<newbie> browserproblem ifm. css-layout
Fra : Jakob

Dato : 27-02-04 17:18

Hej!

Jeg har prøvet at lave et meget simpelt side-layout ved brug af
css. Kan ses på http://ottesen.subnet.dk (ignorer topbanneret).

Når jeg ser siden i IE6 er der en afstand mellem reklamebanneret
og mine elementer (menu og indhold). Det er der ikke når jeg ser
siden med Opera 7.23, hvilket også stemmer overens med hvad jeg
forventede eftersom jeg ikke har sat en margin-top i hverken
#menu eller #indhold elementerne.

I Opera bliver teksten "indhold" imidlertid rykket lidt ned. Det
gør den ikke i IE6 hvilket stemmer overens med hvad jeg
forventede eftersom jeg ikke har sat en padding-top i #indhold
elementet.

Jeg er ganske "grøn" ud i både html og css så der er sikkert en
simpel forklaring. Er der nogen der kan give mig den?

--
Hilsen Jakob

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 27-02-04 18:52

Jakob <jtonospam@portalen.no> wrote in

> [...]
> siden med Opera 7.23, hvilket også stemmer overens med hvad jeg
> forventede eftersom jeg ikke har sat en margin-top i hverken

Drop subnet. Det reklamebanner vi skal ignorere kan vi ikke ignorere. Jeg
ved ikke om du har set den kode som der bliver sendt til browseren, men
pga. af reklamebanneret er din HTML så ødelagt at det er et under siden
bliver vist nogenlunde ens.

> [...]
> gør den ikke i IE6 hvilket stemmer overens med hvad jeg
> forventede eftersom jeg ikke har sat en padding-top i #indhold

Der er typisk sat automatisk padding og/eller margin på <h1>. Tilføj til
css:

h1 {
margin:0;
padding:0;

- Andreas
--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>

Fra : Jakob

Dato : 27-02-04 19:13

Andreas Haugstrup Pedersen skrev:

> [...]
>ved ikke om du har set den kode som der bliver sendt til browseren, men
>pga. af reklamebanneret er din HTML så ødelagt at det er et under siden

Jeg ved det... Og jeg vil heller ikke bruge domænet til noget
seriøst. Manglede bare lige et sted at smide det op så gruppen
kunne se hvad jeg snakkede om..

>Der er typisk sat automatisk padding og/eller margin på <h1>. Tilføj til
>css:

Ah ja. Det hjalp.. Jeg forstår bare ikke at det kun er i #indhold
teksten bliver rykket ned... Jeg forstår heller ikke at det kun
er et problem i Opera?

--
Hilsen Jakob

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 28-02-04 00:20

> Jeg ved det... Og jeg vil heller ikke bruge domænet til noget
> seriøst. Manglede bare lige et sted at smide det op så gruppen
> kunne se hvad jeg snakkede om..

Det kan give store problemer når du nu spørger om hvorfor siden vises
forskelligt i browsere. Det *kunne* jo skyldes at HTML'en er en kæmpe
omgang rod.

> Ah ja. Det hjalp.. Jeg forstår bare ikke at det kun er i #indhold
> teksten bliver rykket ned... Jeg forstår heller ikke at det kun
> er et problem i Opera?

Det er ikke et problem. Det er dig der ikke har angivet hvordan dine
elementer skal opføre sig. Så må browseren jo til at sætte sine egne
værdier, og de er så forskellige.