Hvilket hul?
Fra : Martin Petersen

Dato : 27-02-04 09:30

Har en iBook700 m. 2 usb-stik, et Firewirestik, et Ethernetstik og et
alm. telefon/modemstik.

P.t. har jeg en isdn/teledk.-opkobling m. usb-modem, og den fungerer da
ok, men det kan jo aldrig gå for hurtigt, vel?
Spørgsmålet er nu: Hvis jeg hopper på en af teleDK's bredbånds el.
ADSL-løsninger (så jeg kan bevare min emailadresse), hvilket stik vil så
blive brugt til dette? Ethernet? Eller er der en slags modem der følger
med?
(Jeg har en fornemmelse af at der følger en slags modem med ADSL; er det
rigtigt?)

Hvis det er ethernetstikket der skal bruges, får jeg nemlig et problem,
da en server-mac som jeg bruger til at scanne og printe igennem, bliver
connectet via Ethernet. Så skal man måske have en router, øh, findes
det til Ethernet?

(Er virkelig uvidende på dette felt, kan jeg se ...)

v.h
Martin

Fra : Karl Antz

Dato : 27-02-04 09:43

Martin Petersen <xmartinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> [...]
>
> P.t. har jeg en isdn/teledk.-opkobling m. usb-modem, og den fungerer da
> ok, men det kan jo aldrig gå for hurtigt, vel?

helt og aldeles enig

> [...]
> med?
> (Jeg har en fornemmelse af at der følger en slags modem med ADSL; er det

Det "Modem" der følger med kaldes bare et modem; faktisk er det en anden
slags apparat. Men det vigtigste: det har en ethernet-udgang.

> [...]
> da en server-mac som jeg bruger til at scanne og printe igennem, bliver
> connectet via Ethernet. Så skal man måske have en router, øh, findes

Det nemmeste vil være at investere i en router med indbygget hub - så
kan du ovenikøbet bruge internettet på begge maskiner.

Alternativet har jeg stående her hos mig: TDC's "lukkede router (dvs jeg
må ikke ændre i konfigurationen) og så en hub.

I begge tilfælde sætter du det medfølgende ethernet-kabel fra "modemmet"
i routeren og så de to computere enten i de andre udgange i routeren
eller i hub'en.

> (Er virkelig uvidende på dette felt, kan jeg se ...)

Ved du hvad - det har vi allesammen været engang

Håber det hjælper

ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-02-04 09:50

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
>
> I begge tilfælde sætter du det medfølgende ethernet-kabel fra "modemmet"
> i routeren og så de to computere enten i de andre udgange i routeren

Men det eneste rigtige med en iBook ville være at købe en trådløs
basestation og sætte et AirPort-kort i iBook. Så slipper du helt for
ledninger.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Karl Antz

Dato : 27-02-04 10:00

> Men det eneste rigtige med en iBook ville være at købe en trådløs
> basestation og sætte et AirPort-kort i iBook. Så slipper du helt for
> ledninger.

se DEN havde jeg ikke tænkt på Men du har sæføli ret.

I så fald skal stikket fra "modem'et" sættes i basen som konfigureres
fra ibook'en - ingen problemer med at gå ind i en router og bøvle der.
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Martin Petersen

Dato : 27-02-04 10:05

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> se DEN havde jeg ikke tænkt på Men du har sæføli ret.
>
> I så fald skal stikket fra "modem'et" sættes i basen som konfigureres
> fra ibook'en - ingen problemer med at gå ind i en router og bøvle der.

Takker for jeres megahurtige og effektive svar. Og nu kan jeg så gå i
gang med at tænke i det økonomiske. Airport ct. router/hub ...
v.h
Martin

Fra : Martin Petersen

Dato : 27-02-04 10:12

> [...]

>Og nu kan jeg så gå i
> gang med at tænke i det økonomiske. Airport ct. router/hub ...

- og et hurtigt kig i Apple-store viser at Airportløsningen koster
1790 ("stationen") og 729 for kortet. Altså godt 2500,- så der kan
routeren sikkert godt konkurrere.

Martin

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 27-02-04 21:07

Martin Petersen skrev:

> - og et hurtigt kig i Apple-store viser at Airportløsningen koster
> 1790 ("stationen")

Det er sikkert fint med en Airport-station, men når der nu findes
alternativer, der ligger i prisområdet 500-600 kr. (med indbygget router
og switch eller hub), så ...

> Altså godt 2500,- så der kan routeren sikkert godt konkurrere.

Man kan efterhånden få en "station", altså et "access point", eller hvad
det nu kaldes, med indbygget router så billigt, at det næsten ikke kan
betale sig at købe uden mulighed for trådløs forbindelse ...

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Martin Petersen

Dato : 27-02-04 10:14

> router/hub ...

Og her ses en Belkin "4-port cable-ADSL-router" model at koste 600.

Fra : Michael Petersen

Dato : 27-02-04 13:23

> Og her ses en Belkin "4-port cable-ADSL-router" model at koste 600.

Med andre ord koster det 1900 kr at tage din ibook med ud på terassen
een gang. Det koster 950 pr gang, 2. gang - og når du har gjort det hver
dag hele sommeren, ja så har det kun kostet 19 kr pr. gang (hmm - okay
det er selvfølgelig også dyrt, men magelighed koster..

Mvh, Michael Petersen

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 27-02-04 15:17

Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk> wrote:

> [...]
> dag hele sommeren, ja så har det kun kostet 19 kr pr. gang (hmm - okay
> det er selvfølgelig også dyrt, men magelighed koster..

20 m net kabel koster også meget mindre end en Airport, men det er altså
ikke helt det samme, selvom begge dele giver net på terrassen

Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Fra : Martin Petersen

Dato : 27-02-04 16:20

Magnus Marius Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:

> 20 m net kabel koster også meget mindre end en Airport, men det er altså
> ikke helt det samme, selvom begge dele giver net på terrassen
>

> Magnus

Der er som regel for lyst på terassen til at jeg tager iBooken med
derud. D.v.s. at der skal lægges udgift til en iparasol oveni.

Og så er vi altså ved at være deroppead!

Martin