet, er
jeg vis på vi kun har set starten på hvad der bliver
handlet online, det sidste jeg har hørt er en markant stigning i net handler
herhjemme, hvilket er positiv tildens i et land som
danmark med kort afstand til alt, hvor postordre har rigtig har slået an,
med undtagelse af halvtredsernes dalle valle.

Det er da foruroligende at se de meget tykke flotte udstyrskataloger der
bliver delt gratis ud fra forskellige distributører, være
så påfaldende ens i priserne, det får da en til at tænke på om der ikke
skulle være indgået prisaftaler !

Det er da osgå påfaldende at se at produkter i katalogerne ofte kan findes
meget billigere hos ekempelvis Biltema, Harald Nyborg
som jo også har deres omksotninger til lager, markedsførring med mere !

Man måtte jo formode at hvis udstyrsforretninger var dem der afsatte mest,
burde det også være til et fornuftigt prisniveau, og at
udstyrsforetnings lager er basseret på hvad de kan sælge !

Så den eneste måde vi får billigere priser er ved at handle billigst, om det
så er i england eller usa er ligegyldigt, for på sigt vil det
få de danske distributører til at nedsætte priserne, hvis deres
markedsandele trues.

Og sidst men ikke mindst kan jeg ikke se der går noget af nogen for at
importere vare fra et andet land, de penge jeg spare på at handle
eksempelvis i england, usa med mere, bruger jeg jo blot på andre ting, så
summa summarum får statskassen alligvel sin moms, afgifter og andre
skjulten skatter mange gange ind.

Men hvem har lyst til at betale for meget for noget som helst !!

claus olsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-03-04 11:16

Uheldigvis faldt co over tastaturet og skrev derved følgende:

> [...]
> udviklingen, højst forsinke den, og hvis ikke der skal
> være plads til udvikling levede vi alle jo stadig i middelalderen.

Jo, det kan man da. Det er da forbrugeren selv, som svigter købmand
Hansen ved ikke at handle hos ham. Altså er det en bevidst valg. Det
er ikke de store kæder, som lukker købmand Hansen, det er alle de
kunder, som vælger at handle andet steds!

> [...]
slået
> an, med undtagelse af halvtredsernes dalle valle.

Men netop i et marked, som er så begrænset som marineudstyr, så
betyder det jo blot, at alt det udstyr, som ikke kan sælges over
nettet, bliver dyrere i de små butikker, fordi de mister omsætning...

> [...]
> findes meget billigere hos ekempelvis Biltema, Harald Nyborg
> som jo også har deres omksotninger til lager, markedsførring med

Næh, det er ikke spor påfaldende, hvis du tænker dig bare en lille
smule om!

For det første har disse firmaer mange tusinde varenumre fordelt over
næsten alle brancher. De kan sælge bådudstyr billigere, fordi de også
tjener penge på kummefrysere, boremaskine, discountvarer, havemøbler,
spotvarer, hunde- og kattefoder samt tusinde andre ting. Dernæst er
det store velfinansierede kæder med en magtfuld indkøbsafdeling, som
er i stand til at presse priserne, fordi de handler ind globalt!

Sluttelig er *størstedelen* af deres varesortiment baseret på hurtigt
omsættelige produkter

Det er *ikke* specialbutikker med et bredt sortiment. Hvorfor tror du,
at HN og Biltemas bådtilbehør er så stærkt begrænset? Mon ikke, det
er fordi omsætningshastigheden er for lav set i forhold til lager- og
logistikomkostninger?

Mon ikke, de ville udvidde sortimentet, hvis der virkelig var penge at
tjene????

> Man måtte jo formode at hvis udstyrsforretninger var dem der afsatte
> mest, burde det også være til et fornuftigt prisniveau, og at
> udstyrsforetnings lager er basseret på hvad de kan sælge !

En seriøs marinebutik er *tvunget* til at være lagerførende i de
stumper, som kun sælges sporadisk. Bådfolket er meget konservative, og
de skal ikke gå forgæves ret mange gange, før man finder et andet
sted.

Den slags lager er hundedyrt...

> [...]
> om det så er i england eller usa er ligegyldigt, for på sigt vil det
> få de danske distributører til at nedsætte priserne, hvis deres

Nej, det vil betyde at specialbutikkerne uddør og at du skal bestille
en sjækkel og syv meter skødetov en uge, før du skal bruge det.
Samtidig bliver leveringsomkostningerne større, fordi ingen længere
har råd til at være lagerførende..

> [...]
> ting, så summa summarum får statskassen alligvel sin moms, afgifter
> og andre skjulten skatter mange gange ind.

Jo, omsætningen går fra de små specialbutikker på et i forvejen meget
begrænset marked.

Giv mig blot et eneste eksempel på en branche eller en butik, som har
fået det bedre af at miste omsætning!!

Det er bestemt ikke noget, der gavner butikkerne...

Claus

Fra : EA 2730

Dato : 02-03-04 04:12

Henning skrev i en nyhedsmeddelelse:

> http://www.netbaad.com/

Er ikke den billigeste.

På bådmessen købte jeg en Magellan Meridian GPS til 1.999,-
Prisen er den samme, men her fik jeg PC-kabel med.
Det var billigere.
--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen

Fra : Tage Danielsen

Dato : 02-03-04 17:18

> Er ikke den billigeste.
>
> På bådmessen købte jeg en Magellan Meridian GPS til 1.999,-
> Prisen er den samme, men her fik jeg PC-kabel med.
> Det var billiger

Hos Olav Hansen Bådudstyr kan du få den nævnte Magellan Meridian GPS *MED*
Svirvelbeslag, PC-kabel og batterier for 1.995,-

http://www.olav-hansen.dk/magellan_sportrak.htm

T. Danielsen

Fra : EA 2730

Dato : 03-03-04 02:31

Tage Danielsen skrev i en nyhedsmeddelelse:

> Hos Olav Hansen Bådudstyr kan du få den nævnte Magellan Meridian GPS
*MED*
> Svirvelbeslag, PC-kabel og batterier for 1.995,-

Der er tale om model "SporTrak" med kun den halve hukommelse.

Men lad os ikke skændes om den, jeg er glad for min Magellan "Meridian"
GPS.

http://www.magellangps.com/assets/datasheets/Meridian_GPS_Y.pdf

Med 2MB hukommelse og 3D verdenskort med hoved-og motorveje m.m.
--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen

Fra : Carsten Holck

Dato : 01-03-04 00:26

Claus Tersgov wrote:

> Hvorfor tror du, at den er billigere?
>
> Han har ingen personale, som kan vejlede og rådgive dig!
Til gængæld er han nødt til at svare på alle spørgsmål skriftligt, hvis han
ikke gør det så handler kunderne der ikke se (2)

> Han er sandsynligvis ikke lagerførende i samme omfang som din
> udstyrsbutik!
Se nedenfor (1)

> Hans vareudvalg er stærkt begrænset i forhold til en marinebutik!
Hvilket gør ham til en mindre kunde hos producenten - derved mindre mulighed
for at opnå gode indkøbspriser

> Hans indkøbspriser er bedre, fordi han han udskyde sine indkøb!
(1)Tværtimod, han er nødt til at købe når kunderne vil have varene, og kan
derfor ikke samle sine indkøb for at opnå kvantumsrabatter

> Han skal ikke forrente et stort varelager!
Det er der mange hårde hvidevarerbutikker der heller ikke har, de sidste
gange jeg har købt noget sådant kom varene dagen efter direkte fra
producentens distributionslager

> Han får som oftest sin betaling forud!
Ikke i danmark, han må først kræve betaling når han leverer

> Hans husleje er sikkert billigere!
> Han har ingen udgifter til smart butiksinventar!
Det kender jeg heller ikke ret mange "små"

> Han har ingen tab som følge af butikstyverier!
Tilgængæld skal han give 14 dages returret, da det er fjernhandel, bemærk
"retur" ikke "reklamations" _ret_

> Han kan profitmaksimere sit vareudbud!
Det vil jeg da håbe at alle butikker gør

> Hans varer er sandsynligvis parallelimporteret

> Der er ganske givet flere faktorer...

Og husk så at den eneste bestemmende faktor for en salgspris er hvad
kunderne vil betale, indkøbsprisen kan kun bruges til at afgøre om det kan
betale sig at sælge eller man skal sige nej til forretningen, Altså hvis man
ved lidt om økonomi

> Hvis han ikke kan tjene nok på sine varer, har han alligevel ingen
> glæde af, at du kommer igen.

(2) Og husk så på at nethandel er ekstremt "troløst" hvis ikke man får en
god service kommer kunderne absolut ikke igen, og hvis de får en dårlig
service "snakker de sammen" og skriver tonsvis af "smæde" indlæg diverse
steder, noget ret mange netkunder er følsomme overfor

Og lad så være med at pive - "det er det de unge vil ha' ", du kan ikke
stoppe udviklingen, og hvis du forsøger - så vil du opdage at det bliver
udviklingen der stopper dig.

Til sammenligning kan jeg sige at der i vores landsby (på ca 500 indbyggere)
ligger to dagligvarebutikker der lever i bedste velgående - selvom der er
mindre end 20 km til Bilka/obs/føtex/... de har nemlig forstået at tilpasse
sig til deres kunder og den markedssituation der er. Så det kan sagtens lade
sig gøre

/carsten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-03-04 11:38

Uheldigvis faldt Carsten Holck over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Til gængæld er han nødt til at svare på alle spørgsmål skriftligt,
> hvis han ikke gør det så handler kunderne der ikke se (2)

Hvad tror du, at han svarer? Mon han kender sine varer lige så godt,
som sælgeren i en specialbutik?
Standar svaret bliver: Se i manualen!

> Hvilket gør ham til en mindre kunde hos producenten - derved mindre
> mulighed for at opnå gode indkøbspriser

Nej, han kan netop selv udvælge de produkter, han tjener mest på.
Resten er han fuldstændig ligeglad med.

> Ikke i danmark, han må først kræve betaling når han leverer

Det er noget sludder og noget vrøvl. De fleste netbutikker arbejder
med dankort betaling, og netop i forbindelse med nethandel, så er
dankort den *eneste* sikre form for betaling, fordi du er sikker på at
kunne få dine penge tilbage, hvis du ikke får din vare!

Bemærk, at forbrugerstyrelsen direkte *opfordrer* folk til at betale
med dankort ved handel over nettet!

> Tilgængæld skal han give 14 dages returret, da det er fjernhandel,
> bemærk "retur" ikke "reklamations" _ret_

Ja, det er da osse en fin sammenligning!

> Det vil jeg da håbe at alle butikker gør

Nej, det kan den seriøse marinebutik ikke. Han er tvunget til at have
de varer, som ikke sælges særlig ofte, eller som ikke har den store
fortjeneste. Det skal netbutikken ikke. Han konkurerer udelukkende på
pris og ikke på service.

> [...]
> kunderne vil betale, indkøbsprisen kan kun bruges til at afgøre om
> det kan betale sig at sælge eller man skal sige nej til

Man prissætter ikke ud fra, hvad kunderne *vil* betale, man prissætter
ud fra sine omkostninger og ønskede fortjening!

> Altså hvis man ved lidt om økonomi

Hvis du fastholder ovenstående udsagn, så ved du ikke meget om
økonomi!

> Og lad så være med at pive - "det er det de unge vil ha' ", du kan
> ikke stoppe udviklingen, og hvis du forsøger - så vil du opdage at
> det bliver udviklingen der stopper dig.

Du fatter tilsyneladende ikke en brik. Det er *ikke* mig, der piver.
Jeg prøver blot at anskuligegøre over for dem der piver, hvorfor
varene er dyrere i danmark end i udlandet. Disse argumenter er ret så
ensidige..

Og det bliver ikke spor bedre, hvis man svigter sin lokale marineshop
og handler i udlandet. Det betyder blot, at han må lukke, fordi
markedet er så begrænset, som det er.

Så når "udviklingen" lukker jeres lokale marinebutik, så husk, at det
er jer selv, som bidrager til udviklingen!

> [...]
> nemlig forstået at tilpasse sig til deres kunder og den
> markedssituation der er. Så det kan sagtens lade sig gøre

Hold da kæft!!!!

Endnu een som sammenligner *dagligvaremarkedet* som har en omsætning
på over 900 milliarder kroner med et marked, som henvender sig til
under 40.000 kunder fordelt over hele landet!

Jeg bøjer og bukker mig i støvet, den enorme indsigt i økonomi kan jeg
slet ikke hamle op med!!

Claus

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 01-03-04 15:27

> Jeg bøjer og bukker mig i støvet, den enorme indsigt i økonomi kan jeg
> slet ikke hamle op med!!
>
> Claus

Hej Claus!

Jeg ved godt det ikke har en skid med tråden at gøre, og det er også kun for
at stille min nysgerrig hed - men hvad laver du når du ikke lige skriver i
nyhedsgrupper (som du jo gør en del....)?

Du skal ikke føle dig forpligtet til at svare - men det kan jo sommetider
sætte tingene lidt i relief.

Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-03-04 14:16

Uheldigvis faldt Martin Rise Christensen over tastaturet og skrev
derved følgende:

> [...]
> lige skriver i nyhedsgrupper (som du jo gør en del....)?
>
> Du skal ikke føle dig forpligtet til at svare - men det kan jo

Hvilken relevans har beskæftigelse og uddannelse i forhold til de
udsagn, man fremsætter?

Det må da være dem, der er focus på, og ikke personen bag...

Claus

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 02-03-04 21:45

> [...]
> udsagn, man fremsætter?
>
> Det må da være dem, der er focus på, og ikke personen bag...

At hvis du er udannet svagstrøms ingeniør, med speciale i
skibskonstruktioner - ja så ved du nok en del om det. Hvis du er udannet
cand.merc med speciale i afsætning. Så ved du nok igen meget om afsætning.
Det kan være med til at danne et billede af hvilken kvalitet kilden har. Vi
kan alle surfe rundt på f. eks, internettet og så vidergive informationer vi
finder der - og hvis man er god til at fomulerer sig få det til at lyde
rigtig godt. Men en af de vigtigste ting i behandlingen af data funder på
det store grumme internet er: Kildekritik. Som en del af min kildekritik,
kunne jeg godt tænke mig at vide hvorfra du har al din viden. Det var såmen
det hele. Og som jeg skrev - så var det kun for at stille min nysgerrighed -
og for at kunne vide hvor seriøst jeg skal tage dine udsagn som kilde. Men
bevares - hvis du ikke vil fortælle os det - så fred være med det.

Mvh,

Martin Rise Christensen
Lærerstuderende, og tidligere IT-konsulent.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-03-04 22:21

> [...]

> nysgerrighed - og for at kunne vide hvor seriøst jeg skal tage dine
> udsagn som kilde. Men bevares - hvis du ikke vil fortælle os det -

Det er da fuldkommern uinteressant hvem personen er. Det handler jo
ikke om, hvem der siger hvad, men *hvad* der bliver sagt eller
skrevet.

Du kan nemt forholde dig til det skrevne, men du kan ikke forholde dig
til en person, du alligevel ikke kender.

Det er da kun folk, som ikke har styr på argumenterne, som ynder at
slå hinanden oven i hovedet med titler!

"Kvaliten" på kilden er da helt og aldels ligegyldig, det er kvaliten
af udsagnet, der gælder. Og kan man ikke afgøre det, uden at kende og
bedømme kilden, så er det egentlig også ligegyldigt, fordi du så har
flyttet focus på emnet til focus på personen.

Min viden stammer fra mange sider, hovedsaglig egen erfaring erhvervet
gennem forskelligt arbejde i forskellige lande, to forskellige
uddannelser samt ca. tyve års selvstændig virksomheddrift. Læg dertil
et hoved, hvor der er mere lys i lampen end gennemsnittet samt nogle
hænder, der er skruet godt på!

Sluttelig kan man jo så spørge, hvis du ikke kan afgøre, om mine
udsagn er seriøse, uden at kende kilden eller hele dens
levnedsbeskrivelse, er du så selv udrustet til at vurdere kvaliten af
de fremsatte udsagn

Claus

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 02-03-04 22:37

> [...]
> bedømme kilden, så er det egentlig også ligegyldigt, fordi du så har
> flyttet focus på emnet til focus på personen.

Dvs. et postulat fra midten af Anders And bladet er ligeså godt som et
postulat fra Ingenøren, omkring elektriske kredsløb? For kvaliteten af
kilden er ligegyldig?

> [...]
> udsagn er seriøse, uden at kende kilden eller hele dens
> levnedsbeskrivelse, er du så selv udrustet til at vurdere kvaliten af

Det sidste afsnit forstår jeg ikke helt - men pyt være med det. Det skal
åbenbart være et mysterie hvem du er, for os som ikke lige kommer jævnligt i
Lynetten.

Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-03-04 23:09

> [...]

et
> postulat fra Ingenøren, omkring elektriske kredsløb? For kvaliteten

Hvis du alligevel ikke er i stand til at kende forskel på disse to
postulater, hvilken nytte har du så af at kende kilden?!

Hvordan er du sikker på, ingeniøren ikke postulerer noget fra et
Anders And blad, når du tilsyneladende ikke er i stand til at se
forskel?

> Det sidste afsnit forstår jeg ikke helt - men pyt være med det. Det
> skal åbenbart være et mysterie hvem du er, for os som ikke lige
> kommer jævnligt i Lynetten.

Hvis du ikke *selv* er i stand til at vurdere kvaliten, betydningen
og/eller relevansen i et udsagn, hvilken glæde har du så af at kende
kilden? Tror du blindt på folks kasketter?

Er du ikke i stand til at tænke og resonere selvstændigt, uden at se,
hvilken kasket folk har på? (du underskriver dig endda som
lærerstuderende)

Hvorfor er du så fokuseret på personen bag?

Mine personlige data, fammiliebilleder og lignende stereotype,
ligegyldige/hjernelamme hjemmesider får du alligevel aldrig at se fra
min hånd. Jeg har ikke det mindste behov for at udstille mig selv

Min levnedsbeskrivelse og personlige data er i newssammenhænge
fuldstændigt ligegyldigt. Nyhedsgrupperne er et tilbud, ikke et påbud.
Er man uenig i det, der bliver sagt eller påstået, så kan man tage til
genmæle, det er jo det, der er hele meningen med et debatforum.

Claus

Fra : Torben Bach

Dato : 02-03-04 23:19

> [...]
> Er man uenig i det, der bliver sagt eller påstået, så kan man tage til
> genmæle, det er jo det, der er hele meningen med et debatforum.

Snip snap snude, klip, klip - fut, fut til et eller andet sted? - er denne
gruppe ikke til følgende - altså ikke for at være politibetjent her i
gruppen for slet ikke at tale om "ignoranter" og dette ords betydning:

1. Gruppenavn:
dk.fritid.sejlads

2. Beskrivelse:
Fritidssejlads

3. Fundats:
Formålet med denne gruppe er diskussion af emner med relation
til al fritidssejlads, herunder sejlads for sejl, motor, eller
muskelkraft. Eksempler på relevante emner er:

* Båd design
* Bådebygning og -vedligeholdelse
* Turforslag og turbeskrivelser
* Kapsejlads
* Navigation
* Bådudstyr

Annoncering af stævner og arrangementer er velkomment.
Private køb/salg-annoncer og kommerciel annoncering er ikke
tilladt.

4. Begrundelse:
Sejlads er en udbredt fritidsbeskæftigelse i Danmark, og der
er behov for en dansksproget gruppe til diskussion af emner,
der primært retter sig mod sejlads i danske og omkring liggende
farvande.

5. Moderering:
Nej

Med venlig hilsen
Torben
Nykøbing Sj.

Fra : @rsten

Dato : 03-03-04 12:19

Claus Tersgov wrote:
> [...]

> kunne få dine penge tilbage, hvis du ikke får din vare!
>
> Bemærk, at forbrugerstyrelsen direkte *opfordrer* folk til at betale

Præcis, og reglerne for træk ved brug af dankort er bl.a.

fremgår af http://www.betaling.dk/dankort/spoerg.htm#nr7

****
Forretningen må først trække beløbet, når varen afsendes/leveres. Det vil
sige, at hvis der er leveringstid på varen, trækkes beløbet først, når varen
afsendes/leveres til dig.
*****

--
/carsten

Kasket fremvises på forlangende

Fra : EA 2730

Dato : 02-03-04 03:55

Henning skrev i en nyhedsmeddelelse:

> Jeg mener ikke at der er plads til at butikkerne konkurrerer indbyrdes
her i
> Danmark, men de kan samlet
> konkurrerer mod udenlandske butikker.

Så lad bare de udenlandske komme.

Det får nok ikke indflydelse på priserne, for i Danmark kan man "tåle"
lidt højere priser.

--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen

Fra : Egon Stich

Dato : 02-03-04 16:23

Jeg har lige med postet modtaget et tysk bådkatalog.
Det er sandeligt "sjovt" at bladre i.
1 liter hempel: 138,- kr..!!
Redningsflåder: besparelse gennemsnitlig: 7000,- kr..!!
Nogen der taler om ågeravancer?
En anden sjov ting:
Vindinstrumenter. Disse sælges i tyskland inclusive giver.
I danmark har forhandler/grosserer tilsyneladende "fjernet" giveren, idet de
danske priser i forbløffende grad ser ud til at være prisen for instrument
PLUS extra giver. Vi betaler altså for giveren 2 gange..!!
For mig at se: Regelret svindel..!!

Så altså: grib tastaturet.Køb udenlandsk. Om så danske forhandlere går ned;
hvad så?
Hvis tilstrækkeligt mange af de danske svindlere går ned, med alt hvad dette
nu indebærer, kan vi måske opnå at blive et nordtysk amt.
Med deraf følgende ordnede forhold for forbrugere. Altså UDEN prisaftaler.

MVH
Egon.

Fra : PKJ

Dato : 02-03-04 17:30

Også store prisforskelle i Danmark mellem de enkelte bådshop's
Eksempel for 2½ l International TRILUX (En af de få godkendte)

Marintec.de (Tysk shop) pris 680 DKK
Båd-Motor Fåborg pris 898 DKK
Sønderborg Marine pris 1175 DKK

Jeg skal bruge 4 ds a 2½ ltr. så turen over grænsen giver et mig
"benzintilskud" på 1.980 DKK som jeg ihvertfald
får et acceptabelt overskud af.

/PKJ

Fra : Leon \(4220\)

Dato : 02-03-04 23:10

<snip>
> [...]
> danske priser i forbløffende grad ser ud til at være prisen for instrument
> PLUS extra giver. Vi betaler altså for giveren 2 gange..!!

Det har jeg faktisk set et par gange :-/

Jeg købte et Navman Multi i England, det blev listet:

1: Instrument (alene) 1000,-
2: Giver (alene) 400,-
3: Instrument m/giver 1050,-

faktisk så brugte forhandleren producentens nummer så det var ret tydeligt.
I DK ser man sjældent at de listes sådan, men faktisk så har næsten alle
producenter sådanne pakker, men det er forhandleren i DK der løber med
pengene.
Jeg hører nok til den type der er temmelig ligeglad med service/hot line og
manualler på dansk mm., har man et spørgsmål så kan producenten altid svarer
på dette.
For mig er prisen alt afgørende, næsten da.... for hvis besparelsen er
minimal med udlandskøb, så tager jeg billigste pris i DK og tager den med
til den lokale forhandler. Og hvis han ikke kan komme i nærheden af den pris
(vare+fragt) så køber jeg hos den billigste.
Shit hits the fan: Den billigste forhandler lukker fordi han er dum, useriøs
og andet ubehagligt, så hænger importøren eller producenten på garantien.
Det har jeg faktisk også prøvet og det er pisse besværligt og tager noget
tid.

Jeg kan da godt se hvad Claus mener med at det er kunden der svigter de
store udstyrsforhandlere. Der er da intet nyt i at det koster spidsen at
have et vare lager og de penge skal ind på den ene eller anden måde.
Men at en stor forhandler er bedre til at give råd/info om elektronik køber
jeg ikke, der skal man hos special forhandlere (radar/radio folket).
Selv de store kæder (Tempo, M-Ø mm.) har ikke dyre Webasto varmer,
GPS/plotter eller radar hjemme, jeg fik feks mit fyr direkte fra Webasto
Danmark.
Men generelt så er prisen jo kun vejledende, jeg tror faktisk aldrig jeg har
købe for over 500,- uden at få bare en smule rabat.
Men det er næsten generalt at alle hobby og fritidsting koster.

Mvh
Leon
Ps: rart med en go' debat flere af dem

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-03-04 23:22

Uheldigvis faldt Leon (4220) over tastaturet og skrev derved følgende:

> Jeg hører nok til den type der er temmelig ligeglad med service/hot
> line og manualler på dansk mm., har man et spørgsmål så kan

Der var et argument, som jeg havde overset. Der er et EU direktiv som
siger, at alt konsumelektronik og apparater skal leveres med en
brugsanvisning på nationalsproget (eller et meget tæt beslægtiget
sprog)

Det er jo også med til at fordyre varen, fordi det er unægteligt
billigere at producere en manual på et sprog, der læses af 1/3 af
verden set i forhold til et sprog, der kun læses af små fem
millioner. At mange så blæser det en lang march, er en helt anden
historie.

*[udsagns kvalitetsattest til M. Rise]*

Dette ved jeg, fordi jeg i mange år har haft en sidebeskæftigelse med
at oversætte og producere engelske manualer til diverse
elektronik/hi-fi udstyr. (er pt i gang med een på den anden skærm)

Claus
--
Uden kasket til M.R's store fortrydelse..

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 02-03-04 23:37

> [...]
> at oversætte og producere engelske manualer til diverse
> elektronik/hi-fi udstyr. (er pt i gang med een på den anden skærm)

Takker

> Claus
> --
> Uden kasket til M.R's store fortrydelse..

Hey - jeg har hele tiden sagt jeg bare var nysgerrig - jeg overlever nok, at
jeg ikke kender mere til dig. Men tak for omtanken.

Mvh,

Martin (K)Rise
--
Efter Claus'es mening et fjols.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-03-04 00:40

Uheldigvis faldt Martin Rise Christensen over tastaturet og skrev
derved følgende:

>Martin (K)Rise
>--
>Efter Claus'es mening et fjols.

Nu er du jo kun lærerstuderende, så du får lige en lille lektion

Ejefalds S - også kaldet genitiv:

Ord og navne som ender på s, x og z skal man kun tilføje apostrof.

Dette glemmer mange, men ligefrem at tilføje et "e" til genitiv, det
er da helt galt!

Den korrekte grammatik er således: Efter Claus' mening et fjols.

Claus

Nåh, ja, kilden:
Folkeskolen..................!!!!

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 03-03-04 09:47

Dette ved jeg, fordi jeg i mange år har haft en sidebeskæftigelse med
> at oversætte og producere engelske manualer til diverse
> elektronik/hi-fi udstyr. (er pt i gang med een på den anden skærm)

Håber den er bedre end gennemsnittet. Det er da noget elendigt
oversætter-makværk de fleste sender med. Men det er nok billigt.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-04 20:25

Jammmen...jeg føler mig helt stolt.... 83 indlæg i denne tråd. Nogle
ganske vist mere OT end andre...men alt i alt en fin høst!

Jeg konstaterer på debatten (til min glæde) at vi danskere har taget
internettet og dets muligheder til os. At mange allerede i dag handler
internationalt og på den måde endelig får lidt valuta for vores
EU-medlemskab: Det indre markeds betydning for prisdannelsen. "Enfin!"

Jeg konstaterer også, at der åbenbart ikke er nogle bådudstyrsforhandlere,
der læser denne gruppe... ellers ville de forhåbenlig have reageret og
kommenteret. Værst for dem - det kaldes "at være ude af trit med sine
kunder" og plejer at ende galt.

Endelig synes jeg at kunne uddrage, at de fleste egentlig har fuld
forståelse for forhandlerleddet - men at man mistænker grossistleddet for i
fællesskab at holde priserne kunstigt oppe på et for højt niveau.

Jeg vil til sidst overveje om jeg - sammen med jer - vil starte en
"link-side" med adresser til gode, troværdige internetbutikker i forskellige
lande. På den måde kan det være, at vi får flere med på bølgen. Mit håb er,
at forhandlerne "vågner op" og gør noget ved prisniveauet (sturkturelt)
inden store dele af deres business er væk. For det ville jo være trist ikke
at have sin "nærbutik" til alt det, man lige står og mangler en dag solen
skinner og man vil ordne båden.

Anders
Helsingør

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-03-04 19:43

Glimrende opsummering.

Hvis der er nogle der gider lave arbejdet, så vil jeg gerne hoste det
(gratis) under www.maximalt.dk. (jeg har bare ikke tid til at være
"redaktør" for meget mere indhold end jeg allerede har påtaget mig ...)

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 05-03-04 08:40

> Hvis der er nogle der gider lave arbejdet, så vil jeg gerne hoste det
> (gratis) under www.maximalt.dk. (jeg har bare ikke tid til at være
> "redaktør" for meget mere indhold end jeg allerede har påtaget mig ...)

Den hjemmeside er god for andre end maxisejlere. Ligesom Wayfarer-klubbens
hjemmeside.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Alvin A. Bang

Dato : 06-03-04 11:41

"Anders Lassen" skrev i en meddelelse .
> [...]
> Jeg vil til sidst overveje om jeg - sammen med jer - vil starte en
"link-side" med adresser til gode, troværdige internetbutikker i forskellige

Stolt og stolt......prøv at tænke over hvad det koster dig i skat i form af
tilskud til blodtrykssænkende medicin. Nå spøg til side......prøv at
overveje hvor mange flere indlæg der havde været hvis tonen i de forskellige
indlæg var en smule mere tolerante, emnerelevante og dialogfokuserede i
stedet for ..."nu skal han fandme ha´´´og jeg vil have ret". Dermed ikke
sagt at der ikke skal være plads til lidt af hvert og man ikke skal kunne
skrive sin uforbeholdne mening. Der er dog mange der afholder sig fra at
skrive i gruppen idet de ikke ønsker at få "revet hovedet af" fordi de laver
en stavefejl eller eller ikke overholder alle regler 100%(+) mv. mv..

Dit initativ/ide med en "portal" hvor vi kan samle gode forretninge både E-
og fysiske forretninger er en hamrende god ide. Det er noger der kan gavne
os alle. Måske at Claus Tersgov var manden der ville være tovholder på
projektet. Jeg foreslår ham idet han er ekstremt aktiv i denne NG så måske
der var noget.jeg er ikke i tvivl om at han kan.

MVH

Alvin........der ser frem til nogle gode handler.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-03-04 14:58

Uheldigvis faldt Alvin A. Bang over tastaturet og skrev derved
følgende:

> [...]
> være tovholder på projektet. Jeg foreslår ham idet han er ekstremt
> aktiv i denne NG så måske der var noget.jeg er ikke i tvivl om at

Ellers tak, jeg har rigeligt i mine egne forretninger og andre
projekter.

Claus

Fra : Peter Nørkjær

Dato : 08-03-04 15:42

Efter stormen har lagt sig efter lyser jeg nogle links.

Kan I ikke prøve at komme med lidt LINKS til butikker, både i Danmark, EU og
det store udland - sammen med en beskrivelse af hvorfor den er god/dårlig.

/Peter

Fra : PKJ

Dato : 08-03-04 17:39

Peter Nørkjær wrote:
> [...]
>
> Kan I ikke prøve at komme med lidt LINKS til butikker, både i Danmark, EU
> og det store udland - sammen med en beskrivelse af hvorfor den er

Forklaringen på hvorfor den er god/dårlig kan vi nok ikke hjælpe dig med.
Det spørgsmål må jo besvares
af butiksindehaveren der formodes at stå for butikkens politik.

Gode/eller dårlige erfaringer er det vi andre i NG'en kan bidrage med.
Pt. har jeg absolut ingen dårlige erfaringer med nethandel, selvom jeg har
handlet en del.

Hvorfor bruger du ikke selv at søge links til det du vil købe via Google.
Når du fandt det du søgte ku' du
så spørge i NG om andres erfaringer med netop denne netbutik inden du gik på
indkøb.
Du kunne jo starte med selv at lave lidt af det opsøgende arbejde.

Jeg ser NG'en som et forum hvor enhver der har *VIDEN* bidrager med denne
til de som
i det aktuelle tilfælde mangler konkret *VIDEN*. Næste gang er rollerne
måske byttet om.
Bortset fra Claus Tersgov er der vel ingen som ved alt.

Undskyld Peter, der var ikke for at falde over dig, men du var bare i
nærheden.

/PKJ

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 08-03-04 18:40

Til Peter og PKJ,

Vi kunne jo samle det. Hvis det er RIGTIGE "live" erfaringer (ikke bare
google-søgninger), så samler jeg dem gerne på en web-side.

Jeg kan jo starte selv:

Jeg købte en garmin eTrex venture hos www.topdane.dk. Super betjening;
faktisk fik jeg væsentlige oplysninger over telefonen, som min egen lokale
marine shop (tempo) ikke kunne (eller "gad") give mig. Jeg sparede lidt
over 500 kr og fik bedre service.

/Bjarke

Fra : PKJ

Dato : 08-03-04 20:02

Bjarke Christensen wrote:
> [...]
> marine shop (tempo) ikke kunne (eller "gad") give mig. Jeg sparede lidt

Jeg vil gerne bidrage, men skal vi formidle dem direkte gennem NG ? Jeg
synes det
kunne mere praktisk for redaktøren (læs Bjarke) at vi mailer direkte til
*????*. Det sker jo, omend sjældent at
et indlæg forsvinder.

I forbindelse med at samle disse links mener jeg, at det vil være fint at
samle de "gode" og de
dårlige erfaringer hver for sig, for at lette overblikket. Med denne
opdeling er der selvfølgelig en risiko
for at en "butik" kommer til at figurere både som god og dårlig. Jeg tror
ikke, at alle købere normalt
vil have den samme oplevelse med en og samme butik.

For at sikre en vis fairness overfor butikken er det vel nødvendigt at
anonyme indlæg ikke optages.
Anonyme læs: Web redaktøren skal kende rigtig navn og adr. medens selve
optagelsen for min skyld godt
kunne være under et alias /mærke. Hvis ikke dette, kunne det være
let/oplagt at nedgøre en konkurrent i branchen.
Der er vel også forhandlere der læser NG'er.

Endvidere (for de dårlige butikker som minimum) at indlægget kort skal
begrundes.

Andre bud ??

/PKJ

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 08-03-04 22:20

Hvad med http://www.maximalt.dk/netbutikker.htm ??

Bjarke

Fra : PKJ

Dato : 08-03-04 22:46

Bjarke Christensen wrote:
> Hvad med http://www.maximalt.dk/netbutikker.htm ??
>
> Bjarke
>

> "PKJ" <Poul_XXXkjeldahl@hotmailXXX.com (Remove X)> wrote in message

Du har ikke været længe om at få kreeret denne side. Medmindre du altså er
tyvstartet før jeg sendte mit
indlæg kl 20:02 (Kun 2½ time. I'm really impressed) Og så ser den nydelig
ud.

Eneste indvending jeg har: *Netbutikker* leder tanken hen på alle mulige
netbutikker. Her er det vel primært
de butikker vi som sejlere kan tænkes at gøre brug af.

Men at ryste et bedre *dækkende* navn ud ad ærmet det kan jeg ikke lige
klare på 2 min.

/PKJ

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 08-03-04 23:19

Nej, men det ville da også være urimeligt, når nu jeg fik 2,5 timer til at
lave siden (jeg brugte 30-40 min...)

Jeg sætter det på under baggrund/betingelser, så kan vi lige se om du eller
andre kommer på et bedre navn ...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 08-03-04 23:21

Så er det på siden ....

/Bjarke

Fra : Steffen Skov

Dato : 09-03-04 16:07

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:c2io2h$u9m$1@news.cybercity.dk...
> Hvad med http://www.maximalt.dk/netbutikker.htm ??
>
> Bjarke

Hvad med http://www.maximalt.dk/maritimenetbutikker.htm ? Så kan der da ikke
opstå forvirring!
Hilsen
Steffen
slet X i mailadresse

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 09-03-04 21:30

Bare en væmmelig lang url. Hvad med at holde URL'en kort og skrive det inde
i overskriften ??

/Bjarke

PS: Afventer stadig indhold ....

Fra : PKJ

Dato : 09-03-04 21:59

Bjarke Christensen wrote:
> Bare en væmmelig lang url. Hvad med at holde URL'en kort og skrive det
> inde i overskriften ??

Jeg er helt enig.

> /Bjarke
>
> PS: Afventer stadig indhold ....

Så er det da fordi du ikke har tømt den angivne mailbox. Ankommet ??

/PKJ

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 10-03-04 20:08

Jo, dit indlæg er modtaget. - går straks igang .... <smile>

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 10-03-04 20:30

Så er den klar på www.maximalt.dk/netbutikker.htm

Fra : Henning

Dato : 08-03-04 21:13

Hvis det ønskes kan/vil jeg måske stille web-site tilrådighed.

www.baadting.dk

Den anvendes alligevel ikke til noget.

mvh

Henning Andersen