Hvad skal man bruge det 3'bens stik til på~
Fra : P0ps

Dato : 27-02-04 12:17

Heyyza Allzz.
Er der nogen som ved hvad man skal bruge det 3'bens stik som er på mir
3COM's netkort (3c905b - TX) så ved et andet netkort til ca.100 kr., at der
lå en stump kabel med, som passr til det 3'bens stik som er derpå... Men kan
ikke lige lure hvad det er til!! Plz help!!
Mvh. P0ps

Fra : Peter Mogensen

Dato : 27-02-04 12:27

P0ps wrote:
> [...]
> lå en stump kabel med, som passr til det 3'bens stik som er derpå... Men kan
> ikke lige lure hvad det er til!! Plz help!!

Gætter på at det er Wake-On-LAN du snakker om.

Det er så man kan tænde din computer ved at sende den rigtige
Ethernetpakke til den.

Peter

Fra : P0ps

Dato : 27-02-04 12:31

Taaark skal i alle ha,
topnice såhh hurtigt svar... man lære da oxo hele tiden.. endnu engang tak..
Mvh. P0ps

Fra : Huus

Dato : 27-02-04 12:26

Det er en wake on LAN-finktion, som du kan bruge til at starte din PC med !!
Det er noget du sætter op i bios'en !!

mvh
Kenneth Huus

Fra : news.tele.dk

Dato : 27-02-04 12:26

> lå en stump kabel med, som passr til det 3'bens stik som er derpå... Men
kan
> ikke lige lure hvad det er til!! Plz help!!
> Mvh. P0ps

Det er på printet der er de tre ben ?
Så er det sikkert til noget wake on lan signal og skal om bundkortet
supporter det koples derned.

Men skal du bare bruge det som net kort er jeg 99,9% sikker på at du ikke
behøver det.

Hilsen

Brian

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 27-02-04 13:13

On 2004-02-27, news.tele.dk <no@no.no> wrote:
> Så er det sikkert til noget wake on lan signal og skal om bundkortet
> supporter det koples derned.
>
> Men skal du bare bruge det som net kort er jeg 99,9% sikker på at du ikke
> behøver det.

Tilføj du bare de sidste 0.01%

Thomas

Fra : Peter Mogensen

Dato : 27-02-04 13:18

Thomas S. Iversen wrote:

> Tilføj du bare de sidste 0.01%

Sludder... Det kan være en meget nyttig feature.
Personligt har jeg en strømslugende Athlon XP maskine stående som jeg
ikke har lyst til at have tændt 24x7 når jeg er bortrejst. Derfor er det
nu alligevel meget rart at kunne tænde den (og slukke den igen) hvis jeg
sidder i den anden ende af landet og skal bruge noget på den.

Peter

Fra : Andre

Dato : 27-02-04 13:22

> [...]
> nu alligevel meget rart at kunne tænde den (og slukke den igen) hvis jeg
> sidder i den anden ende af landet og skal bruge noget på den.

Lyder meget smart, hvordan har du lige lavet det ??

Netværk, router, software, ftp server eller ???

Fra : Peter Mogensen

Dato : 27-02-04 13:53

Andre wrote:

> Lyder meget smart, hvordan har du lige lavet det ??
>
> Netværk, router, software, ftp server eller ???

Ehh... jeg forbandt det lille 3-bens stik vi snakker om til den
tilhørende pin-header på motherboardet og slog WOL til i BIOS. Så kan
jeg tænde maskinen fra en hvilken som helst anden maskine på mit LAN.

Hvis man ikke har et LAN derhjemme kan man også få mange motherboards
til at tænde via modem, men det åbner jo selvfølgelig mulighed for at
andre kan gøre det uden at man rigtig har mulighed for at
password-beskytte det.

Peter

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-02-04 16:29

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:

> [...]
>nu alligevel meget rart at kunne tænde den (og slukke den igen) hvis jeg
>sidder i den anden ende af landet og skal bruge noget på den.

Wake-on-Lan er en nyttig feature som jeg selv bruger på mit LAN...

Meennn det der med at tænde maskinen fra WAN-siden er sgu'tte helt let, Du må meget gerne fortælle hvordan du bærer dig ad, så vi
andre kan lære noget.

<mlr>

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 27-02-04 16:43

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Meennn det der med at tænde maskinen fra WAN-siden er sgu'tte helt let, Du må meget gerne fortælle hvordan du bærer dig ad, så vi

Ideen med WOL er blot at man på en måde får "præsenteret" netkortet for
en pakke med et specielt indhold (noget med netkortets MAC 16 gange
bagfra IIRC).

Det er såmænd det eneste.
Det betyder bare at du skal lave en måde hvorpå du kan den pakke frem
til LANet. Overvej f.eks. NAT/PAT ind til broadcastadressen eller hvad
du nu kan få af sjove ideer.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Maybe

Dato : 28-02-04 09:46

>Ideen med WOL er blot at man på en måde får "præsenteret" netkortet for
>en pakke med et specielt indhold (noget med netkortets MAC 16 gange
>bagfra IIRC).

Hvad bruger du til at gennere den "magic" pakke med? er det en ren
tekst fil med MAC adresse 16 gange i "røven" af hinanden med el. uden
bindestreg. skal der stå noget i "headeren" bla bla.

Ville egentligt gerne selv bruge det men har aldrig haft tiden til at
sætte mig ind i det. Måske du kvikt kan hjælpe en flok med at komme
igang med det.

For enig det er en smart detalje.

Hilsen

Brian

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 28-02-04 15:23

Maybe wrote:

> Hvad bruger du til at gennere den "magic" pakke med? er det en ren
> tekst fil med MAC adresse 16 gange i "røven" af hinanden med el. uden
> bindestreg. skal der stå noget i "headeren" bla bla.

Utils som f.eks. etherwake (ligger i mit OS) eller wakeonlan.

> Ville egentligt gerne selv bruge det men har aldrig haft tiden til at
> sætte mig ind i det. Måske du kvikt kan hjælpe en flok med at komme
> igang med det.

Det er ikke mere besværligt end at læse den tilhørende man-side for
programmet:

ETHERWAKE(8)

NAME
etherwake - A tool to send magic WOL packages

SYNOPSIS
etherwake [options] MAC-Address

DESCRIPTION
This manual page documents briefly the etherwake commands.

etherwake is a program that generates and transmits
Wake-On-LAN (WOL) "Magic Packet", used for restarting machines that have
been soft-powered-
down (ACPI D3-warm state). It currently generates the standard
AMD Magic Packet format, with an optional password appended.

OPTIONS
etherwake needs a single dash (?-?) in front of the option. A
summary of options is included below.

-b Send wake-up packet to the broadcast address.

-D Increase the Debug Level.

-i ifname
Use interface ifname instead of the default "eth0".

-p passwd
Append a four or six byte password to the packet. Only
very few adapters need or support this. The password may be also
specified in eth-
ernet hex format (00:22:44:66:88:aa) or dotted decimal
(192.168.1.1).

SEE ALSO
arp(8).

KNOWN BUGS
On some systems dropping root capability allows the process to
be dumped, traced or debugged. If someone traces this program, they get
control
of a raw socket. Linux handles this safely, but beware when
porting this program.

AUTHOR
The etherwake was written by Donald Becker <becker@scyld.com> at
Scyld Computing Corporation. This manual page was formatted by Alain
Schroeder
<alain@parkautomat.net> from the on-line manual in the program.

> For enig det er en smart detalje.

SÃ¥ absolut.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 27-02-04 16:52

Michael Rasmussen wrote:
> Meennn det der med at tænde maskinen fra WAN-siden er sgu'tte helt let, Du må meget gerne fortælle hvordan du bærer dig ad, så vi
> andre kan lære noget.

Jeg sagde ikke noget om WAN. Jeg har SSH-forbindelse til en maskine på
mit LAN, der ikke sluger 180W. Resten følger deraf.

Peter

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 28-02-04 09:55

On 2004-02-27, Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:

> Sludder... Det kan være en meget nyttig feature.

Enig. Som jeg læste Brians indlæg var han kun 99.9% sikker på at hvis
man kun skulle bruge kortet som netkort var WOL ikke nødvendig.
Dertil svarede jeg, at WOL 100% sikkert ikke er nødvendigt, hvis man
kun er interesseret i at bruge det som et standard netkort.

WOL har intet at gøre med om et netkort "virker" eller ej, men det
ved du jo..

Nå, så blev der vist kogt nok hønsesuppe på den døde høne :-/

Thomas

Fra : Qbic - 6400

Dato : 28-02-04 15:46

Tilføj du bare de sidste 0.01%

Thomas

Tja, så mangler der vel 0.09 % tilbage

/ Qbic

Fra : Maybe

Dato : 29-02-04 12:00

On Sat, 28 Feb 2004 15:46:15 +0100, "Qbic - 6400" <niels@qbic.dk>
wrote:

>Tilføj du bare de sidste 0.01%
>
>Thomas

>Tja, så mangler der vel 0.09 % tilbage
>
>/ Qbic

GRINEFLIP ja den er næsten lige til dk.snak.vittigheder

SÃ¥ her er de sidste 0,09 %

God weekend