Bibliografier af præster
Fra : Erik P. Vinther

Dato : 26-02-04 21:26

hej,

Er der nogen som ved om der findes en bibliografi af præster (1900 og frem),
og om der findes noget online?

vh
Erik

DK: fjern "NOSPAM_" fra min emailadr. ved direkte svar
EN: remove "NOSPAM_" from my emailadr. on direct reply

Fra : Arne Feldborg

Dato : 27-02-04 00:13

"Erik P. Vinther" <NOSPAM_e.p.vinther@get2net.dk> skrev Thu, 26 Feb 2004
21:26:24 +0100

>Er der nogen som ved om der findes en bibliografi af præster (1900 og frem),

Der er jo da ihvertfald Paul Nedergaards store værk der går et godt
stykke op i 1900-tallet, og som giver omfattende beskrivelser af både
præsterne og de sogne de arbejdede i.

Kan lånes / ses på bibliotekerne.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Niels Baggesen

Dato : 27-02-04 12:44

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> wrote:
> [...]

> Der er jo da ihvertfald Paul Nedergaards store værk der går et godt
> stykke op i 1900-tallet, og som giver omfattende beskrivelser af både

Det lyder nu mere som en biografi end en bibliografi (men det var måske
i virkeligheden også det spørgeren mente)

/Niels

--
Niels Baggesen -- @home -- Århus -- Denmark -- niels@baggesen.net
The purpose of computing is insight, not numbers -- R W Hamming

Fra : Erik P. Vinther

Dato : 27-02-04 16:50

Ja, det var nemlig biografi spørgeren mente.

tak Arne.

vh
Erik

Fra : Steinar Olsen

Dato : 28-02-04 01:18

Hei

gjør det noe om en Normand bryter inn her og spør hva denne Boken heter?
Jeg har flere danske prester som aner, så hvis den dekker 1600-1800 er det
jo noen tusen normenn som har danske prester som aner.

Steinar Olsen

"Erik P. Vinther" <NOSPAM_e.p.vinther@get2net.dk> skrev i melding

Fra : Arne Feldborg

Dato : 29-02-04 00:19

"Steinar Olsen" <steinarolsen@tiscali.no> skrev Sat, 28 Feb 2004
01:17:44 +0100

>gjør det noe om en Normand bryter inn her og spør hva denne Boken heter?

Næ, nej. Overhovedet ikke.

Som du selv antyder er der mange nordmænd med danske rødder og
visa-versa. Og der er da også adskillige nordnænd som er aktive her i
gruppen.

De interessante bøger i den her sammenhæng er først og fremmest:

1 - the state of the art.
Wiberg, S. V (bedre kendt som Wibergs præstehistorie).
Personalhistoriske, statistiske og genealogiske Bidrag til en almindelig
dansk Præstehistorie eller alphabetisk ordnet Fortegnelse over alle
Sognekald, Sognecapellanier, Hospitalspræsteembeder o.s.v. i Danmark med
Anførelse af Præsterne i dem siden Reformationen og Efterretninger om
deres Personalia o.s.v. / samlet og udgiven af S.V. Wiberg. - Odense :
Den Hempelske Boghandel, 1870-1871. - 3 bind + supplement

2.
Qvistgaard, Erh.
Præstehustruer der helt eller delvis mangler i Wibergs Præstehistorie /
samlede og udgivne af Erh. Qvistgaard. - Kbh. : i kommission hos Thaning
& Appel, 1934.

3.
Sofus Elvius: Danmarks Præstehistorie i Aarene 1869-1884

4.
Emil Bergmann, 1885-1887. - 735 sider
Danmarks Præstehistorie i Aarene 1869-1884 : personalhistoriske
Undersøgelser. - Kbh. : Emil Bergmann, 1885-1887. - 735 sider
Fortsættelse af: S.V. Wiberg: Personalhistoriske, statistiske og
genealogiske Bidrag til en almindelig dansk Præstehistorie

5.
Paul Nedergaard (udgivet i flere hefter og bind ca. 1950)
Personalhistoriske, sognehistoriske og statistiske bidrag til en dansk
præste og sognehistorie (Kirkelig geografi) 1849-1949.