PC som router - hvor kraftig CPU ?
Fra : Jensn

Dato : 27-02-04 10:53

Hej

Hvor meget kræver det af en PC hvis den skal agere router på
en 2Mbit ADSL linie

Der vil være koblet 5-10 PC'er på

Mvh.
Jensn

Fra : Jensn

Dato : 27-02-04 10:53

.....glemte lige - den skal køre WinXP

Jensn

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 27-02-04 11:05

Jensn wrote:
> ....glemte lige - den skal køre WinXP

Hvorfor?

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Jensn

Dato : 27-02-04 11:12

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor?
>
> --
> Mvh. / Best regards,
> Steen Suder <http://www.suder.dk/>
> ICQ UIN 4133803

Fordi jeg ikke kender en døjt til Linux - men jeg er da ikke totalt
afvisende

Jensn

Fra : Peter Mogensen

Dato : 27-02-04 11:13

Jensn wrote:
> ....glemte lige - den skal køre WinXP

Det var jo ellers en vigtig oplysning.
Personligt har jeg en 100MHz 486'er til at klare den opgave og det gør
den glimrende... men hvis den skal køre XP, så tør jeg slet ikke gætte.

Peter

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-02-04 11:09

"Jensn" <m3m5@FJERNEShotmail.com> wrote:

>Hvor meget kræver det af en PC hvis den skal agere router på
>en 2Mbit ADSL linie
>
>Der vil være koblet 5-10 PC'er på

Med Linux kan det gøres med gammel 40 Mz 486'er

Windows XP ville jeg slet ikke bruge i denne sammenhæng...

Men hvorfor bruge en PC som router når du kan købe en bredbåndsrouter for 350,- kroner ???

<mlr>

Fra : Jensn

Dato : 27-02-04 11:11

> [...]
>
> Windows XP ville jeg slet ikke bruge i denne sammenhæng...
>
> Men hvorfor bruge en PC som router når du kan købe en bredbåndsrouter for

For at ha' styr på den samlede trafik - og kunne fordele resurcerne lidt

Og så også bare for at prøve det - lige nu kører jeg med en almindelig
router

Mvh.
Jensn

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-02-04 11:28

"Jensn" <m3m5@FJERNEShotmail.com> wrote:

>For at ha' styr på den samlede trafik - og kunne fordele resurcerne lidt

Jeg tror du vil opdage at gevinsten ikke helst står mål med anstrengelserne

Det kan koste meget tid og energi at få en server op at køre som man gerne vil

<mlr>

Fra : Peter Mogensen

Dato : 27-02-04 11:37

Michael Rasmussen wrote:
> Det kan koste meget tid og energi at få en server op at køre som man gerne vil

Hvis man i forvejen kender til TCP/IP og hvordan firewall-regler (kan)
fungere, så er det da relativt nemt at smide en live-CD
firewall-distribution i en diskløs maskine og konfigurere et par interfaces.

Det koster godtnok lidt ekstra strøm i forhold til en "hardware" router
(jeg bruger 24W på min firewall.. kunne nok få det til 15W), men til
gengæld giver det lidt ekstra frihed.

Peter

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-02-04 11:49

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:

>Hvis man i forvejen kender til TCP/IP og hvordan firewall-regler (kan)
>fungere, så er det da relativt nemt at smide en live-CD
>firewall-distribution i en diskløs maskine og konfigurere et par interfaces.

Den mulighed havde jeg selvfølgelig ikke overvejet, tænker du på NetBoz ??

Jeg var mere inde på en egentlig (Linux) serverinstallation.

<mlr>

Fra : Peter Mogensen

Dato : 27-02-04 12:17

Michael Rasmussen wrote:
> Den mulighed havde jeg selvfølgelig ikke overvejet, tænker du på NetBoz ??

Næee... ikke specifikt. Der findes mange distributioner til firewalls.
Jeg ved ikke hvad der passer dig bedst. Du kan jo prøve at kigge på
http://www.gibraltar.at

> Jeg var mere inde på en egentlig (Linux) serverinstallation.

Hvis dens primære opgave er firewall, så foretrækker jeg en diskløs
installation.

Peter

Fra : Petersen_Michael

Dato : 27-02-04 15:23

"Jensn" <m3m5@FJERNEShotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvor meget kræver det af en PC hvis den skal agere router på
> en 2Mbit ADSL linie

Du kunne jo også prøve en IpCop
http://www.ipcop.org/cgi-bin/twiki/view/IPCop/IPCopDownload
Jeg har sådan en, som der kører DHCP, Proxy og Firewall
den kører på 133Mhz 96MB Ram og 500MB HD

mht. Win XP der har jeg en Dual Pentium Pro 200MHz med 256MB
til at være fil server, det går også fornuftigt nok lokalværket

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Carsten JvT

Dato : 03-03-04 13:59

På arbejde har vi haft en 933 MHz P3 - 256 MB ram kørende med Microsoft ISA
server ("firewall, proxy m.m. i en"-program) på en win2000. Der blev en
2Mbit internetforbindelse delt ud til ca 150 PC'er..

Carsten

www.badazz-danes.dk - Spiller du Ghost Recon? Kig forbi
www.mc-onsdagsklubben.dk - MC klubben

Fra : Martin Jensen

Dato : 07-03-04 03:34

> Hvor meget kræver det af en PC hvis den skal agere router på
> en 2Mbit ADSL linie
> Der vil være koblet 5-10 PC'er på

Jeg har en OpenBSD 3.1 på en 350 MHz Pentium-II med 256 Mbyte RAM til at
tøjle omkring hundrede PC'ers internetsurf, samt en del webservere, på en
10+ Mbps linie. Den er ca. 2-3% belastet når det går vildest for sig (ved
6-8 Mbps trafik downstream, og 10-11 Mbps upstream, og ca 2500-3000 states).

Det kræver ikke det vilde.

Må jeg anbefale OpenBSD til opgaven. Der er mange gode eksempler i deres
netværks-guides, og det er dejligt at arbejde med - og en beskeden PC vil
løse din opgave smukt.

- Martin