Ska-musik
Fra : I8NY

Dato : 27-02-04 04:53

Hej!

Jeg har for nyelig hørt betegnelsen Ska-musik.
Kan nogen forklare mig definitionen på den stilart?

Mvh I8NY
"Now children,can anyone tell me why Chubby Checker
left The Beatles in 1972?"Mr.Garrison
"Baaaad pie...baaad pie."Cartman

Fra : kautaq

Dato : 27-02-04 06:12

I8NY wrote:

> Jeg har for nyelig hørt betegnelsen Ska-musik.
> Kan nogen forklare mig definitionen på den stilart?

Det var en musikstil der opstod i England samtidig med
punk/new wave bølgen sidst i 70'erne og starten af 80'erne.
Stilen er en lidt primitiv men livsglad form for reggae med
lån fra punken og 60'ernes mod-bevægelse.

Af de mere kendte grupper kan nævnes Madness, The Selector
og The Specials.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 27-02-04 21:38

kautaq skrev:

> Det var en musikstil der opstod i England samtidig med
> punk/new wave bølgen sidst i 70'erne og starten af 80'erne.

Som man kan læse ved at følge henvisningen fra "Koeffe":

"Ska marked the true beginning of Jamaican popular music,
coming to prominence during the early and mid-'60s ..."

Man skal altså noget længere tilbage end sidst i 70'erne (og ikke til
England, men til Jamaica). Men som der også ganske rigtigt står:

"Ska enjoyed a brief and popular revival in the U.K.
during the late '70s and early '80s, thanks to the
enthusiasm of many British punk fans ..."

Et - måske ikke helt typisk - nummer, der vel (?) er mere kendt i dag,
er "Oh Carolina" (1967), der oprindeligt var med Byron Lee & The
Dragonaires. Eller måske Desmond Dekkers "Red Red Wine" (eller er det på
vej over mod reggae?).

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&uid=UIDCASS80401140527062305&sq
l=C252

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Koeffe

Dato : 27-02-04 12:16

"I8NY" <who@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Allmusic
---------
Ska:
http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&uid=UIDCASS80401140527062305&sql=C2
52

Ska-punk:
http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&uid=UIDCASS80401140527062305&sql=C4
420

Og mine egne ord
--------------------
Ska vil jeg siger er reggae med indflydelse fra punk, og skapunk er punk med
indflydelse fra reggae. Det der kendetegner musikken er offbeat-rytmer,
blæsere, meget variende i tempo - alt fra meget langsom reagge til super
hurtig punk. Desuden har denne genre det også med at lave IMHO fede
covernumre af kendte sange.

Her er dem jeg godt kan lide:

Reel Big Fish (specielt albummet "Turn The Radio Off")
Mad Caddies (nummeret "Falling Down" er en af mine absolut favoritter)
Sublime
Me First And The Gimme Gimmes
A New Found Glory

--
Koeffe

Fra : Mikkel Eide Eriksen

Dato : 27-02-04 13:18

On 2004-02-27 12:16:11 +0100, "Koeffe" <kena_FJERN_DETTE_@mail.dk> said:
> Reel Big Fish (specielt albummet "Turn The Radio Off")
> Mad Caddies (nummeret "Falling Down" er en af mine absolut favoritter)
> [...]

De to sidstnævnte er nu ikke ska, vil jeg sige. De er nærmest ren
ny-/pop-punk (ikke et ondt ord om det, men sådan kaldes det nu).

Det kan lige tilføjes at de bands som Kautaq nævner er first & second wave
ska, og de som Koeffe nævner er third wave ska. Kendetegnet for third wave
er rigtig nok den meget punkede lyd.

mvh
Mikkel Eide Eriksen

Fra : Koeffe

Dato : 27-02-04 16:14

"Mikkel Eide Eriksen" <carthagtuek@softhome.net> skrev i en meddelelse

> De to sidstnævnte er nu ikke ska, vil jeg sige. De er nærmest ren
> ny-/pop-punk (ikke et ondt ord om det, men sådan kaldes det nu).

Ja, der var jeg no lidt for hurtig. Egentlig har jeg heller ikkenogen albums
med de to sidstnævnte, men kun enkelte sange, så jeg var ikke hlt sikker
dér.

> Det kan lige tilføjes at de bands som Kautaq nævner er first & second wave
> ska, og de som Koeffe nævner er third wave ska. Kendetegnet for third wave
> er rigtig nok den meget punkede lyd.

Jeg har aldrig haft styr på ska, ska revival, third wave ska revival og
ska-punk, men efter lige at have læst det der på allmusic.com, har jeg
fundet ud af forskellen, og så har jeg fundet ud af at det er third wave ska
revival og ska-punk jeg godt kan lide. :) Det har en dejlig energi.

--
Koeffe

Fra : I8NY

Dato : 27-02-04 20:46

Thanx all of you!
Jeg hørte om stilarten i det portræt af Sex Pistols,
der var for nylig på Zulu.
Tænkte nok det havde lidt med punk at gøre.
Wauw ham Malcolm var et større svin end jeg troede!
De blev styret som et andet boyband!
Det der gjorde mig mest sur,var at han syntes det var godt for bandets
image at Sid Vicious var junkie,
og den kendsgerning at selv om de solgte plader,
var de stadig lige fattige pga den nar til Malcolm
Nå det var lidt et sidespring.:)Thnx

Mvh I8NY

Fra : Karina Hjorth

Dato : 28-02-04 00:31

> Jeg har for nyelig hørt betegnelsen Ska-musik.
> Kan nogen forklare mig definitionen på den stilart?

Der var faktisk et band på et tidspunkt - tror ikke, de eksisterer for alvor
mere - der hed Napoleon Solo. Det var et Ska-band, og et af de første..

http://www.napoleonsolo.dk/ (tidligere medlem er Shubiduas nuværende
guitarist, Ole Kibsgaard)

Mvh
Karina

--
http://www.shubidua.nu - dedicated to the best band ever
http://www.shubidua.nu/salimata - dedicated to my fosterchild from Mali

Fra : Puntofisken

Dato : 28-02-04 00:47

For et lille års tid siden hørte jeg ved et tilfælde om et ska band som jeg
ved stadig eksisterer. Jeg ved ikke om navnet Neil Brophy Band siger dig
noget, men hvis det er noget du vil se/høre nærmere om kan du kaste et blik
på deres hjemmeside:

http://www.neilbrophy.com

Den er et besøg værd - lige som musikken klart er værd at høre. Jeg tog for
to uger siden turen fra min bopæl i Nordsjælland til Aalborg for at høre
dem, det var hele turen værd!

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 28-02-04 20:39

"I8NY" <who@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> Kan nogen forklare mig definitionen på den stilart?
>
> Mvh I8NY
> "Now children,can anyone tell me why Chubby Checker

Hmm, en af mine gamle musiklærere fortalte os i klassen på EFG, at Beatles'
'Ob-La-Di,Ob-La-Da' skulle være et ska-nummer - nogen der kan be- eller
afkræfte dette? (Bare nysgerrig såmænd...)

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
www.welles.dk