scanner igen, igen
Fra : Guffas

Dato : 27-02-04 19:43

Jeg ved dette emne har været oppe flere gange i denne NG, men jeg er nød til
at spørge igen:

Hvikle krav er det man skal stille til en scanner så den ud over
papirbilleder og dokumenter også kan bruges til at scanne negativer, dias og
ikke mindst mikrokort?

på forhånd tak.

erik
DK: fjern "NOSPAM_" fra min emailadr. ved direkte svar
EN: remove "NOSPAM_" from my emailadr. on direct reply

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 28-02-04 11:14

On Fri, 27 Feb 2004 18:42:32 GMT, "Guffas" <unsafe_epv@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>
>Hvikle krav er det man skal stille til en scanner så den ud over
>papirbilleder og dokumenter også kan bruges til at scanne negativer, dias og

Den skal først og fremmest have en opløsning, der er så stor som
mulig. D.v.s. opløsningen skal være _mindst_ 2400 dpi. Derudover skal
den have en diasenhed, d.v.s. en lampe indbygget i låget, så
mikrokortene kan belyses fra oven.

I samme forbindelse kunne jeg iøvrigt godt lide at høre, om nogen
kender noget nærmere til denne her:

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/us/en/sm/WF25a/15179-64195-215155-15202-215155-214599.html

Det er en HP ScanJet 8200C A4 USB 2.0, og med en opløsning på ikke
mindre end 4800 dpi. Den burde altså være rigtig god til formålet. Jeg
har set den hos et tysk firma til 545 € (i den lille udgave uden
automatisk dokumentføder).
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Keld Andersen

Dato : 28-02-04 20:30

"Lars J. Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse
> On Fri, 27 Feb 2004 18:42:32 GMT, "Guffas" <unsafe_epv@get2net.dk>
> wrote:

---klip---
> [...]
> mindre end 4800 dpi. Den burde altså være rigtig god til formålet. Jeg
> har set den hos et tysk firma til 545 ? (i den lille udgave uden
---klip---

Den står til 4.495 kr. incl. Adope Photoshop Elements 2.0, OCR mv. hos
Zitech Computer.

Med venlig hilsen
Keld Andersen

E-mail: keld23(snabel-a)mail.dk
Web: http://home23.inet.tele.dk/keld
Fladså Arkiv: http://fladsaa-arkiv.dk
Slægtshistorisk Forening for Sydsjælland: http://home.tiscali.dk/ssf25

Fra : John Vennervald

Dato : 28-02-04 22:45

Prøv også www.edbpriser.dk

bedste pris på HP Scanjet 8200 : 3.806 + fragt

Mvh
John

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 29-02-04 09:16

On Sat, 28 Feb 2004 22:45:14 +0100, John Vennervald
<John.vennervald@get2net.dk> wrote:

>Prøv også www.edbpriser.dk
>
>bedste pris på HP Scanjet 8200 : 3.806 + fragt

Jo, det kender jeg godt; men jeg var mere ude efter, om nogen kunne
give et bud på, hvor meget bedre den er til at scanne mikrokort -
sammenlignet med de kendte 2400 dpi scannere fra Epson og Canon. Er
springet lige så stort som fra 1200 til 2400? For hvis det er
tilfældet, så nærmer vi os jo noget, som kunne være rigtig sjovt.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Per Agerbæk

Dato : 29-02-04 16:45

Hej

Jeg har en sådan scanner, og her er nogle scanninger jeg har lavet med den.
De er lidt store ca. 3,5MB til 7MB
http://www.agerbaeks.dk/files/85-87.jpg
http://www.agerbaeks.dk/files/97-103.jpg
http://www.agerbaeks.dk/files/104.108.jpg
http://www.agerbaeks.dk/files/110-119.jpg

Billederne er ikke efterbehandlet og kan sagtens tåle en gang "sharpen"
eller "sharpen more".

Da man er nødt til at placere microfichen på selve pladen, giver det et
lille problem med fokusering, da den jo er beregnet til 35mm film, som skal
puttes i en skinne, som så er løftet en smule i forhold til pladen.
Desuden tager det laaaang tid at scanne i 4800x4800, ligesom det kan være
svært at få placeret microfichen korrekt på pladen, så det rigtige udsnit
ligger under gennemlysningen.

Men tag et kig på mine scanninger og vurder selv, om den er prisen værd.

Med venlig hilsen
Per Agerbæk

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 29-02-04 21:48

On Sun, 29 Feb 2004 16:45:14 +0100, "Per Agerbæk"
<pagerbaek@teliamail.dk> wrote:

> [...]
>http://www.agerbaeks.dk/files/110-119.jpg
>
>Billederne er ikke efterbehandlet og kan sagtens tåle en gang "sharpen"

Jeg synes, det er flot!! Efter min mening har vi her en kvalitet, som
for alvor kan konkurrere med www.arkivalieronline.dk.

>Da man er nødt til at placere microfichen på selve pladen, giver det et
>lille problem med fokusering, da den jo er beregnet til 35mm film, som skal
>puttes i en skinne, som så er løftet en smule i forhold til pladen.

Det er interessant. Min Canon fokuserer nemlig på glaspladens
overflade. Den har ellers også en holder, som næsten passer til
microfich; men den bruger jeg kun til placeringen, d.v.s. jeg lægger
mine microfich _under_ holderen.

>Desuden tager det laaaang tid at scanne i 4800x4800, ligesom det kan være
>svært at få placeret microfichen korrekt på pladen, så det rigtige udsnit
>ligger under gennemlysningen.

Kunne begge problemer ikke klares ved at lave en ramme af pap i
passende tykkelse?

>Men tag et kig på mine scanninger og vurder selv, om den er prisen værd.

Det synes jeg bestemt - men endnu vigtigere er måske, at Canon og
Epson nu formentlig bliver tvunget til at følge trop, så alle tre om
få måneder er oppe i denne opløsning. Man kan jo evt. også sammenligne
med prisen for en ny microfiche-læser - så ved jeg da godt, hvad jeg
vil vælge
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-02-04 22:23

Sun, 29 Feb 2004 21:47:56 +0100, skrev Lars J. Helbo:

>Jeg synes, det er flot!! Efter min mening har vi her en kvalitet, som
>for alvor kan konkurrere med www.arkivalieronline.dk.

Hæ, hæ, D E T er god værkstedshumor )))

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 29-02-04 23:21

On Sun, 29 Feb 2004 22:23:04 +0100, Kurt Hansen
<kurt@FJERNDETTEtowle.dk> wrote:

>Hæ, hæ, D E T er god værkstedshumor )))

Nå ja

Men det var sådan set alvorligt ment. Hvis du ser på de ting som jeg
selv eller Arne Feldborg har scannet fra mikrokort og lagt på nettet,
så kan vi måske mene, at det er udmærket; men alt efter temperament og
udgangspunkt, så vil man stadigvæk i det mindste kunne _diskutere_, om
www.arkivalieronline.dk (med den større opløsning) er at foretrække
frem for vores gråtoner. Vi kan have vores mening, men andre kan være
uenige heri.

Men når jeg ser Per Agerbæks scanninger i 4800 dpi, så mener jeg ikke
der her vil være plads til uenighed. www.arkivalieronline.dk bruger
godt nok en endnu større opløsning; men det giver jo ingen mening,
fordi de færreste brugere har en 42 tommer skærm.

Af hensyn til dem, der ikke har bredbånd (og derfor måske ikke kan
lide at hente et billede på 30 mb har jeg tilladt mig at klippe et
af dem i stykker og komprimere det. Resultatet kan ses her:

http://www.genealogy.dk/scan/
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Per Agerbæk

Dato : 01-03-04 01:00

Hej Lars Jørgen

Du har åbenbart fjernet dem igen, jeg ville ellers gerne have set det
resultat, du har fået frem.

Med venlig hilsen
Per Agerbæk

P.S. OBS. Mail adressen i det tidligere indlæg er nedlagt! Nu har jeg fået
rettet adressen i outlook express. Til orientering, hvis nogen skulle have
sendt en mail, som jeg jo så aldrig får at se.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 01-03-04 08:36

On Mon, 1 Mar 2004 00:59:46 +0100, "Per Agerbæk" <pagerbaek@dbmail.dk>
wrote:

>Hej Lars Jørgen
>
>Du har åbenbart fjernet dem igen, jeg ville ellers gerne have set det
>resultat, du har fået frem.

Nej, jeg fik den aldrig oprettet, idet jeg fik serverproblemer. Jeg
havde været så optimistisk at sende indlægget først, og selv om jeg
canslede så var det åbenbart ude

Men nu skulle de være der, og adressen var altså:

http://www.genealogy.dk/scan/

Hver side fylder her ca. 270 kb, hvilket er tilnærmelsesvis det samme
som siderne på www.arkivalieronline.dk.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Bent Fleron

Dato : 01-03-04 09:52

Lars J. Helbo wrote:

> Men nu skulle de være der, og adressen var altså:
>
> http://www.genealogy.dk/scan/

Billederne er *ret* gode
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
For den der orker at sende en returmeddelelse

Fra : Arne Feldborg

Dato : 01-03-04 01:03

Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev Sun, 29 Feb 2004 21:47:56 +0100

>Det synes jeg bestemt - men endnu vigtigere er måske, at Canon og
>Epson nu formentlig bliver tvunget til at følge trop, så alle tre om
>få måneder er oppe i denne opløsning.

Ikke at jeg er uenig i dine betragtninger - men Epsom har da været på
markedet med en 4800x4800 i et stykke tid.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Ejvind Vestergaard

Dato : 01-03-04 03:00

Se:
http://www.epson.com/cgi-bin/Store/consumer/consDetail.jsp?BV_UseBVCookie=yes&oid=40524123

Mvh,
Ejvind Vestergaard

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-03-04 10:38

> [...]

>overflade. Den har ellers også en holder, som næsten passer til
>microfich; men den bruger jeg kun til placeringen, d.v.s. jeg lægger

Jeg købte min Epson 2450 kort efter at den var kommet på markedet. Da
jeg havde problemer med at den medleverede skabelon ikke passede helt
til et mikrofilmkort, gjode jeg flere forsøg med papskabeloner og også
at lægge filmen direkte på glaspladen. Jeg havde meget svært ved at
ramme en optimal fokusering og henvendte mig derfor til Epson Danmark
for at få oplyst hvor fokusplanet ligger på sådan en scanner.

Jeg fik - gennem sekretæren - blot det "svar" at det kunne man ikke
oplyse. Jeg protesterede og forlangte en begrundelse herfor og fik den
svar tilbage, at Epsons amatørscannere er bygget til at scanne dias og
fotonegativer - ikke mikrofilmkort, hvorfor man ikke følte sig
forpligte til at yde support på et sådant spørgsmål.

Jeg bad om en anvisning om hvor og hvorledes jeg kunne klage over
denne afgørelse. Sekrætæren sagde at jeg skulle sende klagen til hende
og så ville hun sende den videre til England. Siden har jeg ikke hørt
noget og nu er det over et år siden. Jeg har opgivet.

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 01-03-04 13:42

"Per Agerbæk" <pagerbaek@teliamail.dk> skrev:
29 Feb 2004 16:45 i dk.videnskab.historie.genealogi

> [...]
>Da man er nødt til at placere microfichen på selve pladen, giver det et
>lille problem med fokusering,..............

Det er mit indtryk at problemet med fokusering ikke er lille, men
endog meget stort.
Billederne har slet ikke en skarphed, der svarer til opløsningen.

Sagt på en anden måde, så bliver den flotte opløsning slet ikke
udnyttet og det er jo kedeligt.
Derudover ville resultatet nok også blive bedre med en mere
optimal indstilling af kontrast, belysning og gamma.

Men det var spændende og lærerigt at få lov at se disse
scanninger. Tak for det.

Erik Helmer Nielsen

Fra : support@bk6.dk

Dato : 02-03-04 14:42

I dag set til 3.328 kr. incl. moms + fragt, hos Databutikken -
www.databutikken.com

m.v.h.
Chris Gade Oxholm Sørensen - www.brotherskeeper.dk -
support@brotherskeeper.dk