Afmontering af ror på Bianca 28
Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 26-02-04 19:47

Jeg har henvendt mig til Bianca-værftet uden at få svar, så nu må jeg jo
prøve her

Hvordan afmonterer man roret på en Bianca 28?
Konkret drejer det sig om, at efter afmontering af rorpind og diverse
fittings hviler roret på et beslag nederst på rorskegget, og det beslag
forhindrer, at roret kan trækkes lodret ned.
Beslaget består af to sammenskruede halvdele (halvmåner), hvoraf den
agterste kan afmonteres. Den anden halvdel lader til at være støbt ind i
skegget - jeg tør i hvert tilfælde ikke umiddelbart bruge "vold", før jeg
kender konstruktionen.

Jeg har hørt, at på nogle X-både er et lignede beslag monteret vha. bolte
fra siden - der herefter er lukket inde med glasvæv og hele marmeladen.
Øhhhh, hvordan kommer man lige til på bagsiden af roret mv, hvis det ikke
kan fjernes

---
mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-02-04 21:18

Uheldigvis faldt Peter Ingsø Laursen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> [...]
> agterste kan afmonteres. Den anden halvdel lader til at være støbt
> ind i skegget - jeg tør i hvert tilfælde ikke umiddelbart bruge

Har du prøvet at løfte op i roret, så du kan trække det ud af
beslaget?

Claus

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 26-02-04 22:41

> Har du prøvet at løfte op i roret, så du kan trække det ud af
> beslaget?

Ja, men der er desværre ikke frigang nok. Beslaget ville dog stadig sidde i
vejen, da roret vel skal trækkes lodret ned for at få hele den lodret
monterede stang med - eller kan den tages af rorbladet mon???

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-02-04 22:55

> [...]

> sidde i vejen, da roret vel skal trækkes lodret ned for at få hele
> den lodret monterede stang med - eller kan den tages af rorbladet

Hvis der ikke er synlige bolte, så tvivler jeg stærkt på, at den kan
afmonteres roret.

Hvor mangler du frigang? Sidder der nogle splitter i rorstammen, du
kan have overset?

Som oftest kan roret løftes op og så forsigtigt lirkes lidt til siden
og trækkes ned. Men det kan drille i mange tilfælde.

Men måske er beslaget skruet fast, så skal du prøve at skrabe al
malingen af. Det lyder dog usandsynligt, at roret ikke kan afmonteres
uden at glasfiberen skal skæres i stykker for at frigøre beslaget.

Hvis det var tilfældet, så er der heller ingen ide i, at der sidder et
beslag, som kan adskilles.

Jeg tror, at du blot skal løfte det op og så trække det ned. Men du
skal jo fjerne alt, hvad der sidder på rorstammen over "rorlejet".

Claus

Fra : Mads Prahm

Dato : 28-02-04 11:10

Hej Peter

Jeg har selv en Bianca 28, og ville her til efteråret selv afmontere roret,
for nemmere at kunne komme til at udbedre et voldsomt osmose-angræb. After
at have været igennem den samme frustrerende oplevelse som dig, ringede jeg
til det "genopståede" Bianca værft (http://www.biancayacht.dk/), der ejes af
sønnen til Holger Leth Christensen (grundlæggeren af det oprindelige værft).

Den mildest talt deprimerende mælding fra værftet er, at den eneste måde
roret kan afmonteres på, er ved at skære rorbrønden ud af skroget. Altså en
ret voldsom operation, som jeg personligt vil holde mig fra.

Skulle du alligevel finde en alternativ løsning, vil jeg da meget gerne høre
den. De lave temperaturer forhindrer mig nemlig i at komme videre med min
reperation. I øvrigt ville det være interessant at høre hvorfor du skal have
roret af.

Mvh Mads Prahm