Hvilken malle har jeg her?
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 27-02-04 20:26

Hej

For første gang i snart to år er min malle kommet så meget ud at jeg
kunne fotografere den. Ifølge forhandleren i sin tid var det en
vildtfanget Peckoltia dværgmalle af en art.

Man kan selvfølgelig ikke se på den om den er vildtfanget, men så godt
som den har gemt sig (nogle gange har jeg slet ikke set den i over tre
måneder) skal det nok passe.

Men om forhandleren har helt styr på hvad han solgte, er jeg ikke sikker
på og Peckoltia er jo i sig selv en stor familie, så er der nogen der
har et bud på en nærmere artsbetegnelse? Den er ca 6 cm og er i øvrigt
ikke vokset imens jeg har haft den, så jeg vil tro at den er fuldvoksen.

http://www.feddersen.dk/images/malle.jpg (100kb)

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : ibber

Dato : 28-02-04 10:08

Det kan ligne en L 135
men kik selv på
http://www.transfish.de/L101-125.htm
der er et hav at vælge imellem

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 29-02-04 10:36

Hej

ibber wrote:
> Det kan ligne en L 135
> men kik selv på
> http://www.transfish.de/L101-125.htm

Tak, men den ligner nu ikke særlig meget. Til gengæld har nogle på
akvariesiden.dk budt på både L129 og L270. Selv synes jeg mest det
ligner L129.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : ibber

Dato : 29-02-04 11:15

Den hedder Hypancistrus spec og ikke Peckoltia
Hvis du syntes det er en Hypancistrus og ikke en Peckoltia
så ok for mig

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 29-02-04 11:53

Hej

ibber wrote:
> Den hedder Hypancistrus spec og ikke Peckoltia

Om den hedder det ene eller det andet er jeg egentlig ligeglad med. Det
gør det bare lettere at finde ud af hvordan den skal behandles i
akvariet.

> Hvis du syntes det er en Hypancistrus og ikke en Peckoltia
> så ok for mig

Nu er det jo ikke mig der skal synes noget om hvilken fisk det er, men
jeg synes det er tæmmelig træls, at fiskeforhandleren bare langer noget
over disken med en påstand om, at det er et eller andet. Så søger man
adskillige aftener på Google og kan ikke finde noget som hedder
Peckoltia og som samtidig ligner den fisk man lige har købt. Så viser
det sig senere, at det sansynligvis er noget helt andet man har købt.

Men det viseer så jo bare igen, at medmindre fiskehandleren er
inkarneret nørd i fisk, så kan man åbenbart glemme alt om at have den
mindste tillid til deres "viden".

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk