Finde IP-adresser på router og modem.
Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 27-02-04 00:13

Hej

Hvordan finder jeg alle IP-adresser på router + kabelmodem.
Kort fortalt så vil jeg gerne ind og se på firmware i modemet.
Derfor har jeg brug for modemets IP.
Hvordan finder jeg den ?
Jeg har prøvet med diverse tracere, men de viser ikke IP i router eller
modem.

Hvilket værktøj skal jeg have gang i ?

--
mvh Uffe

Fra : Sune Storgaard

Dato : 27-02-04 02:24

Uffe Bærentsen mumbled his insignificant opinion in:
403e7d77$0$29303$edfadb0f@dread15.news.tele.dk

> Hvordan finder jeg alle IP-adresser på router + kabelmodem.
> Kort fortalt så vil jeg gerne ind og se på firmware i modemet.
> Derfor har jeg brug for modemets IP.
> Hvordan finder jeg den ?

Hvilket modem / router er det ?

> Jeg har prøvet med diverse tracere, men de viser ikke IP i router
> eller modem.

Så er det ikke en router (eller fungerer ihvertfald ikke som en lag3
router)!

Modemet derimod vil næppe optræde på en traceroute.

> Hvilket værktøj skal jeg have gang i ?

ARP -a burde give dig et clue, din egen host ip og default gateway ,dhcp
serverer også et par ledetråde. ipconfig /all viser dem.

Motorolas SB's kan vistnok nåes på http://192.168.100.1

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 27-02-04 19:46

"Sune Storgaard" <speg-fjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilket modem / router er det ?

Motorola SB 4201

> [...]
>
> ARP -a burde give dig et clue, din egen host ip og default gateway ,dhcp
> serverer også et par ledetråde. ipconfig /all viser dem.

Følgende er fra ipconfig /all

IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.xxx
Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 194.239.10.41
194.239.10.42

Det viser kun på hvad der er på denne side af routeren.
Altså ikke noget med kabelmodemet.

> Motorolas SB's kan vistnok nåes på http://192.168.100.1

Det ser det nemlig ikke ud til at dette kan.
Så jeg er vist lidt på en vis legemsdel.

Hvad gør den dumme mand nu ?

--
mvh Uffe

Fra : Jørn Andersen

Dato : 27-02-04 20:33

On Fri, 27 Feb 2004 19:45:34 +0100, "Uffe Bærentsen"
<leitiNOSPAM@hotmail.com> wrote:

>Motorola SB 4201
<snip>

Dvs. det er noget WebSpeed-agtigt - ?

>Følgende er fra ipconfig /all
>
>IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.xxx
>Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
>Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
>DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 194.239.10.41
> 194.239.10.42
>
>Det viser kun på hvad der er på denne side af routeren.
>Altså ikke noget med kabelmodemet.

>Det ser det nemlig ikke ud til at dette kan.

Hvordan kan den ikke nås?

>Så jeg er vist lidt på en vis legemsdel.
>
>Hvad gør den dumme mand nu ?

Kan du ikke telnet til routeren og derved se dens "udvendige" adresse?

Men jeg mener ikke, at kabelmodemet som sådan har en "indvendig"
adresse. Er det ikke sådan, at kabelmodemet i princippet bare er et
"gennemsigtigt" "dumt modem"? Hvis man så kobler udstyr på (en PC
eller en router), så vil dette udstyr få tildelt en IP-adresse med
DHCP fra kabelnettet.

Mit gæt er, at det nemmeste er at koble sig direkte på kabelmodemet -
altså uden router. Så vil du se modemet som en netværks-tilsutning,
hvis det fx er Win XP, du kører med.
Men om det vil give dig firmware-version el. lign. ved jeg ikke.

Er du sikker på, at der overhovedet er noget "bruger-udskiftbar"
firmware i den? User Guiden indeholder ikke ordet "firmware" ...

Jeg ved ikke, om du kan bruge ovenstående til noget. Som du sikkert
kan forstå af mit sprogbrug, er jeg på rte gyngende grund - jeg har
ikke den store erfaring med den slags udstyr. Og jeg er heller ikke
helt sikker på, hvordan det er skruet sammen hos dig ...
Så tag det med forbehold.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 27-02-04 21:09

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Sorry, jeg har taget fejl, det er et Motorola 4101i

> Dvs. det er noget WebSpeed-agtigt - ?

Det er nemlig rigtigt

> Hvordan kan den ikke nås?

Jeg kan ikke få udlæst noget som helst der minder om konfiguration.
Har prøvet at bruge TCNiSOStep1, men den siger blot at der er et modem.
Den kan tilsyneladende heller ikke få fat på konfigurationen.

> Kan du ikke telnet til routeren og derved se dens "udvendige" adresse?

Nu må jeg tilstå, at jeg ikke kender en dyt til telnet.
Har kun set navnet, aner intet om brug eller mulighederne.

> [...]
> "gennemsigtigt" "dumt modem"? Hvis man så kobler udstyr på (en PC
> eller en router), så vil dette udstyr få tildelt en IP-adresse med

Det får tildelt en adresse, om det så er DHCP eller en anden fisk ved jeg
ikke.

> [...]
> hvis det fx er Win XP, du kører med.
> Men om det vil give dig firmware-version el. lign. ved jeg ikke.

Det har jeg prøvet, uden held

> Er du sikker på, at der overhovedet er noget "bruger-udskiftbar"
> firmware i den? User Guiden indeholder ikke ordet "firmware" ...

Efter hvad jeg har fået oplyst, så ja.

> [...]
> ikke den store erfaring med den slags udstyr. Og jeg er heller ikke
> helt sikker på, hvordan det er skruet sammen hos dig ...

Følgende setup:

4 stk PC med blandet Win98 og WinXP

D-Link 804 router

Motorola SB 4101i

Den store verden

Nogen der kan finde de vises sten her og komme med løsningen ?

--
mvh Uffe

Fra : Jørn Andersen

Dato : 27-02-04 21:53

On Fri, 27 Feb 2004 21:08:58 +0100, "Uffe Bærentsen"

>Sorry, jeg har taget fejl, det er et Motorola 4101i

Forskellen er vist ikke så stor:
<url: http://broadband.motorola.com/noflash/sb_faq.html#p21>

>Jeg kan ikke få udlæst noget som helst der minder om konfiguration.
>Har prøvet at bruge TCNiSOStep1,

Kender jeg (heller) ikke.

>men den siger blot at der er et modem.
>Den kan tilsyneladende heller ikke få fat på konfigurationen.

Har du prøvet at knalde adressen (http://192.168.100.1) i din
webbrowser?
(Ifølge beskrivelse skulle den have et web-interface)

>Nu må jeg tilstå, at jeg ikke kender en dyt til telnet.

Hvis telnet er sat op som standard, bør du blot kunne skrive
telnet <ip-adresse> (uden <>)
fra en kommando-prompt (DOS-prompt)
Bruges tit til at give en simpel, men fleksibel kommunikation til div.
servere. Hvis det virker, får du sikkert en menu eller en ny prompt
fra modemet.

>Det får tildelt en adresse, om det så er DHCP eller en anden fisk ved jeg
>ikke.

Er det modemet eller det tilsluttede udstyr, der får tildelt en
adresse? Jeg tror det sidste.

>Det har jeg prøvet, uden held

Hvordan uden held? Du skal nok fyre kommandoen
ipconfig /release
af før du disconnecter - og så
ipconfig /renew
når du har koblet dig på modemet. Ellers kan der gå ret lang tid,
inden du får en IP-adresse. Evt. kan du manuelt give den en adresse i
samme segment som modemet.

I øvrigt undrer det mig lidt, at jeg ikke finder nogen henvisning til,
at man kan fnage modemet på den nævnte adresse, så gad vide om det er
muligt - ?

<snip>

>Nogen der kan finde de vises sten her og komme med løsningen ?

Jeg er lidt på bar bund

Good luck!

--
Jørn Andersen,