Hub eller switch?
Fra : Steen

Dato : 27-02-04 15:04

Jeg er komplet newbie, og har to maskiner, der skal dele en
ADSL-forbindelse. Hvad skal man så købe: en hub eller en switch? Hvad er
bedst, og hvad er billigst? Hvad koster sådan nogen tingester?

Mvh Steen

Fra : SA

Dato : 27-02-04 15:17

"Steen" <virker@ikke.invalid> wrote in message
> [...]
> ADSL-forbindelse. Hvad skal man så købe: en hub eller en switch? Hvad er
> bedst, og hvad er billigst? Hvad koster sådan nogen tingester?

Ingen af delene. Det du har brug for er en Router, som så typisk har en
indbygget 4 ports switch. De 2 PC'ere kobles så til routeren, hvilken så
tildeler dine 2 PC'ere lokale IP adresser.
En yderligere fordel ved en router er, at disse typisk også har en firewall
indbygget.

Der fåes mange forskellige typer/modeller af routere. Jeg har selv en 3Com
Officeconnect 3C855, som jeg er vældig godt tilfreds med.
Prøv at kigge på http://www.edbpriser.dk under Forside Netværk
Net-Router, der kan du sikkert finde en.

/SA

begin 666 lag2-pil.gif
M1TE&.#EA#P`,`*(``````/___T1FB8JDOJ&WSN/K\O___P```"'Y! $```8`
M+ `````/``P```,C*+K<_C"^4H94) 1[A^;+((Y#MC%:J@8%0XY9*WER1%^"
$Z"0`.P``
`
end

Fra : Steen

Dato : 27-02-04 16:50

SA wrote:

> Ingen af delene. Det du har brug for er en Router, som så typisk har

Efter flere år med ADSL fra TDC, hvor signalet først kommer gennem et
skillefilter, derefter en kolos af et "ADSL-modem" monteret på væggen,
derefter en kraftig router, var jeg også overrasket over, at
CyberCity-forbindelsen kunne klares med en boks. Men der står altså "ZyXEL
Prestige 650R-31 ADSL Router" i bunden af den.

Jeg går da ud fra, at man kun behøver én router, til ADSL-forbindelsen.
Eller har jeg misforstået noget?

Mvh Steen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 27-02-04 17:32

Steen wrote:
> Jeg går da ud fra, at man kun behøver én router, til ADSL-forbindelsen.
> Eller har jeg misforstået noget?

ADSL er højfrekvente signalere på normale telefon-ledninger som dit
skillefilter filtrerer fra normal telefon-signaler.

Du skal have mindst:
- et skillefilter
- et modem til at konvertere det til ethernet eller et netværks-device i
din computer.
- og måske en router efter behov.

Der er ingen, der siger at det ikke kan bygges sammen i kasse.

Peter

Fra : Steen

Dato : 27-02-04 20:56

Peter Mogensen wrote:

> Du skal have mindst:
> - et skillefilter

Behøves ikke - der er ingen telefonsignaler på linjen.

> - et modem til at konvertere det til ethernet eller et
> netværks-device i din computer.
> - og måske en router efter behov.
>
> Der er ingen, der siger at det ikke kan bygges sammen i kasse.

Det må ZyXEL så have gjort, for det funker fint med en maskine

Mvh Steen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 27-02-04 19:29

On Fri, 27 Feb 2004 16:49:52 +0100, "Steen" <virker@ikke.invalid>
wrote:

> [...]
>CyberCity-forbindelsen kunne klares med en boks. Men der står altså "ZyXEL
>Prestige 650R-31 ADSL Router" i bunden af den.

Korrekt - og iflg. tilbagemeldingerne i CyberCity's interne grupper
kører den ganske udmærket til langt de fleste ting.
Routeren har et ADSL-interface ud mod dit "telefonstik" og
ethernet-interface ind mod dit lokalnet.

>Jeg går da ud fra, at man kun behøver én router, til ADSL-forbindelsen.

Yes.
Det eneste du mangler for at få flere maskiner på er en hub eller en
switch.
Til de fleste ting vil en switch være en fordel - se:
<url: http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=switchhub>
- og da de fås "i håndkøb" til ca. 200 kr. for 5 eller 8 porte, er det
hvad jeg vil anbefale.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Steen

Dato : 27-02-04 20:57

Jørn Andersen wrote:

> [...]
> <url: http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=switchhub>
> - og da de fås "i håndkøb" til ca. 200 kr. for 5 eller 8 porte, er det

Et godt, kort og præcist svar, jeg kan bruge til noget! Mange tak!

Mvh Steen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 27-02-04 19:33

On Fri, 27 Feb 2004 15:16:39 +0100, "SA" <buffalo_bill@iname.com>
wrote:

> [...]

>tildeler dine 2 PC'ere lokale IP adresser.
>En yderligere fordel ved en router er, at disse typisk også har en firewall

Jeg må indrømme at jeg ofte undrer mig over, hvor mange synske
mennesker der findes i denne gruppe.
Det er mig en gåde, hvordan man kan svare på, hvad spørgeren har behov
for alene ud fra ovenstående oplysninger.

Men det er nok bare mig, der er ved at blive gammel ...

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : SA

Dato : 27-02-04 20:32

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> wrote in message

> Jeg må indrømme at jeg ofte undrer mig over, hvor mange synske
> mennesker der findes i denne gruppe.

Jørn, du er ikke den eneste der undrer dig!

Prøv at læse det første indlæg fra Steen igen:

Kommer her... citat:

"Jeg er komplet newbie, og har to maskiner, der skal dele en
ADSL-forbindelse. Hvad skal man så købe: en hub eller en switch? Hvad er
bedst, og hvad er billigst? Hvad koster sådan nogen tingester?"

Hvordan skulle man(jeg) vide, at han allerede råder over en router!? Det får
man
jo først at vide det næste indlæg!
Men, det er ikke jo første gang man(jeg) støder på disse noget kryptisk
indlæg!

> Men det er nok bare mig, der er ved at blive gammel ...

Se, det var nu man skulle være synsk

/SA

Fra : Steen

Dato : 27-02-04 20:59

SA wrote:

> Hvordan skulle man(jeg) vide, at han allerede råder over en router!?

Jeg har endnu aldrig hørt om en dansk internetudbyder, som tilbød ADSL til
privat brug _uden_ at forsyne kunden med ADSL-modem og router. Så det var
underforstået: selvfølgelig har jeg det modem/den router, der fulgte med
forbindelsen.

Mvh Steen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 27-02-04 21:26

On Fri, 27 Feb 2004 20:58:52 +0100, "Steen" <virker@ikke.invalid>
wrote:

> [...]
>underforstået: selvfølgelig har jeg det modem/den router, der fulgte med

Forskellen er bare, om det blot er et modem, som omformer fra et
ADSL-interface til ethernet, som det er i nogle tilfælde - eller om
der også, som i dit (og mit) tilfælde også er tale om en router. Det
kan ingen vide på forhånd. Mange løsninger sælges uden inkluderet
router.

Man kan heller ikke vide, hvis der kun er tale om et modem, om der kan
bruges flere ip-adresser eller kun ét. Til fx WebSpeed o.l. er der kun
tale om et (kabel-)modem, men der kan godt bruges flere ip-adresser,
hvis brugeren abonnerer på det. I så fald er det *måske* kun
nødvendigt med en switch for at få flere PC'ere på nettet og til at
kommunikere indbyrdes. I heldigste fald kan man måske nøjes med den
leverede ethernet-port sammen med en USB-port på samme modem.

Nu skal det ikke være en længere diskussion om, hvad hvem kan vide -
jeg undrer mig bare over, hvor mange ting folk tager for givet, inden
de svarer. Vel at mærke ikke kun i dette tilfælde! (Så havde jeg ikke
gidet kommentere.)

Realiteten er, at der i dag er rigtigt mange forskellige måder at få
bredbånds-adgang til Internet - og dermed også endnu flere måder at
lave LAN sammen med disse adgange.

For at give et meningsfuldt svar er man ofte nødt til at få svar på en
længere række spørgsmål. Så lad mig blot slutte med en appel om, at
spørgerne oplyser flere ting, end de gør i dag, og at svarerne starter
med at spørge, før de svarer

Måske var det en idé med en lille sektion i FAQ'en om hvilke
oplysninger det er fornuftigt at give, hvis man har nogle af de mest
alm. problemer ... - en "Hvordan får jeg bedst mulig hjælp i
gruppen?"-sektion.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : SA

Dato : 27-02-04 22:55

> [...]
> der også, som i dit (og mit) tilfælde også er tale om en router. Det
> kan ingen vide på forhånd. Mange løsninger sælges uden inkluderet

Enig. Mit ADSL abonnement er f.eks. uden router, så den måtte jeg selv
købe senere.

> [...]
> jeg undrer mig bare over, hvor mange ting folk tager for givet, inden
> de svarer. Vel at mærke ikke kun i dette tilfælde! (Så havde jeg ikke

At jeg tager noget for givet i denne situation, skyldes at jeg tager
udgangspunkt
i min installation, altså uden medleveret router.

> [...]
> længere række spørgsmål. Så lad mig blot slutte med en appel om, at
> spørgerne oplyser flere ting, end de gør i dag, og at svarerne starter

Enig. Og som du skriver, kunne spørgerne godt komme med flere
oplysninger.... så
bliver det unødvendig altid at skulle bede om uddybende oplysninger, osv.
osv.

> [...]
> oplysninger det er fornuftigt at give, hvis man har nogle af de mest
> alm. problemer ... - en "Hvordan får jeg bedst mulig hjælp i

Ikke nogen dårlig idé, omend noget utopisk. Du har sikkert også set mange
eksempler på,
at en spørger sagtens selv kunne finde svaret, måske bare 2 linier længere
tilbage.... hvis man
bare gjorde en lille indsats(har selv faldet den "fælde").

/SA

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-02-04 10:46

Steen skrev i sit indlæg på usenet:
> [...]
> ADSL til privat brug _uden_ at forsyne kunden med ADSL-modem og
> router. Så det var underforstået: selvfølgelig har jeg det modem/den

Så har du ikke kigget på ret meget.

TDC's bredbåndsløsning er uden router - og kun med ADSL-modem.

Man kan så få op til 6 IP-adresser, så man kan have op til 6 PC'er på uden
router - kun med hub eller switch.

Tele2 og flere andre har en lignende løsning......

Så der er mange muligheder for ADSL uden router.

--
Mvh Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Mail: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk