Navneoversættelse på lokalnetværk
Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 26-02-04 21:34

Jeg har et problem med name translation i mit lokalnetværk der kører Windows
XP/2000. Hvis jeg på én af maskinerne i RUN-dialogen skriver f.eks. \\mikkel
som er navnet på én af computerne i mit netværk finder den ingenting.
Skriver jeg derimod IP-adressen på denne maskine kommer jeg ind og har
adgang til diverse shares osv.

I forbindelse med opsætning af hjemmearbejdsplads fra Cybercity, hvor jeg er
blevet udstyret med en router fra Zyxel og en firewall der hedder SonicWall,
er dette problem opstået. I min gamle opsætning (en Zyxel-router/switch,
også fra CC) fungerede oversættelsen af navne fint. Hvor går det galt? Noget
siger mig at det kunne være en protokol eller service i Windows der ikke er
installeret korrekt, men så igen - Er det det mit nye udstyr der saboterer
morskaben?

Tillægsspørgsmål: Jeg har på en DOS-maskine med installerede netdrivers,
modtaget IP osv forsøgt at mappe et share på samme maskine, først med net
use x: \\mikkel\share som ikke virkede, men mapning med net use x:
\\192.168.1.2\share duede heller ikke. Hvad går der galt her?

Mikkel Selsøe Sørensen